امروزه به واسطه سرعت تبادل اطلاعات و اخبار متنوع و گوناگون، هر لحظه ممکن است شوک های ناگهانی و تاثیر گذار جامعه را در برگیرد و افکار را درگیر خود کند و چه بسا به صورت متقابل باعث واکنش هایی آنی و هیجانی و بعضا به دور از منطق از جانب برخی افراد اجتماع گردد. تک تک افراد جامعه با سلایق و ذهنیت های متنوع و گوناگون به بررسی اطلاعات و اخبار منعکس شده در فضای رسانه ای جامعه می پردازد و اخبار و اطلاعات رسیده را پیش داوری و حتی قضاوت می کنند. طبیعی است که این ذهنیت های اکتسابی و سلیقه ای و احساسی که هر لحظه امکان تغیرشان وجود دارد نمی توانند فاکتور های مناسب و خوبی برای اعمال نظر نهایی و قطعی از جانب مخاطب و در میان گذاشتن آن با دیگر افراد و در نهایت واکنشی مثبت و یا منفی به وقایع باشد.

لازم است هر اتفاق مثبت و یا منفی به دور از هیجانات به صورت همه جانبه و در فرصتی مناسب بررسی شود و تمامی تاثیرات آن در ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گیرد. در این گونه موارد مسئولین و مردم وظایفی متقابل دارند. مردم می توانند حداکثر توان خود برای حفظ آرامش و اشاعه آن به دیگر افراد به کار بسته و موقعیتی به دور از آشفتگی و توام با آرامش را برای مسئولین به منظور تصمیم گیری هر چه بهتر در مورد موضوع مورد بحث فراهم آورند و در مقابل مسئولین نیز با درک صحیح از نیازها و شرایط روحی و روانی جامعه در فضایی آرام با تصمیم گیری درست و به موقع و ابراز واکنش هایی به دور از احساسات و تصمیمات ناگهانی، عملکردی قاطع و درست از خود نشان داده و در نهایت به این صورت هم مشکل را برطرف نموده و هم زمینه را برای هر چه بهتر جلب شدن اعتماد عمومی مخصوصا در شرایط مشابهی که ممکن است در آینده پیش آید، فراهم آورند.

راهکارهایی برای کنترل هیجانات

در وهله اول تا جایی که ممکن است از مرور اخبار تکراری و خسته کننده خودداری شود زیرا در این حالت ذهن تا روزها و ماه ها شما را مشغول به درگیری افکاری کند که شاید هیچ سودی برای شما نداشته باشد و یا اتفاقاتی را مرور کند که شاید هیچگاه در واقعیت به وقوع نپیوندد و به نوعی باعث ایجاد وسواس روحی و فکری شود. به جای فکر کردن به برنامه ریزی ها، مسائل و مشکلاتی که بعید است در بلند مدت رخ دهند ، حواس خود را به برنامه ها و فعالیت های خرد و روزانه اختصاص دهید و بطور مثال در مواردی مانند اشاعه بیماری خاص سعی کنید با دقت توصیه های مربوط به امور بهداشتی را از منابع معتبر دنبال نموده و به اجرا در آورید.

در هنگام مواجهه با اخبار و اطلاعات سعی کنید تا جای ممکن آنها را به دور از هر گونه قضاوت و هیجان بررسی نموده و در صورت لزوم آن را به دیگران بدون کم و کاست و قضاوت ناصحیح انتقال دهید.

اما در مقابل ارائه درست و کامل اخبار، پرهیز از حاشیه نگاری و منفی نگری و همچنین جانبداری، از مسئولیت های اصحاب رسانه است. مسئولین نیز باید تمام تلاش خود را به کار بسته تا از وقوع حوادث و اتفاقات غیر قابل جبران پیشگیری نموده و برای رفع مشکلات و موانع تا زمانی که مسئولیتی به گردن دارند، تمامی تلاش و همت خود را بکار برند.

در مواردی که ممکن است خطری به مانند بیماری خاص، امنیت ملی و جان مردم را به خطر انداخته و تهدیدی همه گیر و همه جانبه به حساب آید و همچنین افکار عمومی را دچار تشویش و اظطراب نماید، نیاز است تا با قدرت هر چه بیشتر وارد میدان شد و با تقویت روحیه همگرایی و بسیج همگانی و مدد گیری از متخصصان متعهد و کاربلد به مبارزه با تهدید پرداخت و به کمک تمامی افراد جامعه بر تهدید غلبه کرد؛ البته این امر نیازمند فداکاری و مجاهدت مسئولین، دست اندرکاران و خصوصا کسانی که به صورت مستقیم با چالش پیش روی دست و پنجه نرم می کنند است و در کنار آن همکاری و همیاری تمامی شهروندان به عنوان یک وظیفه ملی و دینی از لازمه های برخورد با مشکلی که تمامی افراد جامعه را درگیر خود نموده است می باشد. متاسفانه در مسائلی مانند شیوع بیماری و حوادث و بلایای طبیعی همیشه افرادی سودجو، خودخواه و خیانتکار به منافع ملی سبب بروز ناهنجاری ها و مشکلات بی شماری برای شهروندان شده و به طور مثال با احتکار اقلام و اجناس ضروری، پر کاربرد و مورد نیاز در رابطه با مشکل به وجود آمده، زمینه را بیش از پیش برای هر چه عمیق تر شدن مشکل و گسترش عواقب آن در جامعه تقویت می کنند.

در این موضوع به خصوص، ارگان ها و نهاد های امنیتی و خصوصا انتظامی وظیفه دارند تا با همه قوا و استفاده از تمام ظرفیت های موجود به مقابله با سوءاستفاده گران و احتکارگران و کسانی که به هر نحوی امنیت کشور و شهروندان را با رفتار و اعمال ناشایست خود به خطر می اندازند بپردازند و برخوردی جدی و قاطعانه داشته باشند تا از بروز اعمال مشابه جلوگیری به عمل آید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سرتیپ دوم پاسدار مسعود مصدق معاون هماهنگ کننده فاتب

 

کدخبر: 550417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟