نمایشگاه کتاب، کتابخوانی و امنیت روانی

به گزارش رکنا، سردار "سعید منتظرالمهدی" در یادداشتی با عنوان "نمایشگاه کتاب،کتابخوانی و امنیت روانی" آورده است: یکی از رخدادهای فرهنگی فرخنده و مبارک کشورمان برگزاری سالانه "نمایشگاه کتاب" است، این اقدام خجسته و نیکو هر ساله آن چنان شور و هیجان مثبت و دلپذیری در کشورمان پدید می آورد که اثرات مطبوع آن را می توان تا روزهای متوالی در ذهن و جان مردم این دیار فرهنگی نشان کرد و از آن سراغ گرفت.
جالب آنجاست که گرچه نمایشگاه در تهران برپا می شود اما شمیم دل انگیز و رایحه معنوی آن تا مدت ها در اقصی نقاط میهن مان استشمام می شود و بسیاری از مردمان این دیار بویژه اهالی علم و دانایی و خردمندی و صاحبان فکر و اندیشه و فرهنگ،مسرورانه در فضای سرشار از معنا و معنویت آن نفس می کشند .
شور و شیدایی و معنا و معنویت حاصل از این رخداد بی نظیر فرهنگی نه تنها هرگز به زمان کوتاه برگزاری نمایشگاه محدود نمی ماند بلکه اثرات شگفت آن را می توان تا مدت ها این جا و آنجا خاصه در محافل ادبی و فرهنگی و در جمع انبوه فرهیختگان و دانشگاهیان کشورمان احساس کرد و از لذات ذهنی و معنوی بیکران آن متلذذ شد.
امروزه اغلب رسانه های فاخر کشورمان با پوشش مسئولانه و حرفه ای این رخداد و گشودن باب نقد و نقادی و نیز بحث و گفت وگو پیرامون کتاب و کتابت و همچنین معرفی آثار فاخر و شناساندن نویسندگان و مولفان بانام و گمنام سهم و نقش سترگی در اشاعه وماندگاری و پایایی آثار این رخداد ایفا می کنند.
رخداد مبارک نمایشگاه کتاب علاوه بر آنکه فضای روانی-_ ذهنی جامعه را عطرآگین می سازد، موجی دلپذیر از گرایش به کتاب و کتابخوانی پدید می آورد که ردپای آن را تا مدت ها می توان در هر شهر و دیار کشور مشاهده کرد و نیکو آنجاست که تعدادی از آنانی که در این اتفاق بزرگ رو به کتاب می آورند عادت کتابخوانی را برای همیشه حفظ می کنند و از آن طریق "لذت ذهنی" مستمری را نصیب خود می سازند.
همه بر این واقعیت اذعان داریم که کتابخوانی چه در این ایام خجسته و یا هر وقت و زمان دیگری آثار ارزنده ای را برای فرد و جامعه در پی دارد.یکی از آن آثار میمون ،که کمتر مورد امعان نظر خود اهل قلم هم قرار گرفته، افزایش و بهبود "احساس امنیت روانی"است. ما در برخی از پژوهش ها به شواهدی در تایید این بیان دست یافته ایم که تراز احساس امنیت روانی کسانی که عادت به مطالعه دارند به صورت معناداری بیش از آنانی است که فاقد چنین تجربه و عادتی هستند.
بالا بودن احساس امنیت روانی اهل مطالعه و کتاب از آن رو است که اولا: این افراد دنیای روانی غنی تری دارند، دنیای روانی ژرف و غنی نیز فی نفسه آرامش آفرین است.ثانیا:افراد کتابخوان چم و خم کنار آمدن با استرس های روزمره و سایر عوامل امنیت ستان را بلدند.ثالثا:افراد کتابخوان داناترند،دانایان نیز قدرت سازگاری بهتری دارند و لاجرم با همین قدرت و ظرفیت از پس عوامل اضطراب انگیز و ناآرام ساز بر می آیند.
خلاصه آنکه،نمایشگاه کتاب فرصت مغتنمی است تا به کتاب و کتابخوانی روی خوش نشان دهیم و از آن طریق ذهن خود را غنا بخشیم و روان خود را آرامش مستمر ارزانی داریم.

 

کدخبر: 377258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟