به گزارش رکنا، سردار علیرضا اکبرشاهی در برنامه قطار نظم و دوستی که به مناسبت هفته نیروی انتظامی توسط پلیس Police راه‌آهن برگزار شد، گفت: رشد روزافزون حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ به یکی از معضلات عمده جوامع شهری تبدیل شده است و در پی آن بروز پاره‌ای رفتارهای ناهنجار، اقدامات بزهکارانه و اعمال مجرمانه، دشواری‌هایی را در جهت تأمین نظم و امنیت ایجاد می‌کند.
وی افزود: در چنین شرایطی شبکه ریلی کشور نیز بدلیل گذشتن از بسیاری مناطق حاشیه‌نشین، غیر محصور بودن و گستردگی این شبکه با حساسیت‌های ویژه‌ای در این حوزه روبروست و افزون بر این برخی محدودیت‌ها و محرومیت‌های آموزشی و نبود امکانات تفریحی مناسب، منجر به بروز رفتارهای پرخطری از جمله سنگپرانی به قطارهای مسافری، تردد غیرمجاز از روی ریل، بازی در حریم خطوط ریلی، سرقت Stealing آهن آلات و ادوات ریلی و ... شده و در مواردی ایمنی سیر قطارها را با مشکلات جدی مواجه کرده و آسیب‌های جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته است.
فرمانده پلیس راه‌آهن تاکید کرد: این پلیس با بهره گیری از منابع علمی در حوزه های جرم‌شناسی و جامعه‌شناسی در راستای پیشگیری از وقوع جرم، « پیشگیری رشدمدار » و با رعایت دقیق سطوح پیشگیری، شناخت کامل نسبت به جغرافیا و جمعیت ساکن در حاشیه خطوط ریلی، همزمان با فرا رسیدن هفته ناجا در سال جاری اقدام به صدا درآوردن زنگ « امنیت ریلی – امنیت اجتماعی – توسعه پایدار » در بیش از ۹۱ مدرسه و واحد آموزشی« از پایه تحصیلی اول تا ششم » کرده است تا آموزش‌های لازم را درمورد اهمیت راه‌آهن و لزوم تامین امنیت آن به کودکان ارائه دهد.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: همچنین پلیس راه‌آهن با راه اندازی قطار نظم و دوستی بصورت روشمند و با استفاده از تجارب درون سازمانی فعالیت‌های گسترده‌ای را در جهت آگاهسازی و جلب مشارکت‌های عمومی به ویژه در میان گروه‌های سنی هدف « ۶ تا ۱۳ سال » به انجام رسانده و همراه با بهره برداری از فرصت حضور در مدارس طرح شناسایی دانش آموزان مستعد و علاقمند بعنوان «همیار پلیس قطار »را در کلیه یگان‌های تابعه به مرحله اجراء درآورد. 
وی، هدف از اجرای این برنامه‌ها را فرهنگ سازی، آموزش همگانی، نهادینه کردن نظم و قانون Law و همچنین آشنایی دانش آموزان با قواعد اجتماعی دانست و گفت: ایجاد محیطی امن و سالم برای تردد دانش آموزان در مسیر مدرسه از معابر حاشیه خطوط ریلی به منظور افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادفات و سوانح و پرورش روحیه نظم و انضباط فردی و گروهی و تشویق دانش آموزان در جهت احترام به قوانین و مقررات از دیگر اهداف این پلیس در برگزاری این برنامه‌ها بوده است.
اکبرشاهی در پایان تاکید کرد: توجیه دانش آموزان مدارس حاشیه خطوط ریلی نسبت به ایمنی راه آهن و عواقب سوء ناشی از ارتکاب رفتارهای پرخطر از اهداف محوری و همیشگی پلیس راه‌آهن بوده و هست.
قطار نظم و دوستی، همزمان با چهارمین روز از هفته گرامیداشت نیروی انتظامی و همچنین روز جهانی کودک با حضور تعدادی از دانش آموزان مدارس حاشیه خطوط ریلی و مربیان مربوطه از ایستگاه راه آهن تهران بسمت ایستگاه راه آهن کرج و بالعکس به حرکت در آمد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 314738 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟