پلیس جعلی، تله‌ای برای کلاهبرداری

به گزارش رکنا، افزایش امنیت اجتماعی در جامعه از مهمترین اهداف پلیس جمهوری اسلامی ایران است و نیروهای جان بر کف نظامی و انتظامی تمام توان خود را برای افزایش امنیت در جامعه و بخشیدن حس آرامش به شهروندان به کار می برند اما متاسفانه برخی افراد شیطان صفت از اعتماد مردم به این قشر برای اخاذی و کلاهبرداری سوء استفاده می کنند.

کلاهبرداری در پوشش پلیس از شیوه های رایج سرقت و اخاذی است که در جامعه بسیار شیوع دارد اما آثار سوء آن از سایر کلاهبرداری ها بیشتر است چرا که منجر به خدشه دار شدن چهره پلیس به عنوان حافظان امنیت می شود.

به عنوان نمونه چندی قبل در حاشیه شهر مشهد جوان ۲۵ ساله‌ای که با جعل عناوین نیروهای امنیتی و با نصب درجات اقدام به اخاذی و کلاهبرداری می کرد دستگیر شد، همچنین کلاهبردار دیگری نیز در پوشش راهور در این کلانشهر اقدام به اخاذی و جریمه نقدی خودروها کرده بود که با هوشیاری پلیس به دام افتاد.

نمونه هایی از این دست در شهرها و به خصوص کلانشهرها بسیار زیاد است و به دغدغه ای برای پلیس و شهروندان تبدیل شده است.

جدیت موضوع به حدی است که دادستان کل کشور نیز هفته گذشته در مشهد بر برخورد جدی با سارقان و کسانی که امنیت اجتماعی در جامعه را مخدوش می کنند تاکید و تصریح کرد: هیچ گذشتی در خصوص این افراد نباید صورت گیرد.

لزوم هوشیاری شهروندان برای تشخیص ماموران قلابی

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص سارقان مامور نما گفت: استفاده از پوشش نیروی انتظامی و یا ماموران دولتی یکی از شیوه های جدید سرقت است.

سرهنگ محمد بوستانی افزود: افراد بزهکار با استفاده از عناوین مختلف از جمله پلیس و مامور سرشماری به منازل افراد مراجعه و با طرح سوالات مختلف اعمال مجرمانه و نیات پلید خود را اجرا می کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان با هوشیاری و به راحتی می توانند افراد مامورنما را تشخیص دهند ادامه داد: ماموران قلابی در جریان بازرسی، جلب و دستگیری از ارائه حکم قضایی خودداری می کنند در حالی که ماموران واقعی با حکم ماموریت، بازرسی و جلب ماموریت خود را انجام می دهند.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی گفت: ماموران قلابی تلاش می کنند با به رخ کشیدن اسلحه، بی سیم و دستبند افراد را بترسانند درصورتی که ماموران واقعی به صورت معقول و منطقی از این تجهیزات استفاده می کنند.

بوستانی افزود: ماموران قلابی برای سلب قدرت عکس العمل از طرف مقابل تلاش می کنند با ایجاد جو روانی و خشونت قدرت تصمیم گیری را برای طرف مقابل دشوار کنند آنها همچنین از ارائه کارت شناسایی خودداری می کنند و یا کارت نامعلومی را چند لحظه جلوی چشم طرف مقابل می گیرند و فرصت مطالعه دقیق را نمی دهند.

برخورد جدی با ناقضان امنیت اجتماعی

فرمانده انتظامی خراسان رضوی حفظ امنیت اجتماعی را از مهمترین رویکردهای پلیس رضوی عنوان و بیان کرد: نقش تعامل و ارتباط مناسب بین پلیس و نهادهای اجتماعی در برقراری و حفظ امنیت جامعه انکار ناپذیر است.

سردار محمد کاظم تقوی با بیان اینکه سارقان از عاملان برهم زدن نظم و امنیت اجتماعی هستند افزود: سارقان و کلاهبرداران از روش های مختلفی استفاده می کنند که شگرد مامورنما از آن جمله است.

وی اضافه کرد: پلیس تمام تلاش خود را برای برخورد با عاملان ایجاد ناهنجاری و برهم زدن امنیت به کار می بندد اما هوشیاری و آگاهی شهروندان نیز نقش مهمی در کاهش وقوع این گونه جرایم دارد.

افزایش سرقت در خراسان رضوی

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به افزایش آمار سرقت در استان طی یک سال گذشته افزود: از مهر ماه پارسال تا مهر امسال میزان سرقت در خراسان رضوی به شیوه های مختلف ۲۹ درصد افزایش یافته است.

سردار تقوی گفت: اقدامات و طرح های مختلفی در استان توسط پلیس برای مبارزه با سرقت اجرا و عملیاتی شده است که نقش مهمی در کاهش سرقت داشته به طوری که در نیمه نخست امسال شاهد کاهش روند وقوع سرقت‌ها هستیم.

وی ادامه داد: همچنین افزایش ۴۰ درصدی دستگیری سارقان در نیمه نخست امسال موفقیت خوبی است که نوید بخش است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی تاکید کرد: با هر اقدامی که سبب بر هم زدن نظم و امنیت شهروندان شود و امنیت اجتماعی را به خطر بیندازد برخورد خواهد شد.

هشدار و توصیه های پلیسی

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی گفت: ماموران سارق نما با ایجاد آشفتگی در شهروندان سعی می کنند در کوتاه ترین زمان، کلاهبرداری و اخاذی خود را انجام دهند.

سرهنگ بوستانی با تاکید بر افزایش سطح آگاهی های شهروندان برای پیشگیری از وقوع این نوع کلاهبرداری ها افزود: شهروندان بدانند که هر فردی تحت عنوان پوشش نیروی انتظامی به محل سکونت و کسب و کارشان مراجعه کرد باید حتما کارت شناسایی وی را چک و مندرجات روی کارت را دقیقا مطالعه کنند.

وی ادامه داد: ماموران علاوه بر کارت شناسایی برای ورود به منزل باید حکم ورود با مشخصات منزل را داشته باشند و نباید به صرف شان دادن یک کارت شناسایی اجازه ورود به افراد تحت عنوان مامور داده شود.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی گفت: چنانچه افرادی که با پوشش نیروی انتظامی مراجعه می کنند رفتار غیرمتعارفی داشته باشند شهروندان باید موضوع را به سرعت به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

سرهنگ بوستانی افزود: در سال جاری سرقت‌ها و کلاهبرداری هایی با عنوان سارقان مامورنما رخ داده که چهار فقره سرقت خودرو توسط سارقان مامور نما از آن جمله است.

وی ادامه داد: همچنین چهار سارق مامور نما نیز در خراسان رضوی پس از ارتکاب به جرم در این استان در حال فرار به سمت استان‌های گلستان و مازندران دستگیر شده اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 511684 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟