اقدامات پلیس پیشگیری در مقابله با شیوع کرونا

به گزارش رکنا ، در ماموریت‌های اصلی به منظور تقویت شاخص‌های امنیتی تمرکز داریم و در این زمینه کارسازی لازم به منظور حضور پررنگ در معادلات اجتماعی، امنیتی و انتظامی در دوران پساکرونا نیز صورت پذیرفته است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اهمیت حفظ سلامت مردم و کارکنان انتظامی در ایام بحرانی شیوع کروناویروس گفت: پلیس پیشگیری با به کارگیری تمام ظرفیت‌ها برای مقابله با ویروس کرونا باردیگر مسئولیت‌پذیری و خدمتگزاری خود در تامین امنیت و سلامت آحاد مردم را ثابت کرد.

سردار مهدی معصوم بیگی با اشاره به افزایش همزمان حجم ماموریت‌های انتظام بخشی و خدمات‌رسانی در مراکز انتظامی با آغاز همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا در کشور اظهارکرد: پلیس جمهوری اسلامی ایران بنا به ماهیت مردمی آن همواره در همه حوادث در کنار مردم بوده است و با به وجود آمدن شرایط بحرانی کرونا ویروس همراه با مدافعان سلامت اقدامات ارزنده‌ای را در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه انجام داد.

وی با اشاره به ایفای نقش حافظان امنیت و سلامت در کنار یکدیگر گفت: ماموران همیشه در صحنه انتظامی به‌ویژه کارکنان کلانتری، پاسگاه، یگان امداد، فرماندهان وکارکنان یگان‌های حفاظت از اماکن دولتی در سراسر کشور تا شکست کامل کرونا در کنار حافظان سلامت خواهند ماند و در این راستا با جدیت و پشتکار فراوان، یاری‌رسان سربازان خط مقدم شرایط فعلی جامعه که همان کادر درمانی و بهداشتی هستند خواهند بود.

ضدعفونی کردن کلانتری‌ها و تجهیزات انتظامی، کنترل سلامتی مراجعان و توزیع اقلام بهداشتی

رئیس پلیس پیشگیری ناجا تلاش برای حفظ سلامت مردم و کارکنان انتظامی فعال در کلانتری و پاسگاه‌ها در ایام بحرانی شیوع کرونا ویروس را از جمله وظایف پلیس پیشگیری در این خصوص دانست و گفت: ارائه خدمات انتظامی و اجتماعی مورد نیاز مردم در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در هیچ یک از شرایط بحرانی تعطیل‌بردار نیست. لذا پلیس پیشگیری با به کارگیری تمام ظرفیت‌های در اختیار برای مقابله با ویروس کرونا بار دیگر مسئولیت پذیری و خدمتگزاری خود را در تامین امنیت آحاد مردم ثابت کرد.

وی با اشاره به تمهیدات پلیس پیشگیری برای کنترل و مهار ویروس کرونا در مراکز انتظامی، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها ادامه داد: در راستای کنترل و مهار این ویروس تمامی مراکز خدمات دهی این پلیس، خودروهای گشت انتظامی و خودروهای حمل متهم به‌صورت مداوم و همه روزه سم‌زدایی و ضدعفونی می‌شود علاوه بر این‌ها اقداماتی چون آموزش چهره به چهره کارکنان کوپ، تجهیز کارکنان به اقلام بهداشتی، کنترل ورود و خروج مراجعان و اهدای اقلام بهداشتی قبل از ورود به محیط های خدماتی و حذف برخی فرآیندها مثل ثبت اثر انگشت را اجرایی کردیم.

معصوم بیگی با بیان اینکه نکات و اصول بهداشتی را در مراکز انتظامی و خدماتی پلیس رعایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: امروز با اطمینان می‌توان گفت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها از نظر بهداشتی، ایمنی و سلامت از امن ترین مراکز پلیس محسوب می‌شوند چرا که ضمن رعایت بهداشت، کنترل دقیق ترددها، اقدامات پیشگیرانه را با جدیت دنبال می‌کنیم و در صورت مواجهه با کوچکترین موضوعی که ایجاد نگرانی برای مردم و کارکنان کند در اسرع وقت برابر پروتکل‌های اعلام شده اقدام به رفع خطر می‌کنیم.

سلامت افزایی با واگذاری تجهیزات الکترونیکی به کلانتری ها

معصوم‌بیگی تکریم ارباب رجوع در کلانتری‌ها با پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا را از جمله اولویت‌های پلیس پیشگیری در این ایام دانست و گفت: پلیس پیشگیری به منظور حفظ سلامت کارکنان کلانتری از ابتلا به کرونا ویروس همچنین رعایت حقوق شهروندی، طی دو مرحله کلانتری های سراسر کشور را به ۵۰۰ دستگاه راکد فلزیاب مجهز کرد.

وی افزود: با واگذاری تجهیزات جدید به واحدهای انتظامی، پروتکل‌های بهداشتی رعایت و شیوه‌های نوین و الکترونیک جایگزین شیوه سنتی و دستی در بازرسی بدنی مراجعان به کلانتری‌ها شده است.

اجرای طرح "خلوت سازی"

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای جلوگیری از تجمعات انسانی در محیط های عمومی پیش بینی شده است، اظهارکرد: از جمله طرح‌های تاثیرگذار که در این خصوص با تلاش فرماندهان یگان‌های حفاظت از محیط زیست در سراسر کشور به مورد اجرا گذارده شد اجرای طرح خلوت‌سازی بود.

معصوم‌بیگی افزود: با اجرای طرح خلوت‌سازی توسط محیط‌بان‌ها و کارکنان انتظامی، ممنوعیت تردد در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست کشور شامل پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، اثر طبیعی ملی و مناطق حفاظت شده در سراسر کشور به‌ویژه در روز طبیعت به مرحله اجرا درآمد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد محدودیت برای تردد در این مناطق گفت: کمک به حفظ سلامت عمومی جامعه اولویت اصلی همه مسئولان کشور بود. از این روی محیط بان ها مکلف بودند همراه با کارکنان انتظامی صرفا به خاطر حفظ سلامت عمومی جامعه از هر گونه تردد در مناطق اعلام شده حتی در روز طبیعت ممانعت کنند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه با اجرای طرح خلوت‌سازی شاهد کاهش ۹۰ درصدی حضور مردم در مناطق چهارگانه مرتبط با محیط زیست بودیم، تصریح کرد: این محدودیت‌ها که تضمین کننده سلامت مردم بود، منجر شد به اینکه آمار حضور مردم به‌ویژه در بوستان‌ها و پارک‌ها به صفر برسد.

تشدید اقدامات حفاظت از منابع طبیعی و ملی در تعطیلات نوروزی

رئیس پلیس پیشگیری ناجا همچنین با اشاره به متفاوت بودن تردد در محیط های جنگلی و عرصه‌های طبیعی کشور نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: بر اساس تدابیر مسئولان به دلیل شرایط خاص تصمیم گرفته شد از تردد شهروندان به‌ویژه افراد غیر بومی به تمامی تفرجگاه‌ها و جنگل‌ها در سراسر کشور ممانعت شود.

معصوم بیگی ادامه داد: با اتخاذ این تصمیم از سوی مسئولان، وظایف یگان‌های حفاظت از جنگل‌ها نیز مضاعف شد و همکاران ما در تمامی یگان های حفاظت به‌ویژه در شمال کشور ماموریت یافتند همزمان با انجام ماموریت‌های محوله در راستای کمک به حفظ سلامت عمومی جامعه از ترددهای بی‌مورد به جنگل‌ها و مراتع که با هدف تفریح و سرگرمی انجام می‌شود به‌ویژه در ایام باقی مانده از تعطیلات نوروز و نیز روز طبیعت، به طور قاطع ممانعت کنند.

وی در توضیح اهمیت ماموریت یگان حفاظت در ایام پایانی سال و دوبرابر شدن وظایف این یگان‌ها با توجه به شیوع کرونا ویروس تصریح کرد: همه ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال پدیده شوم زمین‌خواری نیز افزایش می‌یابد که در این راستا پلیس پیشگیری و یگان‌های حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در سراسر کشور با پایش مستمر، نظارت، پیگیری و ایجاد هم‌افزایی اطلاعاتی بین سایر یگان‌های حفاظت، آمادگی خود را به بالاترین سطح افزایش می‌دهند تا به پشتوانه قانون با متخلفان قاطعانه برخورد کنند.

معصوم بیگی افزود: امسال در ایام نوروز و روز طبیعت شهروندان ثابت کردند با تعامل و همکاری با پلیس و عمل به توصیه‌های خادمان خود در نیروی انتظامی می‌توان نظمی مثال‌زدنی در جامعه ایجاد کرد که حاصل آن امنیت و سلامت مردم است.

نقش آفرینی کارکنان انتظامی و یگان امداد در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: با اعلام طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور قطع زنجیره ابتلا به ویروس کرونا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به دستگاه‌های اجرایی و ناجا، محدودیت‌هایی در خصوص سفر و تردد خودروها و افراد غیربومی، تعطیلی مشاغل و اصناف غیرضروری و اجتماعات اعمال شد.

وی معتقد است: «اعمال این محدودیت‌ها هر چند در راستای کمک به حفظ سلامت عمومی جامعه بود لکن جامعه را ملتهب و پیش بینی‌ها حکایت از بروز حوادث جدید می‌کرد.»

معصوم‌بیگی ادامه داد: به منظور مدیریت این موضوع آموزش‌های لازم به کارکنان شرکت کننده در این طرح ارائه شد تا با انعطاف پذیری لازم محورهای مربوط به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کنند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره نقش آفرینی ۱۹ هزار تیم انتظامی در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خاطرنشان کرد: این تیم‌ها به همراه ۱۷ هزار تیم فعال در حوزه ترافیکی در سراسر کشور اجرای موفق طرح کاهش ترددها در داخل و خارج از شهرها را رقم زدند.

وی خاطرنشان کرد: این روزها مردم عزیزمان به‌خوبی می‌دانند که طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی فقط و فقط برای حفظ سلامتی شهروندان بوده و همکاری خوب آنان با پلیس در این طرح قوت قلبی برای سبزپوشان نیروی انتظامی است.

تشکیل قرارگاه مقابله با شیوع ویروس کرونا در پلیس راه آهن و فرودگاه‌های کشور

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: از جمله مکان‌های پر تردد که روزانه عده بسیار کثیری در آن محیط ها جابجا می‌شوند ایستگاه‌های راه آهن و سالن های انتظار فرودگاه در سطح کشور است که کنترل ایمنی و امنیتی مراجعان برای دریافت خدمات مسافرتی بر عهده پلیس راه آهن و پلیس فرودگاه های کشور است.

معصوم بیگی در خصوص نحوه و نوع فعالیت این پلیس‌های تخصصی در ایام کرونا گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا علاوه بر انجام امور جاری و وظایف ذاتی، قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه مقابله با کرونا ویروس تشکیل شد و با هماهنگی و همراهی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت فرودگاه‌های کشور اجرای طرح‌های مختلف اعم از ضد عفونی کردن وسایل نقلیه ریلی و هوایی و پایش سلامت مسافران در دستور کار قرار گرفت.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بخش دیگر اقدامات پلیس راه آهن و فرودگاه‌های کشور را اجرای طرح غربالگری مسافران و کارکنان هنگام ورود و خروج به ایستگاه‌ها و ملزم بودن تمام کارکنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: یگان‌های پلیس فرودگاه و راه آهن در سراسر کشور با استفاده از امکانات درون و برون سازمانی به‌صورت مستمر با مواد ضدعفونی کننده گندزدایی می‌شوند.

مقابله با کرونا، خاکریز جدید مدافعان مردم

معصوم بیگی در بخش دیگر این گفت و گو تصریح کرد: امروز جبهه مقابله با کرونا، خاکریز جدید مدافعان مردم است. مردان و زنان شجاعی که برای دفاع از امنیت و سلامت جسم، روح و روان مردم وارد صحنه شده و جانانه با این دشمن پنهان و ناشناخته که گاهی هیچ نشانه و علائمی هم ندارد، مقابله می‌کنند و در این مبارزه خود نیز مبتلا شده و غریبانه و مظلومانه جانشان را از دست می‌دهند. قطعاً پاداش این عزیزان کمتر از اجر و پاداش شهادت رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس و دوران دفاع از حرم و مبارزه با تروریست‌ها نیست.

وی با اشاره به خاکریزهای ناجا در مقابله با ویروس کرونا گفت: شکی نیست که خاکریزهای نیروی انتظامی در این جنگ گسترده و وسیع است. نیروی مقتدر و همیشه در صحنه انتظامی با همه گیر شدن شیوع بیماری کرونا فارغ از اینکه کارکنانش بیشترین ارتباط را با مردم دارند و بعد از جامعه پزشکی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، با این وجود با تمام توان و ظرفیت خود وارد صحنه شده‌ است و در دفاع از امنیت و سلامت مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

اقدامات مربوط به دوران پساکرونا

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در خصوص اقدامات مربوط به دوران پساکرونا نیز گفت: همچنان که از اولین روزهای آغازین شیوع کرونا ویروس در کنار مدافعان سلامت و در خط مقدم اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی بوده‌ایم و بر ماموریت‌های اصلی نیز به منظور تقویت شاخص‌های امنیتی تمرکز داریم. کارسازی لازم به منظور حضور پررنگ در معادلات اجتماعی، امنیتی و انتظامی در دوران پساکرونا نیز صورت پذیرفته است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در خاتمه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مدافعان امنیت و مدافعان سلامت که این روزها در دفاع از مردم عزیزمان مجاهدانه با ویروس کرونا جنگیدند و جان به جان آفرین تسلیم کردند و ابراز هم دردی با خانواده ها و بازماندگان آنان و با آرزوی سلامتی برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس گفت: لازم می‌دانم از تلاش و مجاهدت همه دستگاه‌های دولتی، انجمن‌های خیریه، رسانه ها و گروه های مردمی تقدیر و تشکر کرده و اعلام کنم همانطور که ملت ایران پشت هم ایستادند و با اتحاد و همدلی در جنگ های پیشین پیروز شدند به فضل خداوند و عنایت امام زمان (عج) در این جنگ نیز پیروز خواهند شد و ان شاء الله با سربلندی از این بحران عبور خواهیم کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 575847 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟