به گزارش رکنا، وفا ثابتی مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن،اظهار داشت : مکاتبات لازم به مراجع قانونی انجام شده است.

وی یادآور شد: بر اساس شرح وظایف اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در راستای حفظ آثار تاریخی برای مرمت و استحکام بخشی این بنا ۵۰۰‌میلیون ریال اعتبار در سال ۹۶ اختصاص یافته بود که با وجود تخصیص اعتبار، مالک تمایلی برای این مهم نداشت.

ثابتی تصرح کرد: هم چنین در راستای اهمیت این بنا، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، نسبت به تأمین و تخصیص ۱/۵‌میلیارد ریال، بنابر پیشنهاد مالک، نسبت به تملک اقدامات لازم را در سال جاری انجام داد که منجر به نتیجه نشد.

ثابتی با اشاره به آسیب وارد شده به بنا اظهار کرد: یگان حفاظت برای ساخت و ساز پیرامون بنای تاریخی به مجری پروژه، اخطار‌های متعددی ابلاغ و نیز به منظورهماهنگی قانونی و کسب مجوز‌های لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، در دو نوبت از ادامه فعالیت عمرانی این پروژه جلوگیری به عمل آمد.

وی تصریح کرد: براساس نظر کارشناسی پایگاه میراث فرهنگی ثامن، برای گودبرداری صورت گرفته در مجاورت اثر، اصول فنی ایجاد سازه‌های نگهبان رعایت نشده است و این امر موجب فرو ریختن بخشی از بنا شده است.

ثابتی گفت: نظر به فوریت موضوع و ضرورت پیشگیری از تخریب اثر تاریخی، مراتب را به مراجع قانونی ذی‌صلاح اعلام کردیم و درخواست توقف فوری برای بررسی و شناسایی عامل یا عاملان حادثه Incident فوق درخواست شده است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426955 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟