تهران روز گذشته 2 ساعت نفس کشید

به گزارش رکنا، شهر بعد از مدت ها در آغازین روز پاییز نفس کشید و چندین خیابان تهران طی دو ساعت آرامش به خود دیدند. اگرچه این حرکت نمادین نمیتواند تاثیری بر روند تردد در شهری مانند تهران داشته باشد اما بر این باوریم که آن تعداد از همشهریانی که با این محدودیت و ممنوعیت ، با خودرو ی شخصی شان دیروز را از منزل بیرون نیامدند می توانند شهادت دهند که گاهی می توان با وسیله نقلیه عمومی هم با آرامش به مقصد رسید .

پر واضح است که معابر ابر شهری چون تهران نمیتواند در طول روز زیر بار تمام خودرو هایی که شبانه در پارکینگ های همشهریان تهرانی یا در معابر متوقف شده اند ، برود و تردیدی نیست پلیس و تمام انرژی انسانی و تکنولوژی به روزش تنها در جهت نظم بخشیدن به تردد و جلوگیری از تصادفات و تخلفات احتمالی می تواند قدم بردارد پس سهم اصلی در این فقره خاص ، متوجه شهروندانی است که گاهی باید به نفع یکدیگر ، عطای تردد با خودروی شخصی را به لقای رانندگی در ترافیک ببخشند و تنها با مدیریت زمان ِ سفر تا مقصد ، ضمن اقدامی اقتصادی و فرهنگی به گوشه ایی از وظایف شهروندی شان نسبت به دیگران جامه عمل بپوشانند.

تنها برای ٢ ساعت، ۲۲ خیابان شهر تهران در روز جهانی بدون خودرو ،محدودیت تردد برای خودروها را تجربه کرد و قطعا اهالی آن مناطق هم مانند پلیسِ حاضر در محل با چشم غیر مسلح ملاحظه کردند که به لحاظ زیبایی شناسی و روانشناسی،آرامی شهر در یک موقعیت اینچنینی روی حس و حال تک تک افراد جامعه به خصوص عابران پیاده و بالاخص سالمندان تاثیری شگرف دارد.

جدا از اینکه کاهش تردد و استفاده از خودرو های شخصی در پایین آمدن آمار روزانه تصادفات و تخلفات پایتخت موثر است اما باید اذعان داشت تردد و سفر های درون شهری میلیونی ساکنان تهران و مسافران همیشه در تردد به این شهر نه تنها بر وضعیت ترافیکی که معلولی بر علت مولفه هایی چون آلودگی هوا، مدیریت شهری ، مدیریت زمان در سفر تا مقصد و.... خواهد بود.

تجربه ی روز بدون خودرو نشان داد در حالیکه حمل و نقل عمومی این روزها به لحاظ کمی و کیفی توانمندی ظرفیت جابجایی مسافران روزانه ی تهران را دارد بسیاری از خودروهای شخصی می توانند به جای توقف های بلند مدت در ترافیک ها و ایجاد هزینه های متعدد از جمله تامین سوخت ، استهلاک خودرو و .... در پارکینگ ها روز را سپری کنند تا معابر شهرمان را به نفع همه ، به نفع خودروهای امدادی، به نفع وسایل نقلیه خدماتی و حمل و نقل عمومی به پارکینگی بدون حرکت تبدیل نکنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 608727 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟