حترام به یکدیگر و تاثیر آن در زندگی مشترک

به گزارش رکنا،شناخت جایگاه هریک از زن و شوهر در زندگی مشترک ، حقوقی که هریک بر دیگری دارند و فضایلی که برای آنان مطرح است ، معنای احترام به همسر را مشخص می سازد . یکی از عوامل مهم برای همزیستی مسالمت آمیز و آرامش در زندگی ، حفظ حرمت یکدیگر است .

 نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد تفاوت هایی است که میان زن و مرد وجود دارد . این تفاوت ها می تواند در رفتارهای انتخابی ، تاثیر آن و برداشت شخص مقابل اثر مستقیم داشته باشد .

برای آنکه به همسر خود احترام گذاشت ، ابتدا باید روحیات و مطالبات او را در نظر گرفت . دنیای او را درک کرد و فهمید چه رفتاری از وی برای نماد احترام محسوب می شود .

احترام زن و شوهر نسبت به یکدیگر در آیین مقدس اسلام به سه بخش 1- احترام زن و شوهر نسبت به یکدیگر 2- احترام همسر نسبت به زن 3- احترام زن نسبت به شوهر تقسیم شده است .

1-احترام زن و شوهر نسبت به یکدیگر

الف : تقسیم کار : در بخشی از مناطق ، سنت رایج این است که همه کارهای زندگی را زن انجام می دهد . مردها حلقه های مردانه خود مشغول تفریح و گشت و گذار هستند . زندگی از کارهای بیرون و درون منزل ترکیب شده است و زن و مرد باید بخشی از آن را متکفل شوند . بهترین شیوه تقسیم کار از دیدگاه اسلام این است که مرد کارهای خارج از منزل و زن کارهای درون آن را متکفل شوند .

ب : نادیده گرفتن خطاها : زنانی که در پی اثبات حقانیت خود هستند و مسائل را از زاویه حقوقی پیگیری می کنند و به جنبه های اخلاقی توجه چندانی ندارند ، در رفتارهای روزمره زندگی نیز آرامش لازم را ندارند . آنان لازم است آن جا که خودشان خطایی را مرتکب شده اند و یا جایی که شوهرشان رفتار اشتباهی از خود نشان داده است، برای همدلی پیش قدم شوند . احترامی که زن نسبت به مرد انتظار می رود ، یعنی کسی که مظهر عطوفت الهی است ، همین است که فداکاری کند وبرای سازگاری قدم پیش نهد .

ج : دوری ازخشونت : شخصیت زن یه قدری ظریف و لطیف است که حتی در صورتی که نقصی در رفتارهایش باشد ، عمدتا نمی توان در برابر او خشونت روا داشت . برخورد کریمانه و برخاسته از پایگاه عطوفت برای تربیت و زندگی با او امری ضروری است .

2- احترام همسر نسبت به زن

الف : گوش دادن فعال : رفتارها به صورت کلیشه ای و ثابت در همه جا تکریم محسوب نمی شود . گاهی سکوت در برابر یک نفر ، تکریم است و گاهی با او هم زبان شدن و سکوت را شکستن تکریم به حساب می آید . در برخورد با زن نیز مرد باید تکریم متناسب با روحیات او را در نظر بگیرد و آن را بجا آورد .

ب : توجه به خواسته زن : هرکس به طور طبیعی می تواند خواسته و سلیقه هایی داشته باشد و در امور فردی مطابق آن تصمیم گیری نماید . اما در زندگی مشترک ، به دلیل اجتماعی بودن نهاد خانواده ، ضرورت دارد که افراد به خواسته های یکدیگر توجه نموده و احترام بگذارند . این دقت ها احترام به علایق و سلایق دیگران را نشان می دهد .

3- احترام زن نسبت به شوهر

الف : پذیرش مدیریت شوهر : یکی از عوامل سازگاری ، تدبیر مرد برای ایجاد زمینه های مناسب سازگاری و از بین بردن زمینه های نامناسب آن است . چنان که زن مدیریت مرد را پذیرفته باشد ، در حقیقت حق او را پاس داشته است . البته زمانی که از این پذیرش خرسند خواهد بود که اولا ، با انگیزه الهی این کار را انجام دهد و ثانیا ، در زمان انتخاب همسر به شاخص های انتخاب همسر و تحقیق لازم در تحقق شاخص ها کوتاهی نکرده باشد .

ب : استقبال و همراهی : یکی از رفتارهایی که از ناحیه زن نسبت به شوهر تکریم به شمار می آید ، این است که وقتی مرد وارد منزل می شود ، زن به استقبال او برود و وقتی از خانه خارج می شود او را همراهی کند .

در آخر :

توجه به حفظ زن و شوهر در برخورد با یکدیگر و نگه داشتن حریم هریک توسط دیگری از مهم ترین عوامل زندگی مشترک سالم و با نشاط است . برای رسیدن به این مهم ، اولین شرط لازم ، شناخت صحیح زن و مرد از یکدیگر است . دنیای زن و مرد متفاوت است .

روحیه ها ، سلیقه ها ، برداشت ها و خواسته های متفاوت آنان اقتضا می کند برای احترام هریک نسبت به دیگری همدیگر را خوب بشناسند تا بتوانند به خوبی همدیگر را درک کنند و پیام رفتار و گفتار او را درست دریافت نمایند . بر این اساس الگوی احترام هریک نسبت به دیگری ، به خاطر همین تفاوت ها یکسان نخواهد بود . تفاوت وظایف و نقش زن و مرد در زندگی ناشی از همین تفاوت ها است .

آگاهی از آثار و برکات احترام زن و شوهر نسبت به یکدیگر ، انگیزه انجام رفتارهای حاکی از احترام را در میان آنان افزایش می دهدبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان ایلام

کدخبر: 618232 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟