قانون مبارزه با مخدر گل متناسب با تهدیدات امروز نیست

به گزارش رکنا "سردار محمد مسعود زاهدیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد قانونی در رابطه با ماده مخدر گل وجود نداشته باشد به همین علت دست پلیس در این زمینه تا حدودی بسته است از سوی دیگر قرار بود این مساله در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بررسی شود، اکنون این بررسی به نتیجه‌ای رسیده است؟ افزود: این گونه نیست که قانونی وجود نداشته باشد بلکه با استفاده از قانون موجود، مبارزه با ماده مخدر گل را پیگیری و رصد می‌کنیم اما مشکل این است که قانون موجود متناسب با سطحی که امروز این ماده مخدر ما را تهدید می‌کند، نیست و هماهنگی بین این قانون و تهدیدات موجود وجود ندارد."
وی اضافه کرد: در اصلاحیه‌ای که برای قانون دیده شده، پیش بینی‌هایی انجام شده است و اتفاقات خوبی در آن شکل خواهد گرفت. این اصلاحیه در قالب مصوبه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده تا در آن جا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
زاهدیان اضافه کرد: این اصلاحیه هم اکنون در نوبت بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که امیدواریم دوستان در مجمع با توجه به شرایط خاصی که مواد مخدر نه تنها در ایران بلکه در دنیا دارد، این اصلاحیه را متناسب با این تهدید مورد بررسی قرار دهند و با توجه به اهمیتی که اصلاحیه این قانون می‌تواند، داشته باشد در رسیدگی به موضوع سرعت ببخشند و کار را سریع به نتیجه برسانند.
وی در مورد آمار مصرف مواد مخدر گل در ایران گفت: بررسی‌های میدانی در رابطه با میزان مصرف گل در کشور انجام شده است و بر اساس این بررسی‌ها سیاست گذاری شده و کار را دنبال می‌کنیم.
مصرف یک بار گل وابستگی شدید ایجاد می‌کند
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در مورد اینکه گل اعتیادآور است یا خیر؟ گفت: خاستگاه مصرف گل بیشتر در جوانان است و خانم‌ها نیز بعضاً مصرف می‌کنند.
سردار زاهدیان افزود: گفته می‌شود که آلودگی ناشی از مصرف گل کمتر و وابستگی به آن مستمر نمی‌تواند، باشد، در حالی که تنها یک بار مصرف این ماده مخدر، باعث می‌شود تا فرد وابستگی شدید به آن پیدا کند و این وابستگی بسیار سخت است.
وی گفت: وابستگی به این ماده مخدر سبب می‌شود تا نظامات مغز به هم ریخته و احیای آن کار ساده ای نبااشد و حتی غیر قابل برگشت باشد.
وابستگی به گل چندین برابر بیشتر از حشیش است
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: گل از بذر اصلاح شده گیاه شاه دانه به دست می‌آید و ترکیباتی که در این بذر اصلاح شده، ایجاد می‌شود، مخاطرات بیشتری برای مصرف کننده دارد.
زاهدیان اضافه کرد: حشیش نیز از گیاه شاه دانه به وجود می‌آید اما چندین برابر وابستگی بیشتری نسبت به گل در افراد ایجاد می‌کند بر این اساس مصرف گل باعث می‌شود تا به فرد ضربه‌های جبران ناپذیری وارد شود چرا که فرد در امتداد مسیر مصرف گل به مصرف مواد سخت‌تر مثل شیشه و تام پی اس (یک نوع روان‌گردان که شبیه به دارو است) روی می‌آورد که قدرت تخریب بالاتری دارد و فرد را به مرز نابودی و مرگ نزدیک می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 481499 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟