امکان پایش تصویری تخلفات در سراسر کشور/ ارائه خدمت به 60 میلیون نفر از طریق سامانه راهور 120 و سیستم پیامکی

سردار اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده ناجا در مراسم افتتاح 35 مرکز مانیتورینگ در سطح استان‌های کشور و سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات از همکاری خوب سازمان راهداری با پلیس Police سخن گفت و اظهار داشت: در ابتدای استفاده از فناوری و سامانه‌های هوشمند چون تعداد آنها کم بود ثبت تخلف به صورت متمرکز از مرکز انجام می‌شد.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: با توجه به گسترش سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای و تعداد سفرها، تعداد دوربین‌ها افزایش یافته و دیگر به گذشته به صورت متمرکز از این مرکز، تخلفات ثبت، ابلاغ و اعمال نمی‌شود و در تمام کشور از امروز این مراکز مانیتورینگ در سراسر کشور افتتاح شد.

این مقام ارشد پلیس کشور ادامه داد: از این به بعد در همان منطقه‌ای که تخلف صورت گیرد پلیس استان نسبت به ثبت تخلف اقدام خواهد کرد و این کار ما برای سرعت‌بخشی، دقت بیشتر و صحت و همچنین تمرکززدایی از مرکز است.

وی گفت: با افتتاح این سامانه‌ها بازدارندگی در تخلفات را شاهدیم و سریعتر از گذشته تخلفات به فرد متخلف اعلام و در سامانه درج می‌شود که نتیجه آن کاهش حوادث Accidents و تلفات جاده‌ای است.

سردار مؤمنی در خصوص بومی بودن این سامانه اعلام کرد: ممکن است برخی از قطعات آن خارجی باشد اما به طور قطع می‌توان گفت که سیستم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این سامانه بومی است.

این مقام ارشد پلیس کشور در خصوص تردد خودروها در جاده و کاهش سرعت هنگام رسیدن به یک دوربین گفت: وقتی فکر می‌کنند که باید در جلوی دوربین سرعت خود را کم کرده و بعد اضافه کنند تا تخلف سرعتشان ثبت نشود اما نمی‌دانند که دوربین‌ها سرعت متوسط را محاسبه می‌کنند چرا که جای دوربین‌ها ثابت است و آنها فاصله و زمان طی شده توسط این خودرو در بین دو دوربین را محاسبه کرده و تخلف احتمالی را اعمال قانون Law خواهند کرد.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: سامانه‌های نسل جدید این ظرفیت و قابلیت را دارند که علاوه بر ثبت سرعت متوسط نیز فاصله طولی بین دو خودرو را ثبت کنند.

وی به تعامل پلیس راه و حوزه راه اشاره و تصریح کرد: تعداد کشته‌ها و سوانح از 28 هزار نفر به 16 هزار نفر رسیده و خودرو از 7 میلیون به 19 میلیون و این نشان‌دهنده این است که بستن کمربند، کنترل سرعت، گسترش و بهبود جاده و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در این بین مؤثر بوده است.

سردار مؤمنی به استفاده از سیستم هوشمند در جاده‌های کشور اشاره و تصریح کرد: نمی‌توان با روش‌های سنتی و قدیمی تردد را کنترل کرد چرا که افزایش خودرو و افزایش سفر را داریم و نمی‌توان با آن سیستم ترافیک را سامان بخشیم؛ استفاده از فناوری و سیستم هوشمند یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی اعلام کرد: در یک سال گذشته 60 میلیون نفر از طریق سامانه راهور 120 و سیستم پیامکی با پلیس تماس گرفته و خدمات دریافت کرده‌اند.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور، اعلام کرد: هم اکنون در سیستم جرائم رانندگی به گونه‌ای است که اگر کسی تخلف کند به وی پیامک ارسال می‌شود؛ اگر میزان جرائم یک خودرو از یک میلیون تومان بگذرد به وی ابلاغ می‌شود و باید بگوییم که بیش از 70 هزار مورد ابلاغ داشته‌ایم.

سردار مؤمنی در خصوص سوانح جاده‌ای، گفت: ایمنی خودرو از یک طرف می‌تواند در کاهش تلفات مؤثر باشد؛ در یک جاده واحد می‌بینیم که خودرویی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت رانندگی کرده و واژگون می‌شود و هیچ آسیبی به سرنشینان نمی‌رسد اما خودروی دیگر در همان جاده با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت رانندگی کرده، واژگون شده و همه سرنشینان زخمی می‌شوند؛ در این قسمت ایمنی خودرو بیش از پیش مشهود است.

وی افزود: 50 درصد کشته‌ها در سر صحنه و 50 درصد دیگر در مسیر بیمارستان‌ها است که باید گفت این بسیار زیاد است چرا که نُرم جهانی این آمار به گونه‌ای است که باید در مسیر و بیمارستان‌ها 20 درصد جانباخته داشته باشیم نه بیشتر.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور با بیان اینکه شرایط کشور در حوزه ایمنی بهتر شده است، اظهار داشت: طبق آخرین یافته‌ها در جاده‌هایی که سیستم هوشمند نداشتیم مشاهده کردیم که روز اولی که سیستم هوشمند نصب شد 10 درصد خودروهای عبوری تخلف داشتند که این آمار بعد از 5، 6 ماه به نصف رسید و بعد از یکی، دو سال کمتر از یک دهم درصد شد و این بازدارندگی سیستم هوشمند ثبت تخلف را در کاهش تخلفات نشان می‌دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 314888 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟