نامه کارگردانان مطرح آلمان علیه دبیر جشنواره برلین

به نقل از هالیوود ریپورتر، قریب هشتاد تن از کارگردانان شاغل در سینمای آلمان با انتشار نامه ای خواستار اتخاذ رویکردی جدید در جشنواره برلین شدند. در نامه‌ای سرگشاده که به امضای ۷۹ کارگردان مطرح سینمای آلمان از جمله «ماردن اِده» کارگردان نامزد اسکار فیلم «تونی اردمن» و «فاتح آکین» رسیده، این سینماگران اعلام کردند که جشنواره بین‌المللی فیلم برلین پس از پایان دوران دبیری «دیتر کاسلیک» در سال ۲۰۱۹ نیازمند به "آغازی نو و رویکردی جدید" است.

در متن این نامه که اولین بار در نسخه آنلاین روزنامه «اشپیگل» منتشر شده، کارگردان آلمانی خواستار تغییرات عمده در مهمترین جشنواره سینمایی آلمان پس از پایان دوران «دیتر کاسلیک» دبیر باسابقه برلین در سال ۲۰۱۹ شدند که از سال ۲۰۰۱ میلادی این مسئولیت را بر عهده دارد.

کارگردانان سینمای هنری آلمان چون «کریستین پتزولد»، «آندرس درسن»، «وولکر شلندروف» و «مارگارت فن تروتا» که از جمله امضاءکنندگان این نامه هستند، معتقدند پایان دوره حضور «کاسلیک» در جشنواره برلین فرصتی برای تجدید و احیای این رویداد سینمایی است.

آنها همچنین در این نامه خواستار انتصاب کمیته انتخاب جدید با حضور برابر زنان و مردان در برلیناله شدند تا رویکرد کلی جشنواره تغییر پیدا کند.

یکی از مهم‌ترین سینماگران آلمانی که نام او در میان امضاء کنندگان این نامه دیده نمی‌شود «تام تیکور» است که از حامیان «دیتر کاسلیک» محسوب می‌شود و در جشنواره برلین ۲۰۱۸ نیز به عنوان رئیس هیئت داوران بخش رقابتی انتخاب شده است.

در دوران دبیری «دیتر کاسلیک» در جشنواره برلین، این رویداد سینمایی از لحاط بزرگی و اهمیت رشد قابل توجهی پیدا کرد و اکنون بزرگترین جشنواره سینمایی جهان محسوب می‌شود و "بازار فیلم اروپا" که در جریان این جشنواره برگزار می‌شود همچنان مهمترین رویداد در تقویم صنعت سینمای اروپاست، با این وجود «کاسلیک» بویژه در سال‌های اخیر مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته است.

منتقدان «کاسلیک» معتقدند در حالی‌ که جشنواره کن نام خود را به عنوان مهترین رویداد سینمای هنری جهان تثبیت کرده و جشنواره ونیز نام خود را به عنوان سکوی پرشی به سمت جوایز اسکار مطرح کرده، جشنواره برلین راه خود را گم کرده است.

اما «دیتر کاسلیک» نیز در پاسخ به نامه کارگردانان آلمانی نوشت: "می‌توانم درخواست کارگردانان برای احیای برلیناله را درک کنم و آینده جشنواره مساله‌ای مهم برای همه ماست. "

وی همچنین گفت: پس از خروج از جشنواره پیشنهاداتی را برای بازسازی جشنواره ارائه خواهم داد اما تصمیم نهایی بر عهده هیات ناظر جشنواره و «مونیکا گروترز» وزیر فرهنگ آلمان است.

دوران حضور «دیتر کاسلیک» به عنوان دبیر جشنواره برلین در تاریخ ۳۱ می ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد.

شصت‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۱۵ تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۸ (۲۷ بهمن تا ۷ اسفند) در آلمان برگزار می‌شودبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 331597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟