هشدار درباره انتشار تصاویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش رکنا، سرهنگ حشمت سلیمانی رئیس پلیس فتا فارس با اشاره به اینکه انتقام جویی در فضای مجازی همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: کاربران در حفظ و نگهداری تصاویر خصوصی و خانوادگی خود دقت کنند و آگاه باشند که انتشار تصاویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی زمینه را برای سوء استفاده افراد فرصت طلب فراهم می‌کند.

او ادامه داد: در پی مراجعه خانمی جوان به این پلیس مبنى بر انتشار تصاویر خصوصی او در شبکه اجتماعی اینستاگرام که این امر موجب در خطر بودن آبرو و سلب آسایش او شده است لذا موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا فارس افزود: شاکی در تحقیقات اولیه خود عنوان کرد مدتی قبل شخص ناشناسی در شبکه اجتماعی اینستاگرام تعدادی از تصاویر خصوص‌ام را به قصد تهدید و سلب آسایش برایم ارسال کرد.

سرهنگ سلیمانی تصریح کرد: پس از بررسی‌های فنی و تخصصی و با انجام اقدامات فنی پلیسی متهم شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به این پلیس منتقل شد.

او با اشاره به پیگیری مستمر و پی‌جویی‌های فنی و پلیسی کارشناسان، افزود: متهم که همکلاسی دانشگاهی شاکی بود پس از انجام بازجویی‌های فنی و ارائه مستندات، به بزه خود اعتراف و انگیزه خود را انتقام جویی از شاکی دانست.

رئیس پلیس فتا فارس گفت: با این خانم جوان در دانشگاه آشنا و از او خواستگاری کردم، ولی جواب منفی داد و این موضوع باعث شد که دست به چنین کاری بزنم که از این اقدام خود اظهار ندامت می‌کنم.

این مقام سایبری با بیان اینکه سوء استفاده از فیلم و عکس‌های خصوصی و خانوادگی دیگران یکی از شایع‌ترین جرایمی است که این روز‌ها موضوع پرونده‌های پلیس فتا را تشکیل می‌دهد، گفت: انتشار فیلم و تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت آن‌ها، اغلب موجب هتک حرمت افراد شده است و باعث جریحه‌دار شدن اعتماد آن‌ها می‌شود.

او افزود: هرگونه مزاحمت و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد در فضای سایبری برابر ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای، جرم محسوب شده و قانون گذار برای آن مجازات تعیین کرده است.

سرهنگ سلیمانی به شهروندان گفت: کاربران مراقب گوشی هوشمند خود که اطلاعات مهم و خصوصی‌شان را بر روی آن‌ها ذخیره کرده‌اند باشند و نکات امنیتی را همواره رعایت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی است، تصریح کرد: کاربران می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت کنند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک آن را با شماره تلفتن ۰۷۱۲۱۸۲۷۸۰۵ در میان بگذارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562411 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟