سردار ایوب سلیمانی در حاشیه سفر به استان گلستان در جمع خبرنگاران در خصوص سن اعتیاد به مواد مخدر در کشور، گفت: همسایه ما بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در دنیا است، طی 17 سال گذشته که استکبار جهانی در افغانستان حضور داشته تولید مواد مخدر در این کشور بیش از 45 برابر شده است .

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه طی چند سال گذشته در افغانستان بیش از 9 هزار تن مواد مخدر تولید شده است، گفت: عمده ترین، ساده ترین و کوتاه ترین مسیر ترانزیت مواد مخدر از ایران می گذرد، لذا همیشه این خطر بسیار جدی در حاشیه مرزهای کشور ما وجود دارد و از این لحاظ صدمات بسیاری متحمل شده ایم.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: در طول 40 سال گذشته بیش از 12 هزار تن مواد مخدر در کشور کشف که حدود 4 هزار شهید و 12 هزار جانبار در این راه تقدیم نظام اسلامی شده است؛ اوج کشفیات موادمخدر در سال گذشته بود که بیش از 800 تن هروئین کشف شد که اگر بخواهیم آن را بسنجیم معادل بیش از هزار و 100 تن تریاک است.

سردار سلیمانی به برنامه ریزی های دشمنان برای آلوده کردن جوانان ما به استفاده از موادمخدر اشاره و درباره سن اعتیاد در کشور، گفت: سن خیلی تعیین کننده نیست طی دو ، سه سال گذشته هم تفاوت معناداری هم در این موضع نداشته چرا که در کشور ما سن گرایش به مواد مخدر حدود 16 سال است که سنی پرخطر محسوب می شود و بایستی به آن توجه شود.

سردار سلیمانی با بیان اینکه بیش از 88 درصد کل کشفیات مواد مخدر بر عهده پلیس است ، گفت: کنترل مرزها، شناسایی و از بین بردن بنیان های مالی و تجهیزات باندهای مواد مخدر نیز بر عهده نیروی انتظامی است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه اولویت پلیس، کار ایجابی است و طی سال گذشته بیش از یک میلیون و 800 نفر را تحت آموزش مستقیم قرار دادیم، گفت: بیش از 600 دفتر و مرکز مشاوره ناجا در کشور وجود دارد که به آسیب دیدگان از مواد مخدر و دیگر آسیب های اجتماعی خدمات عرضه می کند.

وی خاطر نشان کرد: پلیس در مدارس، محلات، اماکن و ادارات حضور فعالی دارد، همچنین توزیع بروشور، هشدارهای پلیسی، نمایشگاه های سیار در سراسر کشور نیز از دیگر مواردی است که در راستای کاهش آسیب ها و مصونیت شهروندان در دستور کار قرار دارد.

سردار سلیمانی تصریح کرد: جهت گیری اصلی پلیس، کار ایجابی و پیشگیری به خصوص در موضوع اعتیاد به مواد مخدر است و همچنین مقابله اساسی با کسانی که امنیت و سلامت کشور را مورد تهدید قرار می دهند که برای تسریع در این امر طی سال اخیر، قرارگاهی برای مبارزه با مواد مخدر توسط پلیس تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری، تمرکز پلیس بر روی مقابله همه جانبه با مواد مخدر بوده و افزایش 155 درصدی هلاکت اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر با کار اطلاعاتی و هوشمندانه موید این موضوع بوده است، گفت: بحمداله امسال فقط یک شهید در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر تقدیم شده است.

این مقام ارشد انتظامی افزود: جمع آوری معتادان متجاهر که از عوامل اصلی آلوده شدن جوانان به مواد مخدر هستند با جدیت در دستور کار قرار دارد بیش از 30 هزار معتاد متجاهر تاکنون جمع آوری شده اند که نسبت به سال گذشته افزایش 28 درصدی را نشان می دهد؛ نکته بسیار مهم آن است که این معتادان تا هنگام بهبودی کامل براساس مجوزهای گرفته شده آزاد نخواهند شد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه در سال جاری نیروی انتظامی برنامه ریزی های مفصلی در ارتباط با مقابله با توزیع کنندگان مواد مخدر داشته، افزود: مجموع برنامه ریزی های صورت گرفته نشان می دهد امسال عملکرد موفقیت آمیزی در حوزه مبارزه قاطعانه با قاچاقچیان مواد مخدر و اقدامات پیشگیرانه در داخل کشور برای مصون ماندن مردم عزیز از این بلای خانمانسوز صورت گرفته است.

سردار سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگار پلیس درباره اولویت های سال جاری نیروی انتظامی، گفت: مأموریت کلان ناجا صیانت از پنج عنصر اساسی نظم، امنیت و آرامش برای مردم و جامعه و پاسداری از دستاوردها و ارزش های انقلابی است؛ برای پیاده سازی اصولی این ماموریت ها هرساله اولویت هایی را در نظر می گیریم.

این مقام ارشد ناجا با بیان اینکه امسال تمرکز پلیس بر10 اولویت اساسی می باشد که یکی از مهمترین این اولویت ها، مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر و مبارزه با سرقت است، خاطر نشان کرد: با همه توان و ظرفیتی که در این نیرو وجود دارد در حال اجرای آن است و الحمدلله امروز به بالندگی و بلوغ لازم برای پاسخگویی به نیازهای مردم رسیده ایم.

وی تصریح کرد: بحمداله موفق شدیم امسال روند رو به رشد سرقت را که متأثر از عوامل محیطی بود متوقف کنیم، این موضوع بسیار مهمی است که طی 3 ماهه گذشته انجام شده است.

سردار سلیمانی با بیان اینکه روند کاهش تلفات کشته های ناشی از تصادفات طی دو ماهه اخیر صورت گرفته که این موضوع را برای امنیت سفرها هدف گذاری کرده ایم تا بتوانیم این روند را ادامه دهیم، گفت: تاکنون موفق شده ایم در مرز این آمار حرکت کنیم و ان شاء الله با جدیتی که وجود دارد بتوانیم در این راه موفق شویم.

وی با اشاره به اینکه پلیس، مبارزه همه جانبه ای با قاچاق اعم از قاچاق به داخل و نیز قاچاق کالاهای اساسی و سوخت به خارج از کشور را طی سال جاری در دستور کار قرار دارد، گفت: ان شاءالله بتوانیم گام بلندتری در برخورد نظام یافته و با طرح های دقیق در مبارزه با قاچاق کالا برداریم تا حداکثر رضایت مردم به خصوص با تمرکز در سرپنجه هایی که حلقه وصل ما با جامعه هستند مانند کلانتری ها به دست آوریم.

سردار سلیمانی تصریح کرد: روزآمدی و هوشمندی پلیس از اولویت های اساسی نیروی انتظامی است و استفاده از فناوری های روز برای کاهش مراجعه و مواجهه غیر ضرور مردم با پلیس و اینکه آنان بتوانند در منزل و یا محل کسب و کارشان به راحتی از خدمات ما بهره مند شوند از دیگر برنامه های نیروی انتظامی است.

سردار سلیمانی تأکید کرد: نیروی انتظامی، امنیت همه جانبه مرزها که دشمن قصد تعدی و تعرض به آن را دارد در دستور کار خود قرار داده و بحمداله بیشترین موفقیت را در این زمینه داشته ایم؛ در خصوص دفاع از مرزها به بازدارندگی کامل رسیده ایم و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی تأکید کرد: افزایش آمادگی و توان مأموریتی و عملیاتی پلیس در ابعاد مختلف نظیر مبارزه با وقوع جرایم و ناهنجاری های اجتماعی و اتفاقاتی که بیشتر به نظر می رسد ماحصل ورود فرهنگ منحط غرب به داخل کشور است که می تواند ما را در کاهش آسیب های آجتماعی کمک کند.

سردار سلیمانی ادامه داد: اراده خاص دشمن برای صدمه به بنیان و ارزش های ملی و مذهبی ما است؛ در این موضوع هم بحث های جدی و برنامه ریزی های در دست اقدام قرار دارد که در جای خود ش قابل طرح است.

وی یادآور شد: امسال سالی متفاوت نسبت به سال گذشته در ایجاد امنیت پایدار و ارتقاء سطح آرامش مردم و پاسداری از ارزش های دینی و مذهبی است.

جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری در مبحث امر به معروف و نهی از منکر که طی سال های اخیر مورد توجه بوده و موضع ناجا در این خصوص و حمایت از آمران به معروف چیست؟ گفت: ما در حوزه دفاع از ارزش های دینی جامعه در دو حوزه سلبی و ایجابی کار می کنیم؛ تمرکز پلیس بر حوزه سلب است یعنی با تمامی کسانی که به صورت مشهود در جامعه مرتکب جرایمی شوند، برخورد می کنیم.

سردار سلیمانی یادآورشد: با تمام کسانی که قانون را رعایت نمی کنند، برخورد می شود و در این موضوع اصلا مسامحه ای در کار نیست؛ پلیس همه جا به صورت مدبرانه ، هوشمندانه، عاقلانه و دقیق با مجرمان در صحنه ها برخورد و سعی می کند میزان وقوع جرم را در سطح کشور را تا حد ممکن کاهش دهد.

این مقام عالی انتظامی کشور افزود: وظیفه دیگر پلیس، حمایت از کسانی است که در حوزه ایجاب کار می کنند و در این مبحث مسئولیت دارند ، در این باره هماهنگی هایی با مراجع مختلف صورت گرفته که در حوزه کارهای ایجابی و فرهنگ سازی از حمایت های آنها برخوردار خواهیم بود و در جاهایی که نیاز باشد پلیس وارد شده و اقدام لازمه را انجام می دهد.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه معتقدم یک عزم ملی و یک هماهنگی کلی و فراگیر برای دفاع از مصالح دینی و ارزش های مذهبی ایجاد شده ، گفت: با همه کسانی که به دنبال صدمه زدن به ارزش های دینی و انقلابی هستند مقابله بسیار جدی صورت می گیرد، پلیس بین کسانی که سهوا دچار بی قانونی می شوند با کسانی که به عمد و آگاهانه و به قصد آسیب به ارزش های دینی و ملی ضربه می زنند تفکیک قائل است و اصلا با افرادی که به عمد قصد فروپاشی ارزش های دینی از جامعه را دارند، کوتاه نمی آید. #

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 484311 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟