به گزارش رکنا، سردار محمدحسین حمیدی در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی نوروز 97 که بعد از ظهر امروز در شهرک آزمایش برگزار شد اظهار کرد: خوشبختانه در طرح نوروزی سال 96 شاهد کاهش تصادفات و تلفات نسبت به طرح نوروزی سال 95 بودیم.
وی با بیان اینکه طبق پیش بینی‌های ما بیشترین تصادفات و تلفات حوادث Accidents رانندگی در محورهای استان‌های دارای بیشترین تردد رخ داده است، گفت: در طرح نوروزی 96 تصادفات خودروهای شخصی افزایشی 31 درصدی داشت و 68.5 درصد کل تصادفات را به خود اختصاص داد. پس از آن نیز تصادفات موتورسیکلت‌ها بود که با اختصاص 14.5 درصد از کل تصادفات، افزایشی هفت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت. همچنین در طرح نوروزی 96تصادف Crash خودروهای مسافربری عمومی نیز تنها 1.1 درصد از سهم تصادفات را به خود اختصاص داده و کاهشی 2 درصدی داشت.

افزایش تصادفات به دلیل عدم رعایت فاصله طولی در نوروز 96
حمیدی همچنین با اشاره به علل وقوع تصادفات رانندگی در نوروز 96 گفت: عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه، انحراف به چپ، عدم رعایت حق تقدم، خستگی و خواب آلودگی، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و عدم رعایت فاصله طولی به ترتیب بیشترین علل وقوع تصادفات در طرح نوروزی 96 بود که در این میان در تمامی مولفه‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش وجود دارد و تنها در تصادف به دلیل عدم رعایت فاصله طولی 18 درصد افزایش دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه همچنان وقوع تصادف در 30 کیلومتری شهرها بیشتر از دیگر نقاط است، گفت: در طرح نوروز 96، 59 درصد از کل تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است که در این خصوص لازم است هم شهرداری‌ها و هم وزارت راه اقداماتی را دراین زمینه انجام دهند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم تا از علائم و بنر برای هشدار در این محدوده استفاده شود.

ایجاد توقفگاه‌هایی برای استراحت مردم در طول جاده‌ها
فرمانده پلیس Police راه کشور با اشاره به آمار واژگونی خودروها اظهار کرد: واژگونی خودروها آن هم به شکل تک خودرویی موضوعی است که در حوادث طرح نوروزی 96 به چشم می‌خورد که لازم است در این خصوص نسبت به خستگی و خواب آلودگی رانندگان هشدارهای لازم داده شود. در همین راستا نیز در طول جاده‌ها توقفگاه‌هایی برای استراحت مردم ایجاد خواهد شد و همچنین اختلاف سطح بین جاده و کناره جاده نیز باید اصلاح شود.
به گفته حمیدی بیش از 37 درصد از کل تصادفات منجر به واژگونی، در پنج استان خراسان رضوی، اصفهان، شمال استان فارس، سمنان و آذربایجان شرقی رخ داده است.

احتمال برفی شدن جاده‌ها در نوروز
حمیدی همچنان با اشاره به پیش بینی هواشناسی Meteorology از احتمال بارش برف در روزهای پایانی امسال و نوروز 97 اظهار کرد: برآورد هواشناسی این است که امسال بارش برف و باران به آخر زمستان و حتی فروردین ماه موکول خواهد شد. از این رو لازم است که مسافران نوروزی آمادگی لازم را در این خصوص داشته باشند. برنامه ریزی سفر نیز امر مهمی است که حتما مسافران و رانندگان باید آن را رعایت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به استفاده از ظرفیت NGOها و سازمان‌های مردم نهاد در تامین ایمنی جاده‌ها اشاره کرد و گفت: در جاده‌های کویری که با مسیری یکنواخت روبرو هستیم برای جلوگیری از خسته شدن راننده و از بین بردن یکنواختی مسیر ایستگاه‌های سلامت را در مسیر پیش بینی کردیم و برخی از پایگاه‌ها با استفاده از ظرفیت NGOها مستقر شده‌اند.

ممنوعیت عملیات عمرانی در جاده‌ها از 25 اسفند تا 17 فروردین
فرمانده پلیس راه کشور اصلاح شیب شیروانی جاده‌ها و آشکارسازی نقاط حادثه Incident خیز را از دیگر مواردی برشمرد که بهتر است دستگاه‌های متولی طی فرصت یک ماهه‌ای که تا آغاز طرح نوروزی مانده است نسبت به انجام آن اقدام کنند.
حمیدی با بیان اینکه از 25 اسفند ماه تا 17 فروردین ماه سال آینده انجام کلیه عملیات‌های عمرانی در حوزه پلیس راه ممنوع است، گفت: از ماموران‌مان خواسته‌ایم که در طول استقرار خود و به ویژه هنگام شب حتما چراغ‌های گردان خود را روشن بگذارند. این درخواست را از دیگر خودروهای امدادی و خدماتی در طرح نوروزی نیز داریم، چرا که روشن بودن چراغ‌های گردان به مردم دلگرمی می‌دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 356882 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟