نمایش انسجام اجتماعی و تعلق خاطر شگرف ایرانیان

به گزارش رکنا، سردار سعید منتظر المهدی: این روزها سرزمین پهناور ایران حال و هوای شگفت انگیز و شگفتی سازی دارد؛ ایرانیان از هر قوم و قبیله و گروه و دسته ای و در هر کوی و برزن و شهر و روستایی، منش و رفتار فضیلت مند، نوع دوستانه و ایثارگرایانه ای را به نمایش گذاشته اند که جهانیان را شگفت زده و متحیر نموده است.
در این چند روز و درست از همان آغازین لحظات اعلام خبر وقوع زلزله مهیب و ویرانگر ۷.۳ ریشتری بیست و یکم آبان ماه در مناطق غربی کشورمان ، بویژه در استان مردان مرد کرمانشاه ، ملت بزرگ ایران از ماکو تا چابهار و از آستارا تا هرمز و قشم و در جای جای این دیار مردمان روزهای سخت ، آنچنان حماسه ای آفریدند که درک عظمت و شگفتی آن جز در گذر زمان میسر نمی گردد.
شگفتی و عظمت رفتار پر شمول ایرانیان در این روزها نه در کمیت کمک ها و مساعدت های آنان (که خود حکایتی است ستودنی و حیرت انگیز) بلکه در کیفیت و خارق العادگی آن است. با اندکی تانی و تامل و مداقه در برخی از رفتارها واقدامات به تصویر کشیده شده در این چند روز ( که تنها ذره ای از بسیار است و مشتی است از خروار) می توان ممتازی و بی بدیلی کمک رسانی ایرانیان بزرگ منش را به تماشا نشست.
چه کسی است که با مشاهده نحوه جمع آوری کمک های هم وطنان عزیزمان در سراوان و سرباز سیستان و بلوچستان، عمل موتورسیکلت سوار بابلسری، جمع آوری و ارسال هیزم توسط شیرزنان در دل کوه های سر به فلک کشیده کردستان ، ارسال اندک ذخیره حاصل از زحمات طاقت فرسای مرزنشینان پیرانشهری ، پخت و ارسال نان و سایر مایحتاج زلزله زدگان توسط عزیزان مراغه ای ، اختصاص تمامی پول حاصل از بازدید از اماکن ویژه هموطنان زرتشتی به زلزله زدگان ، اقدام ستودنی راننده تاکسی در اختصاص کرایه های دریافتی از مسافران به آسیب دیدگان کرمانشاه ، جان باختن راننده نوع دوست بوکانی در راه حمل کمک های شهروندان به مردم سر پل Bridge ذهاب و مشاهده صدها مصداق دیگر نظیر این ها به بی بدیلی و منحصر بودن کیفیت همراهی و همگامی ایرانیان در چند روز اخیر اذعان نکند .
بی تردید زیبایی این " تابلو کمک رسانی " و " تصویر انسانی " زمانی در ذهن و ضمیرمان نمایان تر خواهد گشت که به همگامی دلاور مردان نظامی و انتظامی و موج خروشان مردمی که در کمک رسانی به حادثه Incident دیدگان سر از پا نمی شناسند، بیندیشیم. هر صاحب انصافی اذعان خواهد کرد که در این ایام نظامیان کشورمان آنچنان متعهدانه و مسئولانه روز و شب غرق کمک به حادثه دیدگان شدند که حقاً سلامت و آرامش خود را فراموش کردند؛ راست است که جز نام " حماسه " نمی توان به آن اطلاق نمود.
حال پرسش این است که این حماسه آفرینی ملت و نظامیان نشان از چه دارد؟ بگذارید از منظر جامعه شناسی به این پرسش پاسخ دهیم. جامعه شناسان معتقدند وقتی با وقوع یک حادثه ضربه آمیز و بحران طبیعی ، شهروندان یک جامعه ، همراه و همگام با نهادهای دولتی و مردمی جامعه ، همسو و همگام به یاری آسیب دیدگان حادثه بشتابند، آن جامعه دارای " انسجام اجتماعی " حداکثری است، انسجام اجتماعی یعنی همبستگی و پیوستگی اعضای جامعه در جهتی معین و برای از میان راندن مشکلی مشخص. بنابراین ، این حجم انبوه یاری گری ایرانیان غیرتمند این استان و آن استان ، نشان از آن دارد که خوشبختانه " انسجام اجتماعی " در ایران بالاست و ایرانیان تعلق اجتماعی بالایی به یکدیگر دارند .
افزون بر آن ، از منظر روانشناسی نیز می توان در این رفتار نوع دوستانه هماهنگ و همزمان مداقه نمود. بر این اساس ، بر خلاف آنچه گاهی اینجا و آنجا گفته می شود در کشورمان " ارتباط عاطفی " نه تنها فروکش نکرده است بلکه در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
از همین روی ، می توان چنین نتیجه گرفت که ایرانیان به یکدیگر عشق می ورزند، شریک غم و شادی یکدیگرند و در بلایا و حوادث Accidents و فجایع به بهترین شکل ممکن به یاری هم می شتابند و به هر وسیله ممکن می کوشند تا باری از دوش حادثه دیدگان بردارند و اندکی از غم و آزردگی آنان فرو بکاهند. مطمئناً در آینده نیز چنین ملتی در هر شرایطی در کنار یکدیگر خواهند بود و به یاری همدیگر و همراه با نهادهای دولتی و نظامی و انتظامی خود ، برای سربلندی و شادابی و امنیت ملی و اجتماعی خویش از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی

 

کدخبر: 331961 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟