حاشیه نشینی و اعتیاد عامل سقوط تدریجی جامعه

به گزارش رکنا، امنیت یکی از مهم ترین اصول زندگی است و نخستین شرط لازم برای پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار برای جامعه متمدن محسوب می شود،تأمین امنیت یکی از وظایف اساسی نظام اسلامی است.

یکی از بخش های مهم امنیت، حوزه اجتماعی آن است، امنیت اجتماعی، نوع و سطحی از احساس اطمینان خاطر است که در آن جامعه در کمال آرامش، مسیر توسعه و کمال را طی می کند. این نگاه به امنیت، ضرورت توجه به مسائل اجتماعی را پدیدار می سازد.

در این میان آنچه امنیت اجتماعی را تهدید می کند و می تواند باعث سقوط تدریجی جامعه شود، عدم رعایت ارز ش های پذیرفته شده و آسیب های اجتماعی وارده بر آن است، بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر می تواند صدمات جبران ناپذیری بر پیکر اجتماع سالم وارد کند .

بررسی ها نشان داده است، شیوع و گسترش کنش های نابهنجار در جامعه از جمله پدیده اعتیاد موجب از بین رفتن تمایل به همنوایی عمومی و ایجاد سردرگمی درباره ارزش ها و هنجارهای بنیادین جامعه، سلب اعتماد عمومی و از هم گسیختگی نظم و انسجام اجتماعی می شود.

امروزه مسئله اعتیاد به مواد افیونی به صورت یک مشکل جهانی و فرا گیر در آمده است.

آمارهای منتشره از سوی سازمان های بین المللی، حاکی از افزایش فزاینده مصرف مواد افیونی و کاهش سن مبتلایان در سطح جهان است.

بر هیچ کس پوشیده نیست که گسترش این روند، تیشه به ریشه بنیادهای اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی یک جامعه می زند و آن را از درون دچار فساد می کند.

اعتیاد به مواد مخدر موجب ضرر و زیان و آسیب های فردی و اجتماعی فراوانی می شود و زمینه را برای بسیاری از کج روی ها و جرایم فراهم می کند.

با نگاهی به پرونده های موجود در مراجع انتظامی و قضائی به سادگی می توان دریافت علت گرفتاری بسیاری از مجرمان و بزهکاران، اعتیاد به مواد مخدر بوده است. در واقع این پدیده شوم زمینه ساز بسیاری از آسیب های دیگر و ابزاری برای جنگ نرم دشمنان و تهدید علیه امنیت ملی است.

در ابتلای افراد به اعتیاد، عوامل بسیاری از جمله خانواده، وضعیت فرهنگی، اقتصادی، مهاجرت، حاشیه نشینی و... نقش دارند به طوری که سوء مصرف مواد و گرایش به اعتیاد، بیشتر بین اعضای خانواده هایی که فاقد روابط صمیمی بین والدین و فرزندان هستند و فرزندانی که پیوندهای ایمن خانوادگی را تجربه نکرده اند، دیده می شود.

چه بخواهیم و چه نخواهیم کلان شهر تهران با طول و عرض جغرافیایی وسیع و با جمعیت کثیر و بعضا خارج از کنترل با حاشیه های مسئله دار تشکیل شده است.

در این کلان شهر، صدها محله وجود دارد که در هر یک از این محلات بعضا چندین نقطه آلوده از حیث مواد مخدر و روان گردان وجود دارد که این نابسامانی در بافت های فرسوده و مناطق حاشیه ای خودنمایی بیشتری دارد.

حاشیه نشینی یک مساله و عارضه شهری و منبع اصلی بزهکاری با اشکال مختلف است؛ افرادی که در مناطق حاشیه نشینی زندگی می کنند از فرهنگ شهر نشینی جدا شده اند و به عنوان گروه رده پایین اجتماعی به حساب می آیند، زمینه کج روی اجتماعی در این افراد با داشتن خرده فرهنگی متعارض با ارزش ها و هنجارهای شهر نشینی، افزایش یافته و موجب انزوای آنان شده است؛ به عبارت دیگر حاشیه نشینی به دلیل وارد نشدن در بافت اجتماعی و اقتصادی شهر به عنوان یک شهروند در جامعه شهری پذیرفته نشده و همواره به عنوان فرد مزاحم تلقی می شود.

نمونه این حاشیه نشینی ، محله خاک سفید واقع در شمال شرق تهران بود که به محل امنی برای باندهای قاچاق مواد مخدر تبدیل شده بود به طوری که امکان ورود ماموران انتظامی به آنجا بسیار دشوار بود تا اینکه در اوایل اسفند 1379 در قالب طرحی از پیش سازمان یافته، این منطقه پاکسازی و عوامل خلافکار پس از شناسایی، دستگیر و به محاکم قضائی تحویل داده شدند همچنین بناهای محله با همکاری شهرداری و دیگر سازمان های ذیربط نیز تخریب شد.

در اولین جلسه ، همایش فرماندهان ناجا در سال 1398 موضوع مبارزه با مواد مخدر به عنوان یکی از رویکردهای مهم ناجا، مطرح شد برهمین اساس از ابتدای سال جاری در بحث آموزش و پیشگیری از اعتیاد در 21 کلانتری مناطق حاشیه نشین تهران اقدامات خوبی از سوی این پلیس و معاونت اجتماعی پلیس پیشگیری انجام شده است.

نیروی انتظامی در سال های اخیر اقدامات بسیار موثری به منظور مقابله با سوداگران مرگ انجام داده و در این راه شهیدان گرانقدری نیز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین رویکرد اجتماعی و فرهنگی پلیس در کاهش اعتیاد، رضایت بخش بوده؛ لذا پیشگیری از مصرف مواد مخدر ، فعالیتی همه جانبه با حضور همه سازمان ها و دستگاه های مسئول را می طلبد و تنها با اقدامات یک سازمان نمی توان در این راه به نقطه مطلوب دست یافت چرا که دشمنان با هزینه های گزاف در این حوزه سعی در انحطاط نسل جوان دارند.*

سرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 511866 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟