چه کسانی از این دانشگاه جایزه نوبل دریافت کردند

دانشگاه "لیدن" قدیمی‌ترین دانشگاه هلند است که در شهر "لیدن" واقع شده است و تاکنون خدمات علمی بسیاری به جامعه علمی این کشور عرضه کرده است.

به گزارش  وبسایت رسمی این دانشگاه، دانشگاه "لیدن" در سال 1575 میلادی توسط شاهزاده "ویلم اورانژ"(بنیانگذار خاندان پادشاهی کنونی هلند) تاسیس شد.

از آن زمان تاکنون خاندان پادشاهی هلند ارتباط نزدیکی با این دانشگاه دارند.این دانشگاه هفت دانشکده و بیش از پنجاه دپارتمان دارد.

هم اکنون این دانشگاه دارای بیش از 6هزار و 700 کارمند و 28هزار و 130 دانشجو است و از بزرگترین مراکز تحقیقاتی اروپا محسوب می‌شود.

این دانشگاه از اعضای گروه "Coimbra"(انجمن دانشگاه‌های اروپایی که در سال 1985 تاسیس شد) است و بیش از 40 موسسه تحقیقاتی ملی و بین‌المللی دارد.

کتابخانه دانشگاه لیدن حاوی بیش از 5 میلیون نسخه کتاب، 50 هزار مقاله، نقشه، عکس، اطلس و اسناد چاپی است.جالب است بدانید که در سال 2005، نسخه خطی نظریه کوانتومی گازها "اینشتین" در یکی از کتابخانه‌های این دانشگاه کشف شده است.

دانشکده‌های این دانشگاه در ساختمان مرکزی آن متمرکز نیست و در سراسر شهر پراکنده شده است.هفت دانشکده دانشگاه لیدن، شامل دانشکده‌های "علوم انسانی"، "حقوق"، "پزشکی"، "ریاضیات و علوم طبیعی"،"علوم اجتماعی و رفتاری"، "باستان شناسی" و "حکومت و امور جهانی" است.

دانشگاه لیدن بیش از 100 برنامه فارغ التحصیلی ارائه می‌دهد.این دانشگاه دارای بیش از 40 مرکز تحقیقاتی ملی و بین‌المللی است.

دانشگاه لیدن در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان همواره در بسیاری از زمینه‌ها از جمله "علوم طبیعی"،"پزشکی"،"حقوق"، "هنر" و "علوم اجتماعی" جزو دانشگاه‌های برتر است.

تاکنون از مجموع 85 جایزه علمی"Spinozapremie"(معتبرترین جایزه علمی هلند)، 21 جایزه به اساتید این دانشگاه تعلق گرفته است.

تاکنون افراد معتبر بسیاری از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند که از این جمله می‌توان به فارغ التحصیلی 10 رهبر و نخست وزیر هلند اشاره کرد. همچنین شش رئیس جمهور آمریکا نیز از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.تاکنون 16 نفر از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل شده‌اند.

" آلبرت اینشتین" از افراد مرتبط با این دانشگاه است که موفق به کسب جایزه نوبل"فیزیک" شده است.

"هندریک آنتون لورنتز" فیزیکدان هلندی بود که در سال 1902 جایزه نوبل را بصورت مشترک با "پیتر زیمان" به خاطر کشف" اثر زیمان" برنده شد.

"ویلم اینتهوون" زیست‌شناس هلندی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال 1924 به خاطر کشف ساز و کارنوار قلبی بود.

این دانشگاه همواره در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان رتبه زیر 100 را کسب می‌کند.

 

کدخبر: 379704 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟