کاهش شماره گذاری موتورسیکلت‌ها/حذف موتور سیکلت‌های کاربراتوری از چرخه شماره گذاری

به گزارش رکنا، سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا درباره ساماندهی موتورسیکلت سواران گفت: این وسیله نقلیه که به آن ارابه مرگ می‌گویند به دلایل مختلفی، آن طور که باید تا کنون مورد بررسی و واکاوی قرار نگرفته است؛ و این وسیله نقلیه سبک به دلیل عدم استفاده از وسایل ایمنی لازم به بزرگترین عامل برای مرگ استفاده کننده تبدیل شده است.
مهری ادامه داد به طور میانگین در هر هفته ۴ نفر از همشهریان در پایتخت در تصادفات رانندگی مربوط به موتور سیکلت جان خود را دست می‌دهند؛ و این آمار در کلان شهر‌ها بیشتر است.
رییس پلیس Police راهور ناجا گفت:موتورسیکلت، وسیله نقلیه‌ای است که سریع افراد را به مقصد می‌رساند البته شرایط مورد استفاده از آن در شهر‌های متفاوت با هم فرقف می‌کند. مثلا در کلانشهر‌ها برای جابجایی مسافر، بار، تجهیزات و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا نقش موتورسیکلت نقش بسیار مهم و اساسی در جامعه است؛ و حتی از آن برای دور زدن طرح ترافیک. ورود آزادانه به محدوده اصلی طرح نیز استفاده میشود.
وی ادامه داد :پارامتر‌های بسیاری در تصادفات موتورسیکلت نقش دارند که میزان سهم هر یک از آن‌ها بسته به دسته بندی‌های مختلف، متفاوت است.
مهری با اشاره به نقش اقتصاد در تصادفات موتورسیکلت گفت: وضعیتاقتصادی یکی از ارکان بسیار مهم در تصادفات این وسیله نقلیه است و اثرات مستقیم و غیر مستقیمی در تصادفات و سوانح رانندگی موتورسیکلت دارد.
رییس پلیس راهور ناجا افزود: طرح‌های ویژه‌ای را که در شورای عالی هماهنگی کشور در خصوص ساماندهی موتورسیکلت‌ها ابلاغ شده بود در سطح کشور اجرایی و عملیاتی شد تا جایی که تولید موتورسیکلت از سال گذشته بر اساس استاندارد‌های جدید تعریف شده است، و با دقت و جدیت تولید موتور سیکلت‌ها بر اساس رعایت این استاندار‌ها دنبال میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده است و به جای آن موتورسیکلت‌های انژکتوری جایگزین شدند.
رییس پلیس راهور ناجا در ادامه افزود: در سال جاری هم فقط موتورسیکلت‌هایی که انژکتوری بوده و دارای استاندارد یورو ۴ بودند و تایید شده بودند، شماره گذاری شدند.
مهری با بیان اینکه امسال تعداد شماره گذاری موتورسیکلت‌ها نسبت به دو سه سال گذشته کاهش یافته است، افزود: علت این کاهش شماره گذاری حذف موتور سیکلته‌ای ارزان قیمت و نا ایمن کاربراتوری است.
وی به مقایسه آماری از سال ۸۵ پرداخت و افزود: در سال ۱۳۸۵ بیش از ۷ هزار نفر از جان باختگان تصادفات در کل کشور مربوط به موتورسیکلت سواران بودند که این رقم در پایان ۱۳۹۴ به ۳ هزار و ۷۰۰ نفر کاهش پیدا کرد و بر اساس آمار ما در شش ماهه نخست سال ۹۵، ۲۶ درصد از جان‌باختگان تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران بودند.
مهری گفت: به طور دقیق ۲۴ درصد از تلفات حوادث Accidentsرانندگی را موتورسیکلت سواران به خود اختصاص داده اند.
مهری درباره ریسک بالای استفاده از این وسیله نقلیه افزود :میزان ریسک تصادفات فوتی موتورسیکلت در کشور‌ها از ۲۵ تا ۳۵ برابر سایر وسایل نقلیه در نوسان است، اما در هر حال عدد قابل توجهی را نشان می‌دهد.
رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه آموزش و فرهنگ سازی نقش مهمی در کاهش تلفات تصادفات موتورسیکلت سواران دارند ادامه: با همکاری رسانه ملی مرتب و به صورت ویژه در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم و اقدامات موثر و ویژه‌ای در حوزه فرهنگ‌سازی توسط پلیس انجام گرفته است.
مهری ادامه داد موتورسیکلت به دلیل اندازه و نوع طراحی آن در مقایسه با سایر وسایل نقلیه موتوری از قابلیت دیدپذیری پایینی به ویژه در ساعات تاریکی برخوردار است. آمار‌های تصادفات شهر تهران نیز مؤید این مطلب است و نشان می‌دهد در تصادفات موتورسیکلت که در شب رخ داده احتمال فوت بسیار بالا و قابل توجه بوده، هرچند موارد دیگری نیز موثر است.
وی همچنین راجع به نقش استفاده از کلاه ایمنی در کاهش تصادفات فوتی با موتور سیکلت‌ها گفت: مطالعاتی که در این خصوص در تمامی کشور‌ها صورت پذیرفته نشان می‌دهد که استفاده از کلاه ایمنی استاندارد نقش به سزایی در کاهش تلفات جانی ناشی از حوادث این وسیله نقلیه داشته است. آمار‌های جهانی نشان داده بین ۳۵ تا ۴۵ درصد از مجروحین تصادفات رانندگی موتورسیکلت، به دلیل استفاده از کلاه ایمنی مناسب از مرگ نجات یافته اند؛ بنابراین ضروری است در این خصوص نگاه ویژه‌ای به بحث کلاه ایمنی در کشور ما صورت گیرد. باید شرکت‌های بیمه و تولید کنندگان موتورسیکلت در حمایت از مصرف کنندگان و موتورسیکلت سواران، ورود کنند.
وی درباره سن متوفیان تصادفات رانندگی مربوط به موتورسیکلت گفت: جوانان و سالخوردگان بیشترین قربانیان موتورسیکلت را شامل می‌شوند.
مهری گفت: فاکتور‌های بی تجربگی و نداشتن مهارت کافی، انرژی بالا و میل به رفتار‌های پرخطر و هیجانی، بی ملاحظگی، حواس پرتی و سرعت بالا از عمده دلایلی است که جوانان ما را به کام مرگ می‌کشاند در حالی که این مساله در سالخوردگان برعکس است و عدم توانایی جسمانی، کاهش دید، کاهش سرعت عملکرد مغز، فراموش کردن برخی مقررات رانندگی و حتی حرکت با سرعت پایین از دلایلی است که موجب وقوع تصادفات سالخوردگان در هنگام استفاده از موتورسیکلت می‌شود.
وی همچنین تجهیزات مورد نیاز برای موتورسواری را برشمرد و گفت: دستکش چرمی، کلاه ایمنی استاندارد، کفش محکم و لباس‌های روشن با قابلیت رفلکس نور حداقل تجهیزاتی است که یک موتورسوار باید به همراه داشته باشد.

۶۶ درصد تصادفات در ۳۰ کیلو متری شهر‌ها رخ می‌دهد
رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به آمار تصادفات در سال ۹۶ افزود: براساس آمار سال گذشته ۶۶ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها بوده از همین رو باید برنامه‌ریزی مناسبی برای این محدوده داشته باشیم. همچنین بیشترین علت تصادفات سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خواب‌آلودگی بوده که ۷۸ درصد علل وقوع تصادفات را به خود اختصاص داده است بنابراین باید در تصادفات حادثه‌ساز تمرکز کرده تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.
وی با بیان اینکه بیشترین ساعات تصادف Crash بین ساعت ۱۶ تا ۲۴ اتفاق افتاده است، گفت: در تابستان سال گذشته ۴۷ درصد تصادفات برون‌شهری در این ساعات اتفاق افتاده و هموطنان باید به این ساعات دقت کرده و با برنامه‌ریزی مناسب و استراحت کافی وقوع تصادفات در این ساعات از شبانه‌روز را کاهش دهند.
رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: در سال گذشته ماهانه هزار و ۳۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که در تابستان به هزار و ۶۴۶ نفر رسیده است که علت افزایش این جانباختگان به دلیل افزایش تردد و مسافرت‌های برون‌شهری بوده است. همچنین در سال گذشته روزانه بیش از ۴۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند که در تابستان به ۵۳ نفر رسیده است و بیشترین آمار جانباختگان متعلق به شهریورماه بوده و هزار و ۷۴۶ نفر در این ماه جان خود را از دست داده‌اند.
تقی مهری با نام بردن از استان‌هایی که در تابستان سال ۹۶ بیشترین واژگونی در جاده‌های آن‌ها اتفاق افتاده‌است، گفت: استان‌های سمنان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس سال گذشته بیشترین تصادفات از نوع واژگونی را داشتند.
وی ادامه داد: کاربران ترافیک که قصد تردد ازجاده‌های کویری را دارند، باید همیشه آمادگی کامل داشته و همچنین در فواصل کوتاه استراحت کنند. مهمترین علت واژگونی خودرو‌ها خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است.
رییس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۳۳ درصد تصادفات از نوع واژگونی بوده است، البته این میزان در استان‌های مختلف متفاوت است به طور مثال در استان سمنان ۴۵ درصد و در استان خراسان رضوی ۴۴ درصد تصادفات فوتی و جرحی از نوع واژگونی بوده است.
مهری با بیان اینکه تصادفات از نوع واژگونی در جاده‌های استان تهران کمتر رخ می دهد گفت : در استان تهران به دلیل نبود جاده‌های کویری وقوع تصادفات از نوع واژگونی کمتر است.
رییس پلیس راهور ناجا گفت :این نوع از تصادفات بیشتر در جاده‌های کویری و جاده‌هایی که یکنواخت هستند، اتفاق می‌افتد. برای کاهش وقوع تصادفات از نوع واژگونی نیازمند ایستگاه‌های استراحتگاهی در جاده‌های کویری و یکنواخت هستیم.

 

کدخبر: 388557 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟