راز عاشق شدن حشمت فردوس به یک دختر دانشجو فاش شد ! + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 23.20M | مدت زمان ویدیو: 00:03:22

daryosharjmand_09

به گزارش رکنا، داریوش ارجمند متولد 5 مرداد 1323 در مشهد است. فارغ التحصیل لیسانس رشته تاریخ و جامعه شناسی از دانشگاه فردوس مشهد و فوق لیسانس تئاتر و سینما از دانشگاه سوربن فرانسه است، ارجمند یکی از شاگردان دکتر علی شریعتی است. داریوش ارجمند اصالتا اهل بیرجند خراسان جنوبی است.

داریوش ارجمند

خانواده هنرمند

پدرش تیمسار ارجمند نظامی ارتشی و رئیس بیمارستان رضا شاه در مشهد و ماما رضا در بیرجند بود، می گوید او فردی بسیار نرمخو و مهربان بود و خلق و خویش در منزل مانند محیط کاری نبود، مادرش خانوم یغمایی فرزند یکی از ثروتمندهای مشهد و صاحب کارخانه های نوشابه سازی و خواهر کوروش یغمایی خواننده معروف ایران بود.

سه برادر و دو خواهر دارد، فرزند دوم خانواده و برادر کوچکتر مرحوم انوشیروان ارجمند از بازیگران فقید سینما و تلویزیون است، داریوش ارجمند عموی برزو ارجمند و بهار ارجمند است، پسرش امیریل ارجمند و عروسش یاسمینا باهر نیز از بازیگران شناخته شده هستند.

داریوش ارجمند

شروع فعالیت

بازیگری را از صحنه تئاتر آغاز کرد در اواخر سال 1340 با همکاری یکی از دوستان خود سینمای آزاد مشهد را تاسیس کرد و سپس از ورود به دانشگاه در سال 1349 تئاتر را به صورت جدی پی گرفت و توانست همان سال به استخدام وزارت هنر و فرهنگ در بیایید.

علاوه بر بازیگری و کارگردانی در تئاتر مشهد به ساخت فیلمهای کوتاه ۸ میلیمتری هم می‌ پردازد که مهمترین آنها فیلم هیس می‌ باشد، با بازی در فیلم ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی به سینما آمد و در سال ۱۳۶۵ با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر جای خود را به عنوان یک بازیگر خوب و قابل قبول تثبیت کرد.

بازی در سریال امام علی (ع) در نقش مالک اشتر شروع دوران شهرت وی بود سپس در دهه 80 به اوج شهرت خود با بازی در نقش حشمت فردوس در سریال ستایش رسید.

250525_958

ازدواج + فرزندان

داریوش ارجمند در سال 1352 با فرشته یغمایی ازدواج کرد، امیرسام، امیریل و یلدا سه فرزند این زوج هستند، که امیر سام در انگلیس زندگی میکند و یلدا مدتی در کشور مالزی یود و امیریل در ایران بازیگر است.

داریوش ارجمند

خواستگاری از همسر

سال اول که در دانشگاه مشهد قبول شدم در کلاس آقای دکتر علی شریعتی دخترخانمی را دیدم که در همان نگاه اول از او خوشم آمد چهارسال در آن دانشگاه درس خواندیم و من همیشه به آن خانم علاقه‌مند بودم، بی‌ آن که حرفی بین ما ردوبدل شود، سال چهارم پس از اتمام امتحانات من در حیاط دانشگاه منتظر ایشان ایستادم تا از پله‌ ها پایین بیاید، او آمد. با هم سلام و علیک کردیم و چندقدم بیرون از دانشگاه راه رفتیم.

به من گفت : آقای ارجمند با من کجا می‌ آیید ؟ گفتم : می‌ خواهم شما را به منزل برسانم او متعجب گفت : صورت خوشی ندارد بقیه ما را می‌ بینند و من پاسخ دادم هیچ اشکالی ندارد هرکس ما را با هم دید شما اسمش را بگویید تا من برایش کارت دعوت عروسی بفرستم و این‌ گونه من از ایشان خواستگاری کردم دو سه شب بعد به همراه والدین به منزل ایشان رفتیم و خیلی ساده مراسم را برگزار کردیم.

داریوش ارجمند

فرزندان

پسر کوچکم امیرسام شاگرد اول دانشگاه سلطنتی انگلیس در رشته سینما است، پیش از رفتن در ایران بازی هم می‌ کرد اما پسر بزرگم امیریل در ایران ماند و کار بازیگری را پیگیری کرد، دخترم بعد از تحصیل در مالزی به ایران آمده و دکتر دندانپزشک است اما نقاشی می‌ کند، الان هم معلم زبان انگلیسی است و همانجا با یک بسکتبالیست ایرانی الاصل ازدواج کرد.

شاهنامه و سه نقش بیادماندنی

من شاهنامه را خیلی دوست دارم و آن را به خوبی می‌ شناسم، زیرا بیش از بیست سال روی آن کار کرده‌ ا در دوران دانشجویی نمایشنامه‌ ای راجع به مرگ رستم نوشته‌ ام.

من عاشق بازی کردن سه نقش بودم : رستم، امیرکبیر و مالک اشتر و خوشحالم که هرسه آنها را ایفا کرده‌ ام روی نقش‌ هایی که بازی می‌ کنم حساسیت زیادی دارم و حتی در محتاج‌ ترین روزگار زندگی‌ ام هم نقشی را نپذیرفته‌ ام که مورد قبولم نباشد.

داریوش ارجمند

تاثیرگذارترین ها و شریعتی

دکتر شریعتی تمام وجودش برای من خاطره است، تنها خاطره خوب من این بود که شاگرد دکتر شریعتی شدم. در زندگی من خیلی‌ ها تاثیر داشتند؛ اول مادرم که یک نوازنده حیرت انگیز تار بود و زمان خوابیدن در کودکی با ساز مادرم می خوابیدم و تا آخرین روزی که من کار تئاتر در مشهد انجام می‌ دادم مادرم برایم هر شب یک جایزه تهیه می‌ کرد نفر دوم معلمم به اسم آقای اقبال بود که در دوره دبیرستان مرا تشویق می‌ کرد.

همچنین دوستی به نام خسرو هوشیار که دانشجوی ادبیات بود و به خاطر حضورش ادبیات خواندم و بعد به خاطر علاقه خودم به سمت رشته تاریخ رفتم و آنجا شاگرد دکتر شریعتی شدم معلوم است دکتر شریعنی بزرگترین تاثیر را در نگاه، دید و نحوه رفتار من داشت و من تنها شاگرد غیر سیاسی ایشان بودم چون همه شریعتی را آدم سیاسی می‌ داند و من میگم جاودانگی در فرهنگی بودن وی است نه در سیاسی بودنش …

ورزش + مشاور فرهنگی استقلال

در دبیرستان عضو تیم فوتبال بودم و در دوره‌ای قهرمان دبیرستان‌ ها شدیم من فوتبال، بسکتبال و پینگ‌ پنگ بازی کرده‌ ام و نفرسوم پینگ‌ پنگ در دانشگاه مشهد بودم.

ورزش جزو فرهنگ است و چون خودم طرفدار تیم استقلال و رنگ آبی هستم، آقای دکتر افشار‌زاده (مدیرعامل سابق استقلال) مرا به‌ عنوان مشاور فرهنگی باشگاه استقلال انتخاب کرد و من هم افتخار می‌ کنم که برای این سمت انتخاب شدم و به جرأت می‌ گویم من برای پول، آبرو و افتخار به سمت ورزش نیامدم.

عاشق مسافرت

همه جای ایران سرای من است من عاشق ذره ذره خاک این مملکتم از کویرش تا جنگلش، از بندرش تا کوه‌هایش، اما بیش از همه عاشق کویرش هستم. من در بم فیلم جست‌ و جوگر و مسافر ری را بازی کردم در آنجا دیدم که نخل و درخت پرتقال درکنار هم رشد کرد ه‌اند. در کجای دنیا این صحنه را می‌ بینی بجز ایران ؟

موسیقی و خوانندگان

موسیقی را دوست دارم و به هر آهنگی در هر سبک خوب خوانده شود علاقه دارم تقلید را دوست ندارم و از آهنگ‌ هایی که برای فریبکاری خوانده شده باشد بدم می‌ آید درمیان خوانندگان همایون شجریان، محمد نوری، علیرضا قربانی، سالار عقیلی و دیگر دوستان را دوست دارم.

افسار گسیخته …

داریوش ارجمند که ازهمفکران فرهنگی دولت محمود احمدی نژاد بود درپی تشکیل فراکسیون مناطق ترک نشین توسط یکصد نماینده مجلس در مصاحبه ای اظهار نمود نمی گذاریم تشکیل شود ! ایرانه اینجا، ما خارجی نداریم؛ ما آذری ایرانی داریم اینا همه ایرانین … این اظهار نظر ارجمند بسیاری از نخبگان محافل فرهنگ وهنر کشور را مبهوت کرد.

در مراسمی در تیر ماه ۱۳۹۲ نشان درجه یک فرهنگ و هنر را از محمود احمدی نژاد دریافت کرد، وی در در انتخابات 96 از حسن روحانی حمایت می کرد !

ساده زیستی

عاشق ساده‌ زیستی‌ ام.

چون به نظر من پیچیده‌‌ ترین چیزها در همین سادگی‌ ها نهفته است. آب ساده است، اما درعین حال پیچیده‌‌ ترین پدیده‌ ها محسوب می‌ شود، من اهل تشریفات نیستم و همه چیز را ساده برگزار می‌ کنم.

داریوش ارجمند

فعالیت های بعد از انقلاب

وی بعد از انقلاب فعالیتش را از سر گرفت و در سال ۱۳۶۵ در فیلم «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی وارد سینما شد که برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد.

سال بعد در فیلم سینمایی «پاییزان» به کارگردانی رسول صدر عاملی و کشتی آنجلیکا بازی کرد که یکی از به‌یادماندنی‌ترین فیلم‌های او و سینمای ایران شد.

او در طول ۲۵ سال فعالیتش در سینما با برترین کارگردانان و بازیگران ایرانی همکاری کرده است

او با سریال امام علی در نقش مالک اشتر وارد تلویزیون شد

بعد از آن سریال‌های «روزهای زندگی»، «چهل سرباز»، ستایش ۱ و ۲ «راز پنهان»، «یه تیکه زمین»، «تعبیر وارونه یک رؤیا» و … ادامه حضور وی در تلویزیون است.

سریال «ماه و پلنگ» به کارگردانی احمد امینی، آخرین سریالی است که او در آن نقش‌آفرینی کرده و اکنون نیز سریال ستایش ۳ را بازی میکند.

نقش های برجسته تاریخی داریوش ارجمند

من در فیلم امام علی در نقش مالک اشتر و در شیخ مفید در نقش عضد الدوله بازی داشتم ر فیلم‌های مسافر ری، راه آبی ابریشم نقش‌های حضرت شاه عبدالعظیم و ناخدا سلیمان را بازی کردم.

در سریال چهل سرباز هم‌ بازی داشتم و این پنج اثر جز کارهای تاریخی‌ام هستند.

داریوش ارجمند

حشمت فردوس در سریال ستایش

بازی او در نقش حشمت فردوس نیز تا مدت‌ها از یاد نمی‌رود.

با حشمت فردوس بود که داریوش ارجمند در دهه ۸۰ یک‌بار دیگر به دوران اوج خود بازگشت و تکیه‌کلام‌های آن شخصیت تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود.

تدریس و اجرا

ایشان علاوه بر بازیگری و کارگردانی، فعالیت‌های دیگری را در عرصه هنر نیز تجربه کرده است.

او از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۹ به‌عنوان مجری، با برنامه تلویزیونی «طلوع ماه» به تهیه‌کنندگی رضا خوشدل راد همکاری نمود.

اخیراً در زمینه تدریس مشغول است. وی از سال ۱۳۹۶ جز اساتید رشته سینمای دانشگاه پارش شد.

جوایز

دریافت جایزه هنری غدیر چهره ماندگار ۱۳۹۵ برای سریال امام علی

برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد جشن دنیای تصویر ۱۳۹۴ برای سریال ستایش ۲

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۹ برای فیلم سگ کشی

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۵ برای فیلم ناخدا خورشید

مجموعه تلویزیونی

● ماه و پلنگ – ۱۳۹۵

● تعبیر وارونه یک رویا – ۱۳۹۴

● یه تیکه زمین – ۱۳۹۱

● راز پنهان – ۱۳۹۱

● ستایش (فصل اول، دوم، سوم) – ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۰

● ناز و نیاز – ۱۳۹۰

● پریدخت – ۱۳۸۶

● چهل سرباز – ۱۳۸۶

● قاب‌ های خالی – ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۵

● سرزمین خاکستری – ۱۳۸۰

● روزهای زندگی – ۱۳۷۸ تا ۱۳۷۷

● امام علی – ۱۳۷۰

فیلم های سینمایی

● اینجا شهر دیگری است – ۱۳۹۰

● پایان‌ نامه – ۱۳۹۰

● بدون اجازه – ۱۳۸۹)

● گزارش یک جشن – ۱۳۸۹

● راه آبی ابریشم – ۱۳۸۹

● شکلات داغ – ۱۳۸۸

● تردید – ۱۳۸۷

● میزاک – ۱۳۸۷

● استخوونای بابام – ۱۳۸۶

● رئیس – ۱۳۸۵

● قاعده بازی – ۱۳۸۵

● از دوردست – ۱۳۸۴

● شاهزاده ایرانی – ۱۳۸۴

● ازدواج به سبک ایرانی – ۱۳۸۳

● تب – ۱۳۸۲

● سگ‌ کشی – ۱۳۷۹

● مسافر ری – ۱۳۷۹

● اعتراض – ۱۳۷۸

● افسانه پوپک طلائی – ۱۳۷۷

● شور زندگی – ۱۳۷۷

● قاعده بازی – ۱۳۷۶

● هفت سنگ – ۱۳۷۶

● شیخ مفید – ۱۳۷۴

فرار مرگبار – ۱۳۷۴

● آدم‌ برفی – ۱۳۷۳

● زمین آسمانی – ۱۳۷۳

● هبوط – ۱۳۷۲

● قربانی – ۱۳۷۱

● ناصرالدین شاه آکتور سینما – ۱۳۷۰

● پرده آخر – ۱۳۶۹

● تیغ آفتاب – ۱۳۶۹

● جستجوگر – ۱۳۶۸

سفر عشق – ۱۳۶۷

● کشتی آنجلیکا – ۱۳۶۷

● پاییزان – ۱۳۶۶

● ناخدا خورشید – ۱۳۶۵

● گفت زیرسلطه من آیید – ۱۳۶۲ – کارگردانبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 509333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟