پایان کار سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران

سیدعباس صالحی در اختتامیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این مراسم با تشکر از نهادهای همکار و تبریک نیمه شعبان گفت: نمایشگاه کتاب راه اصلی واسپاری به صنف را طی کرده است وزیر هم در افتتاحیه عنوان کرد که به مراحل پایانی واسپاری نزدیک می‌شویم. از همین فردا اتحادیه ناشران و کتابفروشان و شرکت تعاونی ناشران آشنا می‌توانند مراجعه کرده و کلید نمایشگاه سی یکم را بزند. منظریم تا برنامه‌ریزی‌های نمایشگاه سی و یکم با نگاه و سیاست‌گذاری‌های صنف آغاز شود.

وی افزود: در بحث معاونت اجرایی از همین حالا باتوجه به اینکه شرایط آن روشن‌تر است شورای هفت نفره صنف تصمیم خود را بگیرد و نمایندگان را معرفی کنند همچنین برنامه‌ها و موارد اجرایی خود را به وزارت ارشاد ارایه کند تا استارت کار نمایشگاه سی و یکم خورده شود.

رییس نمایشگاه کتاب سپس به تحولات صورت گرفته در بخش بین‌الملل نمایشگاه اشاره و بیان کرد: در بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب اتفاقات خوبی شاهد بودیم. ایتالیا کشور مهمان امسال در سطح بسیار خوب و با برنامه‌های متنوعی حاضر شده بود همچنین استانبول شهر مهمان نیز در سطح قابل قبولی حضور داشت. در این نمایشگاه 150 دیدار با هیات‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی برگزار کردیم و بورسیه نمایشگاه نیز برای اولین بار کلید خورد.

وی ادامه داد: امیدواریم با بین‌المللی‌تر شدن نمایشگاه کتاب ارتباط بین‌المللی فرهنگی در سطح منطقه و دیگر نقاط افزایش داشته باشد و دیپلماسی فرهنگی را در بخش نشر نیز بکارگیریم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره اهمیت جایگاه اقتصادی نمایشگاه برای حوزه نشر نیز گفت: فضای نمایشگاه کتاب به عنوان جایگاه اقتصادی برای نشر اهمیت قابل توجهی داشته و دارد امسال در ده روز نمایشگاه 76 میلیاردو نیم فقط از طریق بانک شهر ضبط شده که نسبت به مبلغ 69 میلیارد و نیمی سال گذشته 12 درصد رشد نشان می دهد علیرغم همه نگرانی ها خوشبختانه رضایت نسبی در نمایشگاه وجود دارد.

وی اضافه کرد: 4 سال است که با اتکا به یک گروه جمعیت شناسی غیر آشکار و بدون اعلام آمار بافت جمعیتی نمایشگاه را بررسی می‌کنیم که نشان‌دهنده رشد بازدیدکنندگان بوده است. به عنوان مثال در آخرین پنجشنبه سال گذشته 204 هزار نفر و در این نمایشگاه 291 هزار نفر از آن بازدید کردند که یعنی علیرغم شرایط داغ سیاسی 100 هزار نفر افزایش بازدیدکننده داشتیم. جمعیت بازدیدکننده هم برای حوزه اقتصاد نشر و هم برای فضای سیاسی اجتماعی و فرهنگی ما قابل اعتناست.

صالحی سپس با اشاره به حمایت 17 میلیارد تومانی دربخش نمایشگاهی گفت: امسال 17 میلیارد تومان از طریق بن کارت‌ها اختصاص داده شده که 10 میلیارد آن دانشجویی، 5 میلیارد مشارکتی و یک و نیم میلیارد هم بن دانش‌آموزی و تجهیز کتابخانه مدارس بود. همچنین حدود یک و نیم میلیارد تومان بابت معادل اجاره غرفه از ناشران خرید کتاب صورت می‌گیرد.

رییس نمایشگاه کتاب بار دیگر با اشاره به نواقصی که در زیرساخت‌های شهر آفتاب وجود دارد, گفت: برای فضای نمایشگاهی شهر آفتاب زحمات زیادی کشیده شده اما هنوز نواقصی دارد تا وقتی ساختمان مسقف تکمیل نشود نگرانی‌ها جدی است. امیدوارم سالن‌های مسقف هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد بدون وجود فضای مسقف کافی نمایشگاه از نفس می‌افتد.

وی تاکید کرد: امسال بارندگی شرایطی را به وجود آورد که هم باعث نگرانی شد و هم عذرخواهی رسمی مسوولان نمایشگاه را داشت. امیدواریم با تکمیل ساختمان های مسقف اقدامات بخش نمایشگاهی نیز بیشتر دیده شود هرچند می‌دانیم تاخیر در واگذاری مجموعه شهر آفتاب به بانک شهر باعث عدم برنامه‌ریزی مناسب شد. ولی با اهتمام خوبی که از بانک شهر داریم امیدواریم سال آینده دیگر ناشران و مردم را زیر چتر نبریم. شان مردم و فرهنگ ما بیشتر از این است که مهمترین رویداد فرهنگی اشان با زجر و سختی همراه باشد. در آیند منتظر اتفاقات خوب و نویدبخش درباره زیرساخت‌های شهر آفتاب هستیم.

کنچاتوری (سفیر ایتالیا) نیز در سخنان کوتاه گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک اتفاق بزرگ است مخصوصا از نظر حجم و تعداد بازدیدکننده ایتالیا به عنوان مهمان ویژه با تمام توان خود و برنامه‌های متنوع در این رویداد حاضر شد و امیدواریم سال آینده نیز همچون دو سال گذشته ایام خوشی را در نمایشگاه کتاب سپری کنیم.

سیدرضا صالحی امیری (وزیر و فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز با تاکید دوباره بر اینکه سال 96 کلید اجرایی نمایشگاه را به صنف نشر واگذار می‌شود, گفت: بار دیگر رسما اعلام می‌کنم سال 96 کلید اجرایی نمایشگاه به تهران و دیگر نمایشگاههای سراسر کشور را به خود صنف واگذار می‌کنیم تا اهالی صنف نشر و فرهنگ عهده‌دار مسوولیت اجرای آن باشند. سیاست رسمی ما واگذاری کلیه امور اجرایی فرهنگی به اصحاب فرهنگ و هنر Art است.

وی تاکید کرد: در بخش مطبوعات سازمان نظام صنفی را در دستور کار داریم و برای هنر نیز سازمان صنفی مشخص. در حوزه نشر نیز انشاالله سال 96 شاهد واسپاری مسوولیت‌های بیشتر امور اجرایی به آنها باشیم. این قول بود که در دولت یازدهم داده و عملی شد.

صالحی امیری, نمایشگاه کتاب را بهار فرهنگی کتاب و کتابخوانی و اقتصاد نشر دانست و گفت: این یک رخداد فرهنگی در سطح ملی است که مجموعه‌ای از فعالیت فرهنگی در آن شکل می‌گیرد. ما سعی داریم کمترین مداخله را در روند اجرای نمایشگاه داشته باشیم و می‌خواهیم این رویداد با حضور خود صنف و ناشران اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: نمایشگاه یک مکان برای گفتگوی فرهنگی در سطح ملی است. گفتگوی ناشر با ناشر، ناشر با مولف و مولف با ناشر خوشبختانه امسال میهمانان خارجی و ناشران خارجی در سطح خوبی حضور داشتند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در اهمیت توجه به مساله کتاب و کتابخوانی نیز گفت: در صورت کتاب و کتابخوانی توجه به مولف است که پرسشگری در جامعه شکل می‌گیرد و افرادی مثل شهید مطهری و علامه طباطبایی خلق می‌شود پرسشگری است که جامعه را از آفات آسیب‌ها دور نگه می‌دارد در غیر این صورت انبوه‌ای از آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی و انسانی را شاهد هستیم.

او اضافه کرد: بدون کتابخوانی باید منتظر جهل و نادانی باشیم و منازعه جای مناظره را می‌گیرد و بداخلاقی‌ها افزایش پیدا می‌کند و فساد جای سلامت می‌نشیند. پس کتاب بخوانید و دیگر را به کتابخوانی تشویق کنید تا جامعه‌ای وارسته و فرهنگی داشته باشیم. با کتاب پوپولیسم نمی‌تواند در کشور رشد کند. مجدد همین جا از تمامی ناشران و مردم به دلیل مشکلات ناشی از باران عذر می‌خواهیم و امیدوارم نمایشگاه پربار تر را شاهد باشیم.

مهدی اسماعیلی‌راد (معاون اجرایی نمایشگاه) نیز در سخنانی کوتاه گفت: امیدواریم حالت بحث واسپاری را به صورت جدی پیگیری شده و می‌شود اختیارات متناسب با مسوولیت نیز مدنظر قرار گیرد. امیدواریم با یک آسیب‌شناسی این مساله هم لحاظ شود که لازم است اختیارات متناسب با مسوولیت‌ها باشد.

براساس حکم هیات دوران ناشران داخلی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در بخش ناشران عمومی حوزه تهران ضمن تقدیر از انتشارات سفیر اردهال، غرفه انتشارات ققنوس به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

در بخش ناشران عمومی حوزه شهرستان نیز ضمن تقدیر از غرفه معروف، غرفه انتشارات درالعلم به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

ناشران دانشگاهی غرفه انتشارات نگاه دانش به عنوان غرفه برتر انتخاب شد. در این بخش همچنین غرفه ابن سینا به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش ناشران کودک و نوجوان نیز انتشارات زعفران به عنوان غرفه برتر معرفی و انتشارات خط‌خطی به عنوان غرفه شایسته تقدیر شناخته شد.

براساس حکم هیات دوران ناشران داخلی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش ناشران آموزشی نیز انتشارات سرمشق به عنوان غرفه برتر و انتشارات راه اندیشه به عنوان غرفه شایسته تقدیر از سوی هیات داوران معرفی شدند.

در بخش ناشران دیجیتال نیز غرفه فیدیبو به عنوان غرفه برتر انتخاب شد.

هیات دوران ناشران داخلی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عبارتند از: آموزگار؛ معتمد صنف و رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، حسن‌پور؛ رئیس هیات داوران و مدیر کمیته ناشران داخلی سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران، اسماعیلی‌راد؛ معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کمالی‌نژاد؛ عضو هیات نظارت بر نشر داخلی و نماینده دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، طالقانی؛ نماینده بخش ناشران دانشگاهی، جداری؛ نماینده بخش کودک و نوجوان، رئیسی‌نیا؛ نماینده بخش ناشران آموزشی، موحدی؛ نماینده مدیر بخش ناشران دیجیتال،‌ معینی؛ نماینده بخش ناشران عمومی، عین‌اللهی؛ نماینده ناشران داخلی.

در متن بیانیه هیات داوران برای انتخاب غرفه‌های برتر در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده است:

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با پشت سر نهادن سه دهه فراز و فرودهای بسیار با همراهی ناشران، نویسندگان، اندیشمندان و شیفتگان کتاب و کتاب‌خوان به آستانه سی‌سالگی پا نهاد. امروز می‌توان سرفراز ایستاد و از بلندای رمان به پاس تلاش و کوشش و همت والای فرهنگ‌سازان این مرز و بوم سر تعظیم فرود آورد. جشن تولد سی‌سالگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر شما فرهیختگان، صاحبان قلم، دوستداران کتاب و فرهنگ مبارک باشد.

هرسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با هدف ارتقا و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، تقویت اقتصاد نشر و توسعه نهادهای حرفه‌ای برگزار می‌شود فرصتی فراهم می‌سازد تا به منظور تشویق و ترغیب ناشران به غرفه‌آرایی مطلوب، ارتقای کیفیت نمایش کتاب‌ها، رعایت مقررات و ضوابط، نوآوری و خلاقیت در دو بخش داخلی و بین‌الملل غرفه‌های برتر را انتخاب کند.

اعضای هیات داروان سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران متشکل از افراد زیر به داوری نشست.

- شورای نظارت نمایشگاه

- معاونت اجرایی

- کمیته ناشران داخلی

- بخش ناشران الکترونیک

- مدیران اجرایی تشکل صنفی مرتب در هر بخش (به تناسب موضوع فعالیت ناشران)

- یکی از فعالان و معتمدین نشر داخلی

- دفتر توسعه کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیات داوران طی بررسی‌های روزانه و امتیازدهی به غرفه‌داران در بخش داخلی براساس شاخص‌های پیش‌گفته و مندرج در آیین‌نامه، غرفه‌های برتر و شایسته تقدیر را در این دوره از نمایشگاه انتخاب کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 264413 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟