شناسایی بوهای مختلف با این بینی جدید+عکس

محققان آلمانی نوعی بینی الکترونیک ساخته اند که قابلیت شناسایی بوهای مختلف را دارد و می توان در آینده آن را در دستگاه های مختلف برای رصد آتش سوزی و همچنین موبایل به کار برد.

به گزارش نیواطلس، حس کردن بوهای مختلف از عطر گرفته تا بوی سیم کشی های الکترونیکی درحال سوختن برای انسان اهمیت زیادی دارد. درهمین راستا دانشمندان معتقدند یک بینی الکترونیکی که بتواند بوهای مختلف را بهتر حس کند و ارزان هم باشد، می تواند زودتر به فرد هشدار دهد. درهمین راستا محققان موسسه فناوری Karlsruhe آلمان چنین بینی ساخته اند.

این اختراع که بخشی از پروژه Smelldect است، شامل یک دستگاه کوچک چند سانتیمتری است که یک تراشه مخصوص دارد. این تراشه به حسگرهای مختلفی متصل می شود که هرکدام از آنها به نوبه خود شامل طیفی از سیم های نانو اکسید قلع هستند. این سیم ها مقاومت الکتریکی بالایی دارند.

هنگام استفاده از دستگاه، یک چراغ ال ای دی با نور مافوق بنفش(که در حسگر تعبیه شده) به سیم ها می تابد و در نتیجه مقاومت الکتریکی به طور موقت کاسته می شود. هنگامیکه مولکول های هوابردی که بو را تشکیل می دهند، روی سیم های نانو قرار می گیرند، مقاومت الکتریکی بیش از پیش کاسته می شود. از آنجا که این دستگاه برای شناسایی بوهای مخصوص برنامه ریزی شده، با مشخص کردن میزان کاهش مقاومت در حسگرهای مخصوص، نوعی الگو برای هر بو به وجود می آید و گجت طی چند ثانیه آن را به کاربر اطلاع می دهد.

مارتین سامر هماهنگ کننده این پژوهش می گوید: در آینده می توان بینی الکترونیک را در تمام دستگاه ها به کاربرد تا از بروز آتش سوزی در کابل ها جلوگیری کرد. همچنین می توان آن را در موبایل نیز به کار برد.

هم اکنون بینی های الکترونیکی مختلفی در حال تولید هستند که قابلیت شناسایی قربانیان فجایع، بیماری ها و گازهای شیمیایی مرگبار را دارند.

 

کدخبر: 384947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟