درخت شهری؛ برای مقابله با خستگی روانی

درخت شهری راهکاری است که برای مقابله با آلودگی هوای شهرها رونمایی شده است.

 امروز دیگر کسی نیست که نداند درختان ریه‌های شهر هستند. تصفیه‌ی هوا، تولید اکسیژن و جذب آب باران، اشعه‌ی UV، آلودگی صوتی و دی‌اکسید کربن، کاهش سرعت ماشین‌ها و استرس و خستگی روانی مردم و افزایش ارزش املاک به‌علاوه‌ی کاهش مصرف انرژی ما را برای خنک کردن فضا؛ این ها خدماتی هستند که هیچ کس و هیچ چیز بهتر و مقرون به صرفه تر از درخت برای ما انجام نمی‌دهد.

در حال حاضر نیمی از مردم جهان در نواحی شهری زندگی می‌کنند که بسیاری از آن ها با کمبود فضای سبز و در پی آن آلودگی هوا مواجه هستند. هر روز ۹۰ درصد از ساکنان شهر های بزرگ هوای آلوده استنشاق می‌کنند که این اتفاق منجر به مرگ هفت نفر از آن ها می‌شود و هر سال ۵ تریلیون دلار آمریکا آسیب اقتصادی به شهر ها وارد می‌کند.

درخت شهری راهکاری است که توسط استارت آپ راهکار های شهر سبز در آلمان برای مقابله با آلودگی هوای شهر ها رونمایی شده است.

 این درخت که با معیار های پایداری طراحی شده است، درواقع یک دیوار عمودی گیاهی است که گفته شده می‌تواند ۲۴۰ تن گاز و ذرات معلق مضر را در هر سال جذب کند و به اندازه ی ۲۸۵ درخت هوا را تصفیه کند؛ با هزینه‌ی کم و اشغال فضای کمتر. درخت شهری ۹۵ درصد از کاشت همین تعداد درخت، ارزان‌تر است و کمتر از یک درصد فضای همین تعداد درخت را اشغال می‌کند و تا فاصله ۵۰ متر باعث کاهش بیش از ۳۰ درصد آلودگی هوای محل می شود.

این دیوار پوشیده از خزه ۴ متر ارتفاع و ۳ متر عرض دارد و کاملا خودکار است؛ به صورتی که انرژی‌اش را از صفحات خورشیدی و آب مورد نیازش را از باران تامین می‌کند. حس‌گر هایی که بر روی این دیوار نصب شده اند، رطوبت مورد نیاز گیاهان را اندازه می‌گیرند و بر اساس نیاز گیاه آب رسانی می‌کنند.

این دیوار به صورت آزمایشی در شهر های لندن،‌بروکسل، آمستردام، گلاسکو، بوداپست، زوریخ، اسلو،‌پاریس، ‌برلین، هامبورگ و هنگ کنگ نصب شده است و قرار است به زودی در شهر های دیگر نیز نصب شود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

کدخبر: 425032 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟