سقوط نفت به پایینترین رکورد خود در ۲۰۱۸

قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه تحت تاثیر نگرانی بازار Store نسبت به اشباع عرضه در برابر دورنمای اقتصادی تیره، به پایینترین رکورد سال ۲۰۱۸ سقوط Fall کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت به ۶۱.۵۲ دلار در هر بشکه کاهش یافت که پایینترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۷ بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲.۵ درصد کاهش یافت و به ۵۳.۲۹ دلار در هر بشکه رسید.

این کاهش قیمت در حالی روی داده که بازار انتظار دارد اوپک پس از نشست رسمی خود در دسامبر، محدودیت عرضه را آغاز کند.

در بحبوجه ریزش قیمت، نوسان بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در نوامبر به سطحی جهش پیدا کرده که از زمان افت قیمت‌ها در فاصله ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بی سابقه بوده است.

اختلاف میان این دو شاخص قیمت با افزایش عرضه در آمریکای شمالی و همزمان محدودیت عرضه در بازارهای جهانی به دلیل کاهش صادرات نفت ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، روی داده است.

در مجموع، عرضه جهانی امسال افزایش یافته و سه تولیدکننده بزرگ شامل آمریکا، روسیه و عربستان سعودی معادل بیش از یک سوم مصرف جهانی که به حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می رسد، نفت تولید می‌کنند.

بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی جفریز روز جمعه اظهار کرد بازار در حال حاضر دچار اشباع عرضه شده و این بازار اشباع زده، شرایط دشواری برای مشخص کردن یک کف قیمت دارد.

تولید بالاتر نفت با وخامت دورنمای رشد اقتصاد جهانی مصادف شده است. قیمت‌های نفت از زمان اوج قیمتشان در اوایل اکتبر، حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند زیرا بنا بر آمار رفینیتیو آیکان، تولید جهانی در سه ماهه چهارم امسال از میزان مصرف فراتر رفته و به دوره عرضه محدود که در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ شروع شده بود، پایان داده است.

عربستان سعودی در واکنش به تقاضای کمتر برای نفت، اعلام کرد میزان عرضه خود را کاهش خواهد داد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان اظهار کرد ما نفتی که مشتریان نیاز ندارند، نخواهیم فروخت.

عربستان سعودی برای جلوگیری از اشباع عرضه بازار، به اوپک پیشنهاد کرده است میزان تولید خود را حداکثر ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

نشست رسمی این گروه برای مذاکره درباره سیاست تولید خود روز ششم دسامبر برگزار می شود.

بر اساس گزارش رویترز، بانک آمریکایی مورگان استنلی اعلام کرده احتمال زیادی وجود دارد که اوپک برای متعادل کردن عرضه و تقاضای بازار در سال ۲۰۱۹، به توافق برسد و این توافق احتمالا قیمت نفت را دستکم در آینده نزدیک، در محدوده ۵۰ دلار تقویت خواهد کرد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 439207 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟