پیرو گزارش پخش شده از بخش خبری ۲۰:۳۰ در تاریخ ۹۷/۰۵/۰۴ مبنی بر «رجیستر کردن گوشی‌های تلفن همراه در خارج از کشور» که توسط صداوسیمای مرکز شیراز تهیه شده و منجر به بروز شایعات متعددی گردید، تیمی از کارشناسان سامانه همتا موضوع را بررسی کردند که نتایج حاصل از این بررسی به شرح زیر می‌باشد:

افرادی که قصد قاچاق Contraband تلفن همراه به داخل کشور داشته‌اند، ابتدا این گوشی‌ها را از طریق همدستان خود در داخل کشور و با استفاده از سامانه ثبت گوشی مسافری، به عنوان «گوشی مسافری» ثبت نموده و برای هر دستگاه یک کد فعالسازی دریافت کرده‌اند. این افراد در ادامه کد فعالسازی را با برچسب و تحت عنوان «کد رجیستری» برروی جعبه تلفن همراه الصاق نموده و سپس این گوشی‌ها را از مبادی غیرقانونی و به‌صورت قاچاق وارد کشور کرده‌اند.

در چند روز اخیر این گوشی‌ها در بازارهای تلفن همراه داخل کشور باعنوان «رجیستری آن ور آبی!» به‌فروش رسیده است؛ درحالیکه فرآیند ثبت این گوشی‌ها دقیقاً مشابه ثبت گوشی‌های مسافری بوده است و حقوق و عوارض گمرکی این گوشی‌ها تمام و کمال دریافت شده است و به عبارت بهتر طرح رجیستری به هیچ عنوان دور نخورده است و از همین جا اعلام می‌گردد که در «آن ور آب!» هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته و گوشی‌ها در داخل کشور و آن هم با پرداخت حقوق گمرکی ثبت شده است!

درمورد این مطلب نیز که هر شخص با یک کد ملی می‌تواند ۱۰۰۰ گوشی تلفن همراه را به عنوان مسافری ثبت نماید، لازم است تا این نکته را متذکر شویم که از ابتدای مرداد ماه، اعمال محدودیت‌های لازم در سامانه همتا صورت گرفته و هر فرد با داشتن یک کد ملی، تنها می‌تواند ۵ دستگاه تلفن همراه را ثبت نماید.

اما نکته قابل توجه در گزارش پخش شده، سهولت قاچاق تلفن همراه به داخل کشور توسط قاچاق‌چیان است که بدون هیچگونه واهمه و مشکلی و با سوء استفاده از خلاءهای قانونی و معافیت‌های گمرکی مبادرت به قاچاق تلفن همراه به کشور نموده و براحتی آن را در بازارهای تلفن همراه داخل کشور به فروش می‌رسانند. وجود چنین جریاناتی لزوم ورود و برخورد جدی‌تر مراجع و نهادهای ذیربط را میطلبد که امیدواریم این نهادها، هرچه زودتر به وظایف قانونی خود با تمرکز و دقت بیشتری عمل نمایند.

در پایان ضمن عرض تشکر از تهیه‌کنندگان این خبر بابت توجه به موضوع قاچاق تلفن همراه، از تمامی افراد و گروه‌های فعال در حوزه‌های خبری ــ رسانه‌ای تقاضا داریم پیش از تهیه و پخش اخبار مربوط به طرح رجیستری، از «مستند بودن» اطلاعات خود مطمئن گشته و با ایجاد ابهام و تردید و بدون استنادات کافی، سبب تشویش اذهان عمومی نگردند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

وقتی جنازه برادرم را دیدم دستانش از پوست آویزان بود + عکس

تجاوز مرد شیطان صفت به کودکان بی سرپناه !

اولین عکس شهرام جزایری هنگام دستگیری در مرز بازرگان

3 روز مانده به پایان خدمت سربازی راز شومی از زنم فهمیدم! +فیلم گفتگو

این زندانی حبس ابدی را می شناسید؟/ او در خیابان های تهران جولان می داد! + فیلم گفتگو

تجاوز به دختر ها با بستن دست و پایشان!+عکس

بلایی که بر سر نوعروس 16 ساله در خانه مجردی آمد / او با پسرهای غریبه قرار مرار می گذاشت!

گردانندگان باند «مگس»‌ مشهد را به هم ریخته بودند + عکس رییس باند

از نگاه مردها به اندام زنم زجر می کشم / نسرین با لباس و آرایش زننده بیرون می رود!

3جوان نصفه زن و نصفه مرد بعد از پارتی شبانه فاجعه مرگبار آفریدند !+تصاویر

مرد طلافروش وقتی زندانی شد زنش تنهایش گذاشت!

ناگفته هایی از 10 هزار دلار جامانده در شلوار کردی یک معلم! + گفتگو

جمشید به خواهر زنش نظر داشت! / او نزد سیما کتمان نکرد!

کدخبر: 402382 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟