دوشنبه ۲۶ آبان سال ۱۳۵۹ بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای نامه‌ای به سرهنگ قاسمی فرمانده لشگر ۹۲ زرهی اهواز ارسال کردند. متن این نامه در آن زمان و سال های پس از آن اهمیت بسیاری پیدا کرد.

ایشان در نامه خود آورده بودند: «شنیدم تیمسار ظهیرنژاد به شما تلفن کرده‌اند که تیپ ۲ فردا وارد عمل نشود مگر بنا به امر. منظورشان امر آقای رییس جمهور است. من این عدول از تصمیم عصر را قابل توجیه نمی‌دانم. این به معنای تعطیلی یا به ناکامی کشاندن عملیات فردا است. استعداد دشمن چنان است که آن دو گروهان پیاده یارای کار درستی در برابر آن ندارند و اگر تیپ وارد عمل نشود در حقیقت تک انجام نگرفته است. صبح اگر برای تصمیم نهایی بخواهیم منتظر آمدن تیمسار ظهیرنژاد بمانیم وقت خواهد گذشت. جوانان ما در سوسنگرد حداکثر تا صبح مقاومت خواهند کرد و صبح زود اگر ما قدری بار دشمن را سبک نکنیم همه نابود خواهند شد و شهر کاملاً سقوط Fall خواهد کرد. خلاصه اینکه به نظر و تشخیص ما کار باید به همان روال که عصر صحبت شد پیش برود و تیپ آماده باشد که صبح وارد عمل شود در غیر این صورت مسئولیت سقوط سوسنگرد با هر کسی است که از این تصمیم عدول کرده است.»

مستند ۴۰ دقیقه ای «نامه ۲۶ آبان ۵۹» به قضایای مربوط به این نامه و حوادث Accidents پس از آن می پردازد و محوریت این مستند بر مبنای نامه مذکور است که در نهایت منجر به آزادی Freedom سوسنگرد شد.

اسماعیل جعفری تهیه کننده و مرتضی پایه شناس نویسنده و کارگردان این مستند هستند که امروز ۲۶ آبان ساعت ۱۵:۵۵ از شبکه یک پخش خواهد شد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟