مشارکت مردم رکن اصلی پیشگیری اجتماعی است

به گزارش رکنا، گفتنی است مبارزه کیفری مربوط به عملکرد و فعالیت های مجازات متهم است که جامعه با مجازات کردن و یا زندانی Prisoner کردن مجرم، سعی میکند که از وقوع جرم Crime جلوگیری کند. ولی این شیوه بعد از گذشت سالیان متمادی ثابت کرده که بازخورد مناسبی نداشته و شیوه ای موفق آمیز برای مبارزه با جرم نیست و از وقوع جرم جلوگیری نمی کند. به طوری که ما شاهد رو به کاهش مجرم در سطح جامعه نیستیم.
بر این اساس جامعه رفتاری دیگری را برای مبارزه با جرم انتخاب کرده است که به آن مبارزه غیر کیفری گفته می شود، در این رفتار اجتماع سعی می کند از تبدیل شدن یک انسان به مجرم و یا بزهکار، جلوگیری کند یعنی جامعه منتظر نمیماند تا بزهکار و یا مجرمی در جامعه ای به وجود بیاید و او مرتکب جرم بشود و سپس پلیس Police و دادگاه، او را مجازات کند و با زندانی کردن و یا مجازات او به سالم سازی و تامین امنیت اجتماع بپردازد. بلکه از همان ابتدا یعنی از تولد فرد، سعی میکند با تربیت و پرورش و آموزش صحیح افراد اجتماع و فعالیت های پیشگیرانه که کنترل اجتماعی گفته میشود، نگذارد هیچ انسانی به مجرم تبدیل شود.
در این صورت ما می توانیم با تغییر شرایط و وضعیت اجتماع، فکر انجام جرم را در ذهن مجرم پاک کنیم و انسانهایی را تربیت کنیم که از انجام جرم دوری کنند.
جامعه در پیشگیری اجتماعی سعی میکند که محیط اجتماع را به محیطی سالم تبدیل کند و فرد از شخصیتی جامعه پذیر و پایبند به ارزش های اجتماعی برخوردار گردد. در این صورت با دخالت کردن در فرایند رشد کودکان و نوجوانان به خصوص کودکان مسئلهدار، اعم از ناسازگار و منحرف از مجرم شدن آنان جلوگیری می کند و اینکه مجرمی بخواهد جرمی را انجام بدهد منصرف می کند. 
معاون هماهنگ کننده ادامه داد: در این صورت با حذف یا کاهش علت های جرم زا میتوانیم در سالم سازی جامعه بکوشیم. یا با شناسایی عوامل خطر، تقویت حمایتها و دخالت به موقع و زود هنگام به خصوص در مورد کودکان و نوجوانان از انجام جرم پیشگیری کنیم و مانع به وجود آمدن بزهکار در آینده باشیم.
وی توضیح داد: از جمله اقدامات پیشگیرانه اجتماع، نگاه جامعه محوری پلیس در تامین امنیت عمومی است که به مشارکت اجتماعی پلیس با مردم تأکید دارد و پلیس پایتخت این شیوه را برای تامین امنیت عمومی انتخاب کرده است.
در این حالت پلیس علاوه بر مبارزه با مجرم و برخورد شدید با آنها، مقابله با آسیب ها و مشکلات را با حمایت و مشارکتهای مردمی انجام می دهد و پلیس همراه با مردم در فعالیتهای مدنی و اجتماعی مشارکت فعالانه دارد و با شهروندان و نهادها در ارتباط است و هدف پلیس تهران بزرگ ارائه خدمات گسترده، به شهروندان و رضایتمندی آنان است. در این رویکرد چون مردم همراه با پلیس در تامین امنیت تلاش می کنند پلیس متناسب با خواسته های مردم امنیت را تامین می کند و مردم از دستور پلیس پیروی کرده و اعتماد می کنند و مردم و پلیس همه برای رسیدن به یک هدف مشترک آن هم «داشتن محیطی امن» همراه می شوند و پلیس سعی می کند که پدیده های اجتماعی را قبل از اینکه تبدیل به آسیب و یا جرم بشود به مردم آموزش داده و مردم با رعایت و پیروی از هشدارهای پلیسی در قانونمندی و تامین امنیت مشارکت می کنند و از پلیس در حل و فصل اختلافات کمک می گیرند و پلیس همیشه در دسترس شهروندان و حاضر در صحنه اتفاقات است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 326941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟