گام پایانی جشنواره موسیقی فجر با اجرای محسن یگانه

جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حالی به پایان خود نزدیک می شود که فردا، نوازندگان برجسته بین المللی همچنین ارکستر ملی ایران برای دومین بار روی صحنه می روند.

** تالار وحدت

در هفتمین روز از جشنواره موسیقی فجر تالار وحدت میزبان دو اجرای پیانو یگور شوتسوف و آنسامبل زهی شهرزاد اوکراین در ساعت 18:30 و ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا به رهبری شهرداد روحانی در سئانس بعدی یعنی ساعت 21:30 است.

یگور شتسوف پیانونواز مشهور اوکراینی و یان مرکر نوازنده ویالونسل با آنسامبل زهی شهرزاد برنامه مشترک اجرا می کند.

شتسوف سابقه طولانی در زمینه نوازندگی پیانو دارد؛ به عنوان نوازنده سلو و عضوی از گروه های مختلف از جمله گروه چهارنفره نوازندگان در آمریکا و گروه های موسیقی بین المللی فعالیت کرده است. روزنامه نیویورک تایمز برای اجراهای وی شکوه موتسارتی را داده و روزنامه میامی هرالد برای وی از لقب موسیقیدانی برتر استفاده کرده است.

یان مرکز نیز متولد شهر لیون فرانسه است و بعد از یک سال آموزش ویالون در سن چهارسالگی نواختن ویالونسل را آغاز کرد. وی دانش آموخته کنسواتورا ملی لیون و دانشگاه موسیقی هانس آیلر برلین است.

ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا نیز یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین ارکستر سمفونیک ایران است که در سال 1312 و با نام ارکستر بلدیه تاسیس شد. شهرداد روحانی رهبری این ارکستر را برعهده دارد. پائولو اولمی موزیسین برجسته ایتالیایی و رهبر ارکستر جوانان اروپا است که با ارکستر تهران برنامه اجرا می کنند.

** تالار رودکی

این تالار در روز پنجشنبه میزبان دو گروه نواحی از شمال و جنوب ایران است، گروه موسیقی «شواش» در ساعت 18:30 و گروه «لیان» سئانس بعدی برنامه اجرا می کنند.

گروه شواش به یاد سرپرست و مؤسس خود به نام احمد محسن‌پور اجرا می کند. وی این گروه موسیقی را در سال 67 با هدف پژوهش و تولید موسیقی اصیل مازندرانی تشکیل داد و با حضور او حدود 22 آلبوم از این گروه منتشر شد.

این موسیقیدان و نوازنده زمستان سال گذشته در 70 سالگی فوت شد تا سرپرستی گروه شواش به خواننده با سابقه این گروه محمدابراهیم عالمی برسد. گروه موسیقی شواش در این شب با سرپرستی و خوانندگی محمدابراهیم عالمی، قطعات مازنی خود را به یاد استاد بی‌بدیل موسیقی مازندران اجرا خواهد کرد.

گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان پس از غیبت در دوره قبل جشنواره موسیقی فجر، با یک اجرای پرانرژی دیگر از موسیقی بوشهری به سی و دومین دوره این جشنواره بین‌المللی می‌آید. در این کنسرت گروه لیان با دو خواننده به نام‌های آکا صفوی و محمد فرامرزی به روی صحنه می‌رود و قطعاتی نظیر ماهی فروش، یار یار، خیام‌خوانی و... را اجرا خواهد کرد.

اعضای گروه موسیقی لیان برای این اجرا عبارتند از: حسین سنگسر (نوازنده دم‌دم)، مهدی شریفیان (نوازنده عود)، محمود بردکنیا (نوازنده دمام)، مرتضی پالیزدان (نوازنده ضرب و تمپو)، ایمان قاسمی (نوازنده شیکر، دایره زنگی)، حمید اکبری (نوازنده تمپو، کاخون و دایره)، امین سلیمیان (نوازنده دایره) و حمزه مقدم (نوازنده دایره). همچنین شریفیان نیز در این اجرا ضمن سرپرستی گروه خود، همچون کنسرت‌های قبلی لیان، ساز نی‌انبان می‌نوازد.

** برج آزادی

برج آزادی Freedom نیز در این روز میزبان دو اجرا خواهد بود. گروه «ایل بانگ» در سئانس اول (ساعت 18:30) و کنسرت آریا عظیمی‌نژاد (21:30) به عنوان اجرای دوم برنامه ریزی شده است.

گروه ایل بانگ به سرپرستی کوروش اسدزاده از هنرمندان مشهور در زمینه موسیقی محلی بختیاری است. در این اجرا گروه گهر به سرپرستی محسن کیهان نژاد گروه ایل بانگ را همراهی می کنند. این گروه قطعاتی از شادیانه های بختیاری را برای مخاطبان می نوازند.

آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز فیلم و سریال‌هایی نظیر «میم مثل مادر»،‌ «طلا و مس» و «پایتخت» است که در بخش تلفیقی جشنواره قطعات بی‌کلامی را همراه با گروهش اجرا می‌کند. این آهنگساز گروه «بوم و بر» را برای دسترسی خوانندگان و نوازندگان محلی در اقصی نقاط ایران و گرامیداشت یاد بزرگان موسیقی نواحی به وجود‌ آورد.

وی (نوازنده کیبور و سه تار) با حضور نیما رمضان (گیتار الکتریک)، آرش سعیدی (گیتار بیس)، بردیا امیری (درامز) برنامه خود را اجرا می کند.

** فرهنگسرای نیاوران

پویان بیگلر در اولین سئانس و گروه چهار باغ رستمیان پس از آنها و ساعت 21:30 در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می روند.

پویان بیگلر آهنگساز و نوازنده سه تار است که دوره های ابتدایی را نزد ارشد تهماسبی و رضا وهدانی گذرانده و دانش آموخته هنرستان موسیقی در مقطع کارشناسی در رشته نوازندگی ساز ایرانی و کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر Art است. وی در این اجرا قطعاتی را به صورت بداهه نوازی در دستگاه های مختلف ایرانی اجرا و سینا خشک بیجاری نوازنده تنبک وی را همراهی می کند.

گروه چهارباغ از سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون به سرپرستی فرزند وی محمدرضا رستمیان فعالیت خود را ادامه می دهد.

علی رستمیان موسس این گروه از شاگردان برجسته استاد تاج اصفهان و محمود کریمی است.

وی افزون بر خوانندگی در زمینه تدریس آواز و ردیف موسیقی ایرانی نیز جرء چهره های برجسته به شمار می رود. در این اجرا علی رستمیان با خواندن آواز گروه را همراهی و عبدالرضا رستمیان (نوازنده دودوک)، آوا رستمیان (نوازنده کمانچه)، آناهیتا ایزدی پارسا (ویولونسل)، نازنین تن ساز (عود)، میثم کاردارفرد (گیتار)، شایان یزدی زاده (تنبک) و محمدرضا رستمیان (سنتور) نوازنده های گروه هستند.

** سالن میلاد نمایشگاه بین المللی

سالن میلاد مانند دیگر روزهای جشنواره در این روز نیز میزبان دو اجرا از خوانندگان نام آشنای پاپ یعنی محسن یگانه ساعت 18:30 و زانیار خسروی ساعت 21:30 خواهد بود.

محسن یگانه خواننده و نوازنده سازهای مختلف غربی از جمله گیتار، پیانو، کیبور و گیتاربیس است که برای دومین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت می کند.

وی که آموختن موسیقی را از سنین جوانی آغاز کرده تنها به ساز گیتار اکتفا نکرد و به سمت کیبورد و پیانو و فراگیری مهارت‌های فنی و موسیقی الکترونیک نیز روی آورد که به گفته خود یگانه به موفقیت‌های او بعد از عرصه خوانندگی، نوازندگی و ترانه سرایی می‌توان اضافه کرد.

زانیار خسروی پس از چند سال فعالیت در عرصه موسیقی و برگزاری کنسرت، برای اولین بار در جشنواره بین‌ المللی موسیقی فجر حضور پیدا می‌کند. او در این کنسرت قطعاتی از آلبوم «۲۸» و چند تک‌ آهنگ را که طی سال‌های اخیر منتشر کرده است خواهد خواند. در این کنسرت خشایار جوزی (گیتار الکتریک)، علیرضا ثناعی (گیتار آکوستیک)، امیر محمدی (ساکسوفون)، امیر فرهودنیا (گیتار باس)، امین راد (درامز) و امیر میلاد نیکزاد (پیانو و رهبر ارکستر)، زانیار خسروی را همراهی خواهند کرد.

** برج میلاد ارکستر ملی ایران علیرضا افتخاری و فریدون شهبازیان

برج میلاد در روز پنجشنبه میزبان تنها یک اجرای ارکستر ملی ایران با خوانندگی علیرضا افتخاری و فریدون شهبازیان است.

این دومین اجرای ارکستر ملی در جشنواره سی و دوم موسیقی فجر است که همان برنامه یعنی اوورتور آوار، نیلوفرانه و بهشت یاد، سبک بال، در هوای تو و کوی بی نشان، همچنین شور عشق، چهارمضراب شوشتری، نغمه محرم راز، ساقی نامه، شور عاشقانه را در ساعت 21:30 اجرا می کند.

سی دومین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ 22 دی تا 1 بهمن در شش سالن شهر تهران (تالار وحدت،‌ تالار رودکی، برج میلاد، سال میلاد نمایشگاه، فرهنگسرای نیاوران و برج آزادی)،‌ برگزار خواهد شد.

در این جشنواره 10 گروه بین‌الملل، 10 گروه نواحی، 10 گروه دستگاهی، چهار گروه بانوان، 13 گروه ارکسترال و کلاسیک غربی، 15 گروه پاپ و راک، هشت گروه تلفیقی و شش گروه کلاسیک ایرانی (سنتی) برنامه اجرا می کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 238950 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟