با شاه جهان بچه محل بودم، او صد سال پیش در محله من زندگی می کرد+ فیلم و عکس

رکنا_ سعیده وحیدنیا/ پرویز شاه جهان موسس اولین تجارتخانه و بانک ملی ایران به نام بانک جهانیان را در ایران دایر کرد تا بتواند از زیر سلطه انگلیس و روسیه خارج شود.

 



در سال 1307 اولین بانک ایرانی تاسیس شد و در این راه خانواده جهانیان پیشگام بودند. بانک شاهی که توسط انگلیسی ها اداره می شد و مانع رونق پول ملی شده بود به علت اعتراضات ملی، بعد از شصت سال فعالیت، لغو امتیاز شد.

بعد از به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه وی دستور قتل Murder و ترور Assassination پرویز شاه جهان را به دلیل همکاری با مشروطه خواهان و تامین منابع مالی برای آن ها را صادر کرد.بعد از ترور پرویز شاه جهان قاتل The Murderer وی دستگیر و به خراسان تبعید شد اما خورشید همسر شاه جهان که منجم نیز بود تا اخر عمر به دادخواهی خود ادامه داد.

حسن نقاشی مستند ساز موفق در عرصه های داخلی و جهانی مستندی کوتاه از زندگی این مرد ساخته است. مستندی که در حین ساخت آن در خانه شاه جهان نامه های زیادی از وی کشف شد. متاسفانه خانه شاه جهان در یزد در حال تخزیب است و هیچ کس برای مرمت این خانه تاریخی اقدامی انجام نمی دهد. در ادامه فیلم شاه جهان و گفتگوی رکنابا حسن نقاشی را می بینید و می خوانید.

حسن نقاشی متولد سال 1354 در یزد است. در مدرسه سینما Cinema و تئاتر یزد تحصیل کرده و سپس در رشته ادبیات دراماتیک در دانشگاه ادامه تحصیل داده است. بسیار علاقه داشته روی متون و اساطیر قصه گونه ایرانی کار کند. سپس در فیلم کوتاه و مستند مشغول به کار شد و اولین فیلم کوتاه خود را به نام سوشیوس ساخت که در مورد آئین عروسی چاه در کویر یزد بود. وی این فیلم را در دوران دانشجویی اش ساخت و توانست موفقیت های زیادی را هم کسب کند. چون این آئین در ایران داشت از بین میرفت برایش جالب بود چنین سوژه ه ای را بسازد.

چون در سینمای داستانی دنیای خیال محدود است سینمای مستند را برگزید. خودش معتقد است داستان بلند در ایران پیچیدگی هایی دارد که هنوز باز نشده است و نمی خواهد بگوید روابط در سینما حاکم است اما می گوید: سلیقه هایی که برای ساخت فیلم بلند حاکم است و افرادی که توانستند موفق بشوند از دریچه های کوچک بگذرند و فیلم بلند بسازند تماما از سر اتفاق این کار را کرده اند چون هنوز قوانینی وجود ندارد که طبق آن قوانین کسی بتواند فیلم بلند بسازد. ضمن اینکه اولین فیلم ها در سینمای مستند در ایران ساخته شده اما هنوز سینمای مستند نو پاست. چون هنوز قوانین در این مورد این سینما نوشته نشده است. صرفا به دلیل اینکه یک سری مراکز مستند سازی وجود دارد نمی توانیم بگوییم که سینمای مستند دوام دارد. من خودم یکی از منتقدان شرایط اداری سینمای مستند هستم. به همین دلیل فیلم مستند بلند که در سطح سینمای بین اللملی وجود دارد در ایران هنوز ناپخته است. الزاما هر فیلمی که بالای 60 دقیقه است را ما فیلم بلند می پنداریم اما الزاما قالب مشخصی در این زمینه وجود ندارد و ما بنابر سلیقه فیلم می سازیم. من هم تصمیم گرفتم یک سری تجربیاتی که از حیطه مطالعاتی ام آمده ادامه بدهم شاید اگر روزی شرایطی برایم فراهم شد که تهیه کننده و سرمایه گذار بشوم بتوانم فیلم بلند داستانی ام را بسازم.

وی تاکنون 30فیلم مستند ساخته است که بیشتر آن ها بر آمده از فرهنگ ایرانی است و توانسته اند موفقیت های جهانی و داخلی نیز کسب کنند.

حسن نقاشی در پاسخ به اینکه چرا سراغ شخصیت شاه جهان رفت؟ انتخاب تاریخی بود یا نه جنبه های اقتصادی و فرهنگی داشت؟ گفت: جرقه اولیه آن این بود که شاه جهان یزدی بود و من علاقه دارم که در مورد مفاخر شهر تاریخی یزد فیلم بسازم اما این موضوع زمانی برایم حساس تر شد که متوجه شدم من و شاه جهان هم محلی بوده ایم. درواقع من در محلی زندگی می کنم که شاه جهان صد سال پیش در آنجا زیسته است. دوستانم هم پیشنهاد می کردند که در مورد شاه جهان فیلم بسازم اما من سند و مدرکی نداشتم. اما خودم در حوزه مشروطه مطالعاتی داشتم و به خودم گفتم چرا از شاه جهان غافل شوم؟ اصولا همکارای من که در خصوص مشروطه فیلم هایی ساخته اند خیلی کلی به دوران مشروطه پرداخته اند اما من تصمیم گرفتم به جزئیات مشروطه بپردازم.

به همین دلیل تصمیم گرفتم به شهر یزد و اتفاقاتی که در این شهر برای مشروطه خواهی رخ داده است بپردازم. در تحقیقی 3 ساله گوشه های گنگی از زندگی پرویز شاه جهان برایم روشن شد. سند ها و نامه هایی در اصفهان و یزد پیدا شد. خصوصا گاو صندوقی که در اصفهان کشف شد که اسنادی از تجارتخانه جهانیان در آن بود. اما توفیق من از لحظه ای شروع شد که با نوه شاه جهان (جمشید ورزا) که در امریکا بود آشنا شدم و صحبت کردم و وی قرار شد به یزد سفر کند. با کمک وی بسیاری از موارد گنگی که در تاریخ وجود داشت را پیدا کردیم و وقتی تحقیقات کامل شد از ایشان دعوت کردم که در فیلمم حضور داشته باشند.ایشان هم با کمال میل پذیرفتند.

در فرایند تولید هم بخت با ما یار بود و آن خانه شاه جهان بود که هنوز سالم بود و ما توانستیم در آن فیلم برداری های مان را انجام دهیم که متاسفانه این خانه در حال حاضر از بین رفته است و بخش کوچکی از این خانه باقی مانده است. خانه شاه جهان هم خانه بوده، هم تجارتخانه و هم رصد خانه چون همسر شاه جهان به نام خورشید منجم بوده است.

در حین فیلمبرداری در خانه شاه جهان ما به صورت کامل اتفاقی عکس هایی که در فیلم می بینید و نامه های زیادی از شاه جهان را پیدا کردیم و چون کسی در ایران این نامه ها و عکس ها برایش اهمیتی نداشت و استقبالی از آن ها صورت نگرفت نوه شاه جهان عکس ها را با خود به امریکا برد و به موزه دانشگاهی در امریکا سپرد تا آن ها این عکس ها را مرمت کنند. البته بخشی از این نامه ها نزد من به صورت امانت مانده تا در اختیار مرکز اسناد ملی یزد قرار دهم.

چرا به سمت آداب و رسوم و مبانی سنتی و باستانی فیلم های زیادی ساخته اید؟

چون من به سمت هویت های خودم و ایرانی بودنم علاقه دارم. خودم علاقه به مستندهای ایرانی دهه 40 دارم. بسیاری از مستند هایی که ساخته شده در دهه های 40 به بعد دیگر وجود ندارند و تبدیل به مستند بصری شده اند و تمام چیز هایی که از آن مستندی ساخته شده است دیگر وجود ندارد و خراب شده اند. من از سینما برای رسیدن به این مفهوم استفاده کرده ام. ما برخلاف سایر ملل می توانیم به گذشته مان واقعا ببالیم. این ها هویت ماست و نباید گذشته ایران را انکار و فراموش کنیم.

بعد از شاه جهان چه ساخته اید؟

مطالعاتم را ادامه دادم و روی اولین مدرسه در کویر ایران تحقیق کردم. ابتدا در شهر یزد مردمانی به هند رفتند و این شیوه را یاد گرفتند و در شهر یزد مدارسی ساختند که به مدارس پارسی معروف شد. این مدارس هنوز هم در شهر یزد جز مدارس ممتاز هستند و هنوز هم دارند به کار خود ادامه می دهند. من چون قرار بود سه گانه ای در خصوص مشروطه بسازم فیلمی هم درباره نقاش و عکاس و شاعر شیرازی به نام فرصت الدوله شیرازی را ساخته ام که به نام آثار عجم ساخته شده است و چند روزی است که به پایان رسیده و آماده نمایش است.

شاه جهان، مدارس پارسی و آثار عجم سه گانه من درباره مشروطه هستند که روی تک تک آن ها بسیار تحقیق کرده ام و چهره هایی هتند که اصلا در تاریخ ما به آن ها پرداخته نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

16سال بیشتر نداشتم که متوجه ارتباط زشت مادرم با جوانی غریبه شدم / مادرم پس از جدا یی صیغه آن پسر شد و من ...

وقتی با پیشنهاد شیطانی 2 جوان در خیابان مخالفت کردم می خواستند مرا به زور با خود ببرند

عروس ام را قصاص کنید / محیا حرف نمی زند و شرایط روحی خوبی ندارد + عکس

ارتباط کثیف دوست پسر دختر 14 ساله با خواهر شوهردار نازنین

اعدام ستار به خاطر آزار و اذیت دختر 15 ساله / شاهرخ هم به اقدام زشت با این دختر در داخل پراید اعتراف کرد+عکس

برخورد انضباطی شدید با 3 مامور خشن پلیس شیراز در حادثه پمپ بنزین +فیلم حادثه

گریم متفاوت بهنوش طباطبائی در فیلمی که در آن جایگزین نیکی کریمی شد! +عکس

خانم بازیگر در کنار همسرش که خواننده معروف پاپ ایران است +عکس

روناک یونسی و همسرش در افتتاحیه یک مرکز زیبایی در کانادا +عکس

 

کدخبر: 229738 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سعیده وحیدنیا
آیا این خبر مفید بود؟