برندگان نوبل و روسای جمهور در کجا تحصیل کردند؟

امروز سالگرد تاسیس یکی از مهمترین دانشگاه‌های جهان است که ٣٨٢‌سال پیش، برابر با ٢٨ اکتبر ١٦٣٦ میلادی، پی ریزی آن در شهر کمبریج ایالت ماساچوست ریخته شد.

صحبت از دانشگاه‌ هاروارد است. محل تحصیل چهره‌هایی چون تی.‌اس الیوت، تئودور روزولت، جان‌.‌اف کندی، باراک اوباما، مارک زاکربرگ، مت دیمون، ناتالی پورتمن و... همچنین ٤٧ برنده جایزه نوبل در رشته‌های مختلف! ‌هاروارد در اکثر ارزش‌گذاری‌هایی که همه ساله درخصوص برترین دانشگاه‌های جهان انجام می‌شود، بالاترین رتبه‌ را به خود اختصاص می‌دهد.

آقای ‌هاروارد جوان و سخاوتمند

معمولا همه دانشگاه‌های مهم دنیا نام شهری که در آن پا گرفته‌اند را روی خود دارند؛ دانشگاه‌هایی چون استنفورد، کلمبیا، کمبریج، آکسفورد، پرینستون و... اما‌ هاروارد جزو معدود دانشگاه‌هایی است که به نام یک شخصیت حقیقی خوانده می‌شود؛ جان‌ هاروارد. احتمالا به این می‌اندیشید که این جناب جان‌ هاروارد یک پیرمرد سرمایه‌دار بود که در اواخر عمر تصمیم گرفت کل دارایی خود را وقف تاسیس یک دانشگاه کند! نه، اینطور نیست.‌ هاروارد سرمایه‌دار نبود، اما آدم دست‌ودلبازی بود. خیلی هم عمر نکرد و در ٣٠ سالگی به دیدار خالقش رفت، اما قبل از آن همه دارایی خود یعنی مبلغ ٧٧٩ پوند به اضافه ٤٠٠جلد کتاب را برای تاسیس دانشگاه به هیأت موسس بخشید.‌ هاروارد درواقع فقط بخشی از سرمایه ساخت این دانشگاه جدید‌التاسیس را پرداخت کرد، اما سخاوت او موجب شد دیگر بنیانگذاران، با افتخار نام او را روی دانشگاه شهرشان بگذارند.

بزرگترین محفل کادرسازی جهان

تاریخ تاسیس‌ هاروارد ١٦٣٦ میلادی برابر با ١٠١٥ خورشیدی است، یعنی زمان سلطنت شاه صفی، ششمین پادشاه صفوی و جانشین شاه عباس کبیر در ایران. اگر تاریخ استقلال Esteghlal آمریکا در ٤جولای ١٧٧٦ را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که ‌هاروارد، ١٤٠‌سال قبل از پایه‌گذاری کشوری مستقل به نام آمریکا شکل گرفته است. امروز‌ هاروارد به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه آمریکا با داشتن ٣٠‌میلیارد دلار ذخیره مالی، ٣٠‌میلیارد دلار املاک وقفی، کتابخانه‌ای با ١٥‌میلیون جلد کتاب و رساله، ٢٤٠٠ عضو هیأت علمی، نزدیک به ٥‌هزار نفر کارمند و ٢٢‌هزار محصل، یکی از ارکان اصلی کادرسازی علمی، اقتصادی، سیاسی و حتی ورزشی در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 430798 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟