جایزه ویژه زنان برتر برای کارگردان ایرانی

نرگس آبیار سه شنبه ۲۹ بهمن ماه در پاکستان جایزه بخش بین‌المللی زنان راهبر را در مراسمی ویژه دریافت می‌کند.

جایزه زنان راهبر توسط کمپانی hum network limited طراحی و ابداع شده و اولین دوره آن فردا سه شنبه ۲۹ بهمن ماه با حضور مقامات کشوری و بانوی اول پاکستان برگزار خواهد شد.

در این مراسم از نرگس آبیار کارگردان ایرانی در بخش بین‌الملل، فوزیا سعید نویسنده و فعال اجتماعی زنان، سیمین جمالی رییس اورژانس jPMC و جلیلا هایدر وکیل و فعال حقوق بشر در بخش ملی پاکستان تقدیر خواهد شد.

کمپانی hum network limited که از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز کرده، یکی از بزرگترین مجموعه شبکه‌های تلویزیونی در جنوب آسیا است که دارای بیش از ۱۰ کانال تلویزیونی و شبکه‌های تلویزیونی اروپایی و آمریکایی است.

این کمپانی همچنین عضو آسیاپاسفیک بوده و دارای چهار مجله در حال چاپ نیز است.

نرگس آبیار (زاده ۶ اسفند ماه سال ۱۳۵۰ در تهران و اصالتاً یزدی) نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است. همسر او محمد حسین قاسمی تهیه‌کننده سینما است.

وی دانش‌آموختهٔ رشته ادبیات فارسی است و داستان‌نویسی را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرد. آثاری برای نوجوانان پدیدآورده و مجموعه داستان‌های دو خط (سال ۱۳۷۸) و قصهٔ زنی که همه‌اش یأس‌های فلسفی داشت (سال ۱۳۸۱) و رمان‌های عروس آسمان ( سال ۱۳۷۹) - دربارهٔ زندگی رابعهٔ عدویه - و کوه روی شانه‌های درخت ( سال ۱۳۸۲) را برای بزرگسالان نوشت؛ رمان اخیر که مضمونی دربارهٔ جنگ ایران و عراق دارد، برندهٔ جایزهٔ هشتمین "جشنوارهٔ کتاب دفاع مقدّس" شده‌است.

او چهار فیلم‌نامه بلند سینمایی را نیز در کارنامهٔ ادبی خود دارد. از سال ۱۳۸۴ به ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند روی آورد که نخستین تجربهٔ او ، بن‌بست مهربان، برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش شد و دربخش مسابقه چند جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمد.

"اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند" (۱۳۹۱)، "شیار ۱۴۳" (۱۳۹۲)، "نفس" (۱۳۹۴) و "شبی که ماه کامل شد" (۱۳۹۷) چهار فیلمی است که نرگس آبیار کارگردانی کرده است. فیلم آخر او در سی و هفتمین جایزه جشنواره فیلم فجر رکورددار کسب سیمرغ بلورین شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 544234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟