مهمترین اصل و رسالت خانه مطبوعات هویت بخشی خبرنگاران است/ کثرت رسانه ها را باید به فرصت تبدیل کرد/ خبرنگاران روح لطیف و شاعرانه دارند بشیر و نذیر هستند/ هویت بخشی ضرورت ارائه خدمات بهتر به خبرنگاران است

به گزارش خبرنگار رکنا در یاسوج، شنبه هشتم آبان‌ماه این نشست در محل سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مدیر کل جدید روابط عمومی و امور بین الملل استانداری،معاون مطبوعاتی و کارشناس مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همه ی هفت عضو هیات مدیره خانه مطبوعات برگزار شد.

بنا بر همین گزارش جلسه با تلاوت آیات کلام اله  مجید و خیر مقدم مدیر خانه مطبوعات آغاز شد و موسوی منش ضمن تشریح گزارش آماری تعداد رسانه های استان و وضعیت موجود ظرفیت های این قشر تلاشگر و نیازهای مختلف آنها از جمله معیشتی، رفاهی، حقوقی، آموزشی و…، گفت: انتظار می رود حوزه استانداری با حمایت از این قشر بی ادعا و توانمند بتوانند گام موثری در راستای رفع مشکلات و کمبودهای موجود بردارند و اکنون که ساختمان خانه مطبوعات با کمک استانداری و اداره فرهنگ و ارشاد  بنا شده و هشتاد درصد پیشرفت داشته مورد حمایت ویژه قرار بگیرد و سریع تر تکمیل و تجهیز شود.

همچنین عبدالعزیز تقی زاده، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست ضمن تشکر از زحمات سید محمد تقوی مدیرکل سابق روابط عمومی استانداری گفت: از جنس رسانه هستم به خانه‌ی مطبوعات را خانه خود می‌دانم.

وی افزود: دردها و دغدغه ها را می دانم و زحمات از جناب تقوی مدیرکل سابق که متخصص این رشته هستند و مشورت های خوبی به من می دهند تقدیر می کنم.

تقی زاده گفت: در اولین جلسه با استاندار  سفارش کردند خبرنگاران روح لطیف دارند و باید با آنها مدارا کرد و معتقدم خبرنگاران بشیر و نذیر هستند خوبی ها و بدی ها رو می گویند و بر امور مختلف نظارت می‌کنند.

تقی زاده با بیان اینکه خانه مطبوعات باید محور باشد گفت: هویت بخشی از نیازهای اصلی خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد است، باید مشخص شود که به چه کسانی خبرنگار گفته می شود.و این آمار خبرنگاران هم فرصت است و هم تهدید و کثرت خبرنگاران باید به فرصت تبدیل شود .

وی، عنوان کرد: هویت بخشی از ظاهر و شکل تا محتوا و بطن باید انجام شود، خبرنگاران باید کارت معین و لباس و فرم مشخص داشته باشند و جایگاه رفیع و ویژه ای دارند حتی اگر می شد همیشه در ردیف دوم و در نزدیک ترین جایگاه باید در جلسات می نشستند.

تقی زاده با بیان این پرسش که ابتدا باید دید که متولیان اصلی خبرنگاران چه کسانی هستند؟،گفت: اگر هویت خبرنگاران مشخص شود می توان از مظلومیت که از روز اول گفتم نجاتشان داد، در رابطه با کمک های معیشتی و رفاهی و آموزش می توان برنامه ریزی کرد .

تقی زاده اذعان داشت: اگر خبرنگاران شناسنامه دار و هویت بخشی شوند می توان به آنها خدمات همه جانبه ارائه داد.

وی، بیان کرد: پیشنهاد می شود که اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان فعالان عرصه خبر و رسانه های استان را پایش کنند.

تقی زاده ادامه داد: وابسته به هیچ طیف سیاسی نیستم و عملا عرض میکنم وهر جا هم کار کردم تجمیع کردم و  هیچ کسی من را حمایت نکرد و نگاه آقای استاندار بود در این نگاه حداقلی،  و ما همه برای نظام فعالیت می کنیم و قول اخلاقی می دهم و اجازه نمی دهم که نه خودم و نه اطرافیانم وارد فضاهای سیاسی بشویم و  همه را با یک دید می بینم.

وی در خصوص پرداخت هدایای معوقه برخی از خبرنگاران تاکید کرد: که همکارانم در این حوزه پیگیر بوده و هستند تا سریعتر مشکل این خبرنگاران حل شود.

تقی زاده از متولیان خواست در اسرع وقت پایش خبرنگاران انجام شود تا حمایت های بهتری انجام شود.

گفتنی است مصوب شد این مهم تا پایان آبان ماه تکمیل شود و هویت بخشی که کاملا شد خدمات بهتری می توانیم ارائه داد.

مدیر روابط عمومی و امور بین المللی استانداری، افزود: خبرنگاری را خبرنگار می دانیم که مجوز ارشاد و معرفی نامه از این نهاد داشته باشد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات موظف شوند خبرنگاران را به تفکیک معرفی کنند.

علی علیزاده نایب رئیسی هیات مدیره نیز در ادامه این دیدار ضمن تبریک انتصاب مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری به نحوه ی عضویت رسانه ها در خانه مطبوعات اشاره کرد و خطاب به تقی زاده، گفت: امیدوار است با سعه صدر و ارتباط با همه رسانه های استان بصورت فراجناحی بتوانید نقش موثری در توسعه جامعه و یاری خبرنگاران  داشته باشید.

اردشیر کیانی عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان نیز در این نشست ضمن خیر مقدم، از زحمات سید محمد تقوی مدیرکل سابق روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تقدیر کرد و انتصاب تقی زاده به این سمت مهم و ظریف را تبریک گفت و افزود:خانه مطبوعات صنف مستقلی نیست بلکه زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن ادارات کل در استان ها است و با نظارت این اداره کل طبق اساسنامه مدون فعالیت می کند و بر اساس مواد آن کار عضو گیری و نظارت بر رسانه ها را انجام می دهد.

وی ضمن تقدیر از استاندار سابق حسین کلانتری، بیان کرد: برای نخستین بار پس از چهل سال تنها استانداری که توجه ویژه به خانه مطبوعات و رسانه های استان داشت وی بود که ضمن مصوب کردن ساخت خانه به کمک عزیز فیلی معاون سابق عمرانی استاندار، افشون مدیرکل دفتر استانداری، کادر حوزه عمرانی و همکاری مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحویل زمین، اعتبار ویژه تخصیص دادند و اکنون ساختمان خانه مطبوعات استان ما در حال ساخت است و پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.

کیانی، بیان کرد: جای تقدیر ویژه داریم ضمن اینکه  لازم است خانه مطبوعات برای مسکن خبرنگاران و تشکیل تعاونی مسکن نیز به صورت خاص تلاش کند.

وی پایش و هویت بخشی خبرنگاران را اصل رسالت خانه مطبوعات ذکر کرد و گفت: ۳۰ درصد از خبرنگاران استان قلم بدست هستند و مابقی فقط نام خبرنگار را یدک می کشند که لازم است در این مهم دقت شود و سریعتر خبرنگاران واقعی معرفی و مشخص شوند چه بسا پایگاه های خبری متعددی داریم که غیر فعالند و یا مدیران  رسانه ای  که هیچ گونه اطلاعی از خبر و خبرنگاری ندارند و لذا تفکیک آنها ضرورت است.

زیبا کرمی منشی  و مسئول رفاهی خانه مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار ضمن تقدیر از مجموعه سابق و کنونی حوزه روابط عمومی استانداری، گفت: این انتصاب را به فال نیک می گیریم و امیدواریم با توجه به توانمندی شما به حوزه خبرنگاران نگاه ویژه شود .

وی افزود: با عنایت به تشریح ظرفیت ها و نیازها توسط مدیر خانه و دیگر اعضا  مسئله مهم توزیع عادلانه آگهی ها توسط ادارات به صورت ارسال سامانه ای ضرورت دارد و لازم است مورد توجه و تاکید قرار بگیرد و از طریق استانداری  دستور ویژه و بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این مهم به ادارات  ارسال و پیگیری شود.

کرمی،اظهار داشت: مشکل مسکن خبرنگاران با تأسیس تعاونی مسکن حل می شود که  از سال ۹۸ استارت این کار از طرف هیئت مدیره اسبق خانه زده شد و پیگیر  هستیم از طریق اداره مسکن و شهرسازی و اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاسیس شود و خبرنگاران سراسر استان از حق داشتن مسکن بهره مند شوند.

عیسی فتحی، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست،گفت: رسانه های استان بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

فتحی ضمن اشاره به مشکل مسکن خبرنگاران و ضرورت نگاه ویژه مسئولین به این مهم، تصریح کرد: جایگاه رسانه و خبرنگار نسبت به گذشته در استان بهتر شده اما خبرنگاران حرفه‌ای کمترین درآمد و بیشترین استرس و حساسیت را دارند.

وی کثرت رسانه ها در استان  را در رشد و توسعه استان موثر دانست و از جهتی گفت گاهی  تبعات منفی نیز دارد که می‌توان در جهت ارتقاء کیفی این رسانه تلاش کرد تا نقش موثرتری ایفا کنند.

فتحی ادامه داد: خبرنگاران با وجود مشکلات متعدد صنفی خود توانستند با شفاف سازی مسائل و رخدادهای استان  نقش مهم و بی بدیلی در رفع مشکلات و آگاهی بخشی در جامعه ایفا کنند که قابل تقدیر است.

مدیر واحد آموزش خانه مطبوعات اضافه کرد: از دستگاه های مختلف  صنعتی و مشاغل خصوصی استان انتظار داریم جهت تبلیغات کار، محصول و تولیدات خود از ظرفیت رسانه های استان استفاده کنند.

مرضیه جوشن خزانه دار خانه مطبوعات نیز در این نشست ضمن تبریک این انتصاب،گفت: باید شان و جایگاه خبرنگاران در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد حفظ شود و بر خلاف گذشته ارتباط با رسانه ها بهتر باشد و دوره عموزاده و آقا زاده ها به پایان رسد.

سید مصطفی دانشی مدیر هیات مدیره خانه مطبوعات استان نیز ضمن اشاره به اساسنامه خانه مطبوعات و نحوه ی عضو پذیری و شرایط لازم برای این پروسه، گفت : با توجه به همه مسائل و مشکلات تشریح شده توسط اعضا یکی از مشکلات اصلی خبرنگاران عدم ارتباط صحیح مدیران روابط عمومی ها در سطح استان است.

وی در توضیح این مطلب، افزود: اکثر این مسئولان وقت و بی وقت با ارسال خبر انتظار دارند همیشه اخبار آنها منتشر شود و کافی است خبرنگاری نتواند به موقع این کار را انجام دهد لذا تصمیم می گیرند در نشست های خبری خود ای آن خبرنگار دعوت و تجلیل نکرده و حمایت های مالی را از آنها دریغ کنند و با تبعیض و سلیقه ای عمل کردن باعث رعایت نکردن حقوق خبرنگار می شوند که انتظار داریم شما به عنوان ارشد این رسته نظارت دقیق  و توجه ویژه ای داشته باشید.

رضا خردمند، معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: جوان ترین و پویاترین رسانه‌های کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند اما خبرنگاران و رسانه های این استان در زمینه های مختلف تجهیزات، امکانات، رفاهی و معیشتی مظلوم هستند.

وی تصریح کرد: ۹۷ درصد خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد مسکن، فاقد بیمه خبرنگاری و خودرو هستند که نیازمند حمایت و کمک جدی هستند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان، عنوان کرد: آغاز به کار ساختمان فرهنگی و مطبوعاتی خانه مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد کار بی‌نظیری بود که از سوی استاندار وقت آقای کلانتری انجام شد که نیاز به تصریح در تکمیل دارد.

وی، افزود: البته امسال ۵۰۰ میلیون تومان به این ساختمان اختصاص داده شده و در صورتی که تکمیل شود ما نسبت به تجهیز این ساختمان اقدام می کنیم.

 

 

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟