افزایش 117 درصدی دستگیری افراد شرور در مشهد

محمد بوستانی با اشاره به اینکه «اقدامات پلیس در جهت تحقق امنیت و نظم در جامعه است»، اظهار کرد: امنیت و نظم از نشانه‌های بلوغ فرهنگی یک جامعه است و کشورهایی که بیش‌ترین توجه را به امنیت دارند، بیش‌ترین پیشرفت و توسعه را دارند و برعکس کشورهایی که به امنیت توجه کافی ندارند، کم‌ترین ضریب توسعه را دارا هستند.

وضعیت مشهد در شاخص‌های امنیت رو به ارتقاء است

وی با بیان اینکه «وضعیت مشهد در شاخص‌های امنیت رو به ارتقاء است»، ادامه داد: در موضوع جرایم خشن که بیش‌ترین احساس ناامنی در سطح جامعه را ایجاد می‌کند، در 6 ماه گذشته، 11 درصد کاهش داشتیم که این آمار، با توجه به افزایش حضور زائران در مشهد در این مدت، نتیجه‌ی بسیار خوبی است.

بوستانی با اشاره به اینکه «بیشترین جرم Crime ما سرقت Stealing از داخل خودرو بوده است»، تصریح کرد: همچنین در این مدت سرقت خودرو 30 درصد، سرقت از مغازه 10 درصد و سرقت از منزل سه درصد کاهش داشته است و این بهبود شاخص‌ها قوت قلبی برای ماست.

دستگیری 422 زورگیر و 309 کیف‌قاپ

وی با اشاره به دستگیری 8000 سارق در 6 ماه اخیر، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این، در این مدت 422 زورگیر و 309 کیف‌قاپ دستگیر شده‌اند. اقدام خوبی که صورت گرفته این است که اجازه شکل‌گیری و فعالیت به باندهای حرفه‌ای را نمی‌دهیم و نیروی انتظامی با حضور قوی و پررنگ و فعالیت‌های رسانه‌ای و اشراف اطلاعاتی که دارد، به‌سرعت وارد عمل شده و با آن‌ها مقابله می‌کند.

فرمانده انتظامی مشهد افزود: طبق برآورد ما، طی 6 ماه گذشته میزان شرارت در مشهد 15 درصد کاهش یافته است. همچنین نزاع‌های دسته‌جمعی 6 درصد و نزاع‌های فردی 7 درصد کاهش داشته که با توجه به اینکه اکثر این نزاع‌ها در مناطق حاشیه شهر صورت می‌گیرد، روندی مثبت است.

افزایش 203 درصدی کشف مواد مخدر

وی با بیان اینکه «در 6 ماه اخیر 3 تن و 645 کیلو موادمخدر کشف و ضبط شده است»، عنوان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 203 درصد افزایش داشته است و در این میان 83 قاچاقچی Smuggler و 748 توزیع‌کننده موادمخدر دستگیر شده و 3533 معتاد Addicted نیز جمع‌آوری شدند. در این مدت، در حوزه مبارزه با موادمخدر 22 طرح اجرا و 242 باب منزل و مغازه فعال در توزیع و فروش موادمخدر پلمب شده است. همچنین 186 طرح ویژه برخورد با خرده‌فروشان موادمخدر، جرایم خشن و موتورسیکلت‌ها به اجرا در آمده است.

وی با اشاره به اینکه «860 هزار تماس با سامانه 110 در شش ماه گذشته صورت گرفته است»، بیان کرد: از این تعداد 523 هزار تماس عملیاتی شده و 290 هزار مورد هم توسط کارشناسان راهنمایی و ارشاد شدند. بر این اساس به‌طور میانگین روزانه حدود 4500 تماس با سامانه 110 در مشهد انجام می‌شود که 5 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته که این نشان‌دهنده افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به قوانین است.

سامانه 110 و 46 هزار مزاحمت تلفنی

فرمانده انتظامی مشهد افزود: افزایش 9 درصدی تماس‌های عملیاتی با وجود کاهش 5 درصدی تماس‌ها، نشان‌دهنده تاثیر فرهنگ‌سازی‌های انجام شده است؛ اما با این وجود 46 هزار تماس مزاحم با سامانه 110 گرفته شده است که جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه «در 6 ماه ابتدای سال جاری نزاع‌های دسته جمعی 13 درصد کاهش یافته است»، تصریح کرد: اکثر این نزاع‌ها در حاشیه شهر اتفاق می‌افتد. در 6 ماهه نخست، 15 درصد کاهش در بحث شرارت‌ها داریم که نقطه مثبتی است.

از آستان قدس گله‌مند هستیم

بوستانی ادامه داد: در سال‌های گذشته چهار کلانتری در حاشیه شهر راه‌اندازی کردیم که تاثیر زیادی در ارتقای شاخص‌های امنیتی در این مناطق داشتند و مردم نیز از این موضوع رضایت دارند. همچنین ایجاد سه پاسگاه که ما مصوب کردیم، یک پاسگاه منزل‌آباد که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و یک پاسگاه تپه‌سلام که زمینش در اختیار قرار گرفت و به‌زودی راه‌اندازی می‌کنیم و یک پاسگاه در مرکز سیدی که با وجود همکاری شهرداری متاسفانه تاکنون از سوی آستان قدس همکاری جدی صورت نگرفته و در این زمینه از آستان قدس گله‌مند هستیم.

وی با تاکید بر اینکه «خط قرمز پلیس مقابله با جرایمی است که احساس ناامنی در جامعه ایجاد می‌کند»، خاطرنشان کرد: بر این اساس با جرایمی مانند شرارت یا نزاع دسته‌جمعی به شدت برخورد می‌کنیم و معتقدیم اگر این افراد به موقع کنترل نشوند، احساس قدرت کرده و در جامعه ایجاد ناامنی می‌کند؛ لذا تاکید داریم شناسایی و دستگیری افرادی که نزاع دسته‌جمعی کرده یا اقدام به شرارات می‌کنند، به سرعت انجام ‌شود و نباید هیچ جای امنی برای این افراد وجود داشته باشد و اقدام قاطعانه و سریع پلیس بسیار تاثیرگذار است.

مجرم باید هزینه جرم خود را بپردازد

فرمانده انتظامی مشهد ادامه داد: ما با افراد شرور و کسانی که در فکر گردن‌کشی بوده و امنیت یک محله را خدشه‌دار کنند، به شدت برخورد می‌کنیم و آمار نیز نشان می‌دهد که در موضوع شرارت در شش ماهه اول سال جاری، 117 درصد افزایش دستگیری داشتیم که این خود یکی از عوامل کاهش این جرایم است. یا در بحث نزاع‌ها نیز 73 درصد افزایش دستگیری داشتیم. ما اعتقاد داریم مجرم نباید فضای جولان یافته و جسارت را پیدا کند و بخواهد حرکتی علیه امنیت جامعه انجام دهد و باید هزینه جرم خود را بپردازد.

افزایش 42 درصدی ضرب و جرح

وی با اشاره به اینکه «با وجود کاهش در اکثر شاخص‌های امنیتی در برخی آمارها با افزایش مواجه بودیم»، عنوان کرد: برای نمونه در 6 ماه گذشته، تجمعات در سطح شهر 122 درصد افزایش داشته که مشکلات موسسات مالی و اعتباری عمده‌ترین دلیل آن بوده و همچنین در فقدان افراد هم 37 درصد رشد و در بحث ضرب و جرح نیز 42 درصد افزایش داشتیم.

بوستانی با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی در حاشیه شهر مشهد، یادآورشد: در موضوع حاشیه شهر مشهد که دغدغه‌ بسیاری از مقامات و مسئولان از جمله مقام معظم رهبری بود، نیروی انتظامی به صورت جدی ورود کرد و ضمن افزایش تعداد نیروها و کلانتری‌ها در این مناطق سعی کردیم نیروهای توانمندتری به کار گیریم و تعداد گشت‌ها را افزایش دهیم و با تمرکز بر مناطق پرمشکل طرح‌هایی را به اجرا گذاشتیم.

وی با تاکید بر اینکه «نیروی انتظامی تنها کار عملیاتی انجام نمی‌دهد»، تصریح کرد: ما علاوه‌بر انجام کارهای اجرایی و عملیاتی به کارهای تحلیلی نیز پرداخته و بر آن اساس عمل کرده و آن را به دیگر سازمان‌ها نیز منعکس می‌کنیم.

اجرای 744 طرح‌ پاک‌سازی پارک‌ها و بوستان‌ها

فرمانده انتظامی مشهد با اشاره به اجرای 744 طرح‌ پاک‌سازی پارک‌ها و بوستان‌ها در 6 ماه گذشته، خاطرنشان کرد: به طور نسبی در حال حاضر بوستان‌ها و پارک‌های سطح شهر از وضعیت مطلوب و امنیت بالایی برخوردار هستند. با وجود قرارداد شهرداری با بسیج برای حفظ امنیت پارک‌ها، ما نیز پارک‌ها را رصد کرده و با توجه به آماری و اطلاعاتی که داریم، هر جا لازم باشد به آن ورود می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت پارک‌های بزرگ و زائرپذیر ما مانند پارک ملت و پارک کوهسنگی بسیار مطلوب است، همچنین در حوزه اخلاقی ورود پیدا کردیم. با همکاری و تعامل با پلیس امنیت اخلاقی طرح‌های مشترکی اجرا کردیم و در مجموع وضعیت خوبی در پارک‌ها داریم. باز هم اگر موردی باشد که شهروندان اعلام کنند، قطعاً ما حضور پیدا کرده و آن را رفع می‌کنیم.

بوستانی با انتقاد از عدم همکاری شهرداری و آستان قدس در اهدای زمین برای ساخت پاسگاه‌های پلیس در سطح شهر، بیان کرد: در این زمینه از آستان قدس رضوی و شهرداری گله‌مندیم. با ما برای اهدای زمین ساخت پاسگاه‌های پلیس همکاری نمی‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

ایسنا

کدخبر: 314395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟