واگذاری برخی ماموریت ها به موسسات حفاظتی و انتظامی / آموزش خانواده ها به توسعه امنیت کمک می کند

به گزارش رکنا، سردار ایوب سلیمانی، معاون هماهنگ کننده ناجا در گردهمایی روسای ادارات انتظامی و مدیران عامل موسسات سراسر کشور به اهمیت امنیت و جایگاه نیروی انتظامی در تأمین آن اشاره کرد و اظهارداشت: نیروی انتظامی ، ستون اصلی امنیت کشور است و بقیه سازمان ها به نوعی همکار ناجا به شمار می آیند اما در عرصه امنیت عمومی و داخلی، محوریت اصلی با ناجا است.
وی افزود : با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ناجا باید متناسب با استانداردهای روز و در همه جغرافیای کشور حضور داشته باشد و افراد با انگیزه و دارنده توان لازم، به کار گرفته شود؛ ما نیازهای بسیاری برای تحقق این چشم انداز داریم.
معاون هماهنگ کننده ناجا خاطر نشان کرد: براساس بررسی های صورت گرفته از سوی ناجا، به این نتیجه رسیدیم که توان فعلی نیروی انتظامی برای ایجاد، حفظ و ارتقاء امنیت مطابق منویات مقام معظم رهبری حداکثر 50 درصد است؛ از سوی دیگر با توجه به مشکلات و محدودیت هایی که کشور با آن رو به رو است، تأمین امکانات مورد نیاز سازمان نه تنها در کوتاه مدت بلکه در بلند مدت نیز توسط دولت امکان پذیر نیست.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: مورد بعدی مأموریت های نیروی انتظامی که به صورت تساعدی در حال افزایش می باشد و پیچیدگی های بسیاری نیز پیدا کرده که مثال بارز آن فضای مجازی است که با حجم و وسعت امروزی به تنهایی یک نیروی انتظامی برای خود طلب می کند.
وی ادامه داد: از سویی دیگر، کشور ما با انبوهی از تهدیدات خارجی علیه حاکمیت ملی گرفته تا گسترش تخلفات معمولی مواجه است؛ در حوزه راهور نیز طی چند سال اخیر تعداد خودروها دو برابر شده در صورتی که توان نیروی انتظامی در این حوزه چندان افزایش نداشته است.
سلیمانی اظهار کرد: با توجه به آنچه گفته شد و مجموع نیازها و تهدیدات پیش روی کشور، ما در چند سال آینده به شمار نفرات و حجم امکانات بسیار بالایی برای پوشش همه حوزه ها نیاز داریم؛ حتی اگر بتوان امکانات یاد شده را فراهم کرد باز باید به این نکته توجه داشت که امنیت پایدار برقرار نخواهد شد مگر اینکه تولید و حفظ امنیت در دل جامعه ریشه داشته و همه در برقراری امنیت به صورت دقیق ایفای نقش کنند.
معاون هماهنگ کننده ناجا تصریح کرد: در این منظومه، نیروی انتظامی نقش هماهنگ کننده و یکپارچه ساز ایفا کرده و باید به عنوان هسته مجموعه، هدایت و راهبری را در تحقق امنیت بر عهده داشته باشد و این رمز راهبردی موفقیت است .
وی تأکید کرد: همه نهادها و سازمان های مختلف می بایست ضمن اینکه به نیروی انتظامی یاری می رسانند دست کم در حوزه خود نیز تأمین امنیت شان را با هدایت نیروی انتظامی بر عهده بگیرند و از این طریق هم به تحقق امنیت در کل کشور کمک کنند و هم به عنوان مقدمه ، به برقراری امنیت در حوزه خود بپردازند.
معاون هماهنگ کننده ناجا تصریح کرد: خانواده ها نیز باید برای صیانت از خود آموزش ببینند که در تأمین امنیت به خود و تمام جامعه کمک کنند، چرا که هدف نهایی بشر رسیدن به حیات طیبه و آرامش است.
وی ادامه داد: آرامش به این معنی است که آنچه که دارم، مورد تعرض نیست و آنچه قصد داشتن آن را دارم، می توانم بدون دغدغه برای رسیدن به آن تلاش کنم.
این مقام ارشد انتظامی با تأکید بر اینکه امنیت یک مقوله ملی است و نباید سازمان خاصی را به عنوان تنها متولی آن به شمار آورد، اظهار کرد: این اصل باید در میان مردم نهادینه شود تا هریک از افراد جامعه خود را مسئول بداند که در جهت امنیت پایدار گام بردارد.
وی ادامه داد: در بخش خانواده، سازمان ها و نیروی انتظامی، برنامه ها روشن و راه مشخص شده است ، تنها بخشی که در این حوزه باقی می ماند موسساتی هستند که خدمات حفاظتی و مراقبتی ارائه می دهند.
سلیمانی تصریح کرد: ناجا، واگذاری برخی ماموریت ها به موسسات حفاظتی و مراقبتی را در دستور کار خود قرار داده تا در بستر زمان هر آنچه را که می تواند در قالب سازماندهی و دادن ساز وکار لازم به موسسات خدمات امنیتی بسپارد و خود به جرایم نوظهور و پیچیده بپردازد.
این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: امروز در نقطه ای قرار داریم که اگر کار گسترده و جهشی در زمینه برون سپاری امنیت و حمایت از موسسات حفاظتی انجام ندهیم بسیار عقب خواهیم ماند بنابراین در بخش پیشگیری دچار مشکل خواهیم شد.
سلیمانی در پایان خاطر نشان کرد: پلیس Police مصمم است تا با اجرای طرح برون سپاری امنیت و توسعه کمی و کیفی موسسات مرکز انتظام دست به یک جراحی اساسی زده و با جدا کردن بخش های غیرضروری از نیروی انتظامی کارکنان رسمی خود را برای مأموریت های مهم راهبردی و تخصصی آزاد کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 314137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟