به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر Drugs سازمان ملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد مجموع تولید جهانی تریاک و کوکائین که بیشترین مقدار آن به ترتیب در دو کشور افغانستان و کلمبیا صورت می‌گیرد، رکورد زده است.

تولید تریاک از سال 2016 تا 2017 طی یک سال با افزایش 65 درصدی به 10.5 هزار تُن رسیده است که بیشترین مقدار تخمینی تولید این ماده مخدر از زمان آغاز رصد تولید تریاک توسط این اداره در آغاز هزاره جدید است. افغانستان با 9 هزار تُن بیشترین میزان تولید را داشته که نسبت به سال 2016 افزایش 87 درصدی را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌گوید: از جمله عوامل این امر، افزایش بی‌ثباتی سیاسی، نبود نظارت دولت و کاهش فرصت‌های اقتصادی است. این میزان افزایش تولید در افغانستان موجب افزایش 37 درصدی سطح زیر کشت خشخاش تا حد 420 هزار هکتار در سراسر جهان شده که بیش از سه چهارم آن در خود افغانستان است.

بنا به این گزارش، تولید جهانی کوکائین در سال 2016 نیز با افزایش 25 درصدی نسبت به سال قبل، به 1410 تن و در همین مدت میزان تولید آن در افغانستان با یک سوم افزایش به 866 تن رسیده است. مساحت مورد استفاده برای پرورش گیاه کوکا که ماده خام تولید کوکائین است 213 هزار هکتار است که 69 درصد آن در کلمبیا قرار دارد.

افزایش تولید در کلمبیا نشان‌دهنده چالش موجود بر سر راه اجرایی شدن توافق صلح بین دولت و شورشیان فارک است که از افزایش قدرت و ثروت باندهای قاچاق Contraband ناشی می‌شود.

تشدید بحران مصرف مواد مخدر که طی سال‌های اخیر زنگ خطر را در آمریکا به صدا درآورده، در حال تبدیل شدن به تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه است. در حال حاضر، مواد مخدر عامل 76 درصد مرگ‌ها در این کشور است.

سال 2016 شاهد ثبت رکورد مرگ 63632 نفر در آمریکا بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر بود که در مقایسه با سال قبل از آن افزایش 21 درصدی را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌گوید این میزان افزایش عمدتا ناشی از افزایش مرگ‌های مرتبط با مصرف مواد مخدر دارویی مانند فنتانیل است. این امر یکی از دلایل کاهش امید به زندگی در آمریکا طی دو سال اخیر متوالی به شمار می‌رود؛ پدیده‌ای که دهه‌هاست نظیر نداشته است.

در حالی که فنتانیل که گونه‌ای ماده مخدر صنعتی با قدرتی 50 برابر هروئین و مهم‌ترین مواد مخدر از نوع خود در بازار Store آمریکاست، گزارش سازمان ملل از افزایش نگرانی‌ها درباره مصرف مواد مخدر در مناطق دیگر خبر می‌دهد. در این گزارش آمده است: باید نسبت به اعتیاد به ترامادول که میزان آن در برخی قسمت‌های آفریقا شدیدا در حال افزایش است هشدار داد.

بنا به این گزارش، حشیش پرمصرف‌ترین ماده مخدر جهان در سال 2016 بوده و در این سال حدود 192 میلیون نفر در جهان حداقل یک بار آن را مصرف کرده‌اند.

بررسی این سازمان درباره روند سنی مصرف مواد نشان می‌دهد مصرف مواد و آسیب ناشی از آن در بین جوانان بیش از بزرگسالان است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد مصرف مواد در بین نسل‌های مسن‌تر (بالای 40 سال) سریع‌تر از نرخ مصرف جوان‌ترها افزایش یافته است.

این گزارش با اشاره به اینکه داده‌های کمی در این باره وجود دارد، می‌گوید "افرادی که در زمانه‌ای به سن بلوغ می‌رسند که مواد مخدر همه جا در دسترس است، بیشتر در معرض آلوده شدن به مصرف و نیز ادامه مصرف مواد قرار دارند."

در اروپا آمار مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر بین سال‌های 2006 تا 2013 در میان افراد بالای 40 سال افزایش و در میان زیر 40 ساله‌ها کاهش داشت.

کدخبر: 393678 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟