قاتلان واقعی خاشقجی نادیده گرفته شدند

به گزارش رکنا ، مدال احمقانه‌ترین کارگردانی در مضحک‌ترین دادگاه دنیا به دادگاه سعودی تعلق گرفت که افرادی نامشخص را در ماجرای قتل خاشقجی به چند سال زندان محکوم کرد و قاتلان واقعی را نادیده گرفت.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی با اشاره به حکم دادستانی عربستان سعودی در خصوص متهمان پرونده ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول نوشت که دادگاه سعودی باید جایزه احمقانه ترین کارگردانی برای احمقانه‌ترین جنایت صورت گرفته در دوران معاصر را دریافت کند. این گزارش ضمن تمسخر دادگاه سعودی نوشت که احکام نهایی صادر شده در خصوص جنایت ترور جمال خاشقجی متناسب با جایگاه رفیع دستگاه قضا در آل سعود است! چرا که حکم‌های صادر شده از محاکمه صورت گرفته نیز مسخره‌تر بود.

این گزارش می‌افزاید که روند دادگاه به صورت کاملاً محرمانه دنبال شد و هیچ کس از جزئیات تحولات آن اطلاعی ندارد. دادستانی عربستان سعودی بعد از مطرح کردن روایت های پلیسی متعدد بعد از ترور خاشقجی نهایتاً پذیرفت که جنایتی صورت گرفته است، اما ترجیح داد که نامی از هیچ یک از افراد حاضر در این پرونده برده نشود، به این ترتیب بود که احکام صادر شده از این دادگاه احکامی بسیار سبک بود که ضد افراد ناشناس و بدون نام صادر شد.

این روزنامه لبنانی با اشاره به این که چنین دادگاهی در مخیله هیچ کس هم نمی‌گنجد، تأکید کرد که عفو تعدادی از اولیای دم جمال خاشقجی که چند ماه قبل منتشر شده در نتیجه پاداش‌هایی بود که با دریافت منازل گران قیمت و حقوق های ماهیانه در برابر سکوت خود به آن دست پیدا کردند.

ال اخبار در عین حال تاکید می کند که کمتر از یک ماه مانده به دومین سالگرد ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول همچنان رسوایی این ترور عربستان و ولیعهد این کشور را تهدید می‌کند. این رسوایی حتی طرح شکست خورده محمد بن سلمان موسوم به چشم‌انداز 2030 را نیز تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه گذاری در عربستان منصرف شوند و از شرکت در کنفرانس دافوس صحرا در سال 2018 چشم پوشی کنند. سال 2019 نیز این کنفرانس با تعدادی بسیار اندک برگزار شد تا این که در سال جاری نیز کنفرانس مذکور بنا به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

چشم امید محمد بن سلمان به کیست؟

در حال حاضر تمام چشم امید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان منتظر نوامبر آینده است که قرار است این کشور میزبان نشست گروه 20 باشد. لذا ریاض تصمیم گرفت تا قبل از برگزاری این نشست آخرین مرحله روایت جنایت صورت‌گرفته در کنسولگری خود را نیز به پایان برساند تا از پیامدهای این جنایت بر نشست مذکور بکاهد.

حکم اعلام شده از سوی دادگاه نقطه پایانی پرونده‌ای بود که عربستان روایت های متعدد و متناقضی را در خصوص آن مطرح کرده بود. سعودی‌ها در حالی محمد بن سلمان و اطرافیان وی را از این ترور مبرا دانستند که گزارش سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا از ارتباط ولیعهد عربستان با این ترور حکایت دارد و همین موضوع باعث شده کنگره رویکرد خصمانه‌ای ضد ریاض در پیش بگیرد، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همچنان اصرار دارد که از متحد خود حمایت کند و خشم بین‌المللی در خصوص این حادثه را نادیده بگیرد.

به همین علت بود که دیروز یک مسئول وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حکم تمسخرآمیز دادگاه سعودی تنها به این موضوع بسنده کرد که واشنگتن تحولات حقوقی عربستان را از نزدیک دنبال می‌کند. این مسئول آمریکایی از عربستان خواست تا تضمین کند که تمامی مسئولان جنایت ترور خاشقجی محاکمه شوند.

علاوه بر گزارش سی آی ای در خصوص مسئولیت محمد بن سلمان در ترور جمال خاشقجی، گزارش اگنس کالامار هماهنگ کننده سازمان ملل متحد نیز نشان از آن داشت که جنایت مذکور عمدی و برنامه‌ریزی شده بوده و در بالاترین سطوح عربستان تصمیم‌گیری شده است. این گزارش جزئیات وحشتناکی از ترور مذکور را منتشر و تأکید کرد که هر کدام از افراد حاضر در تیم ترور که 15 نفر بودند و فرماندهی آنها را ماهر المطرب عهده‌دار بود، وظیفه خاصی داشته‌اند.

دادستانی عربستان سعودی برای اینکه افراد بالاتر از المطرب را در این جنایت تبرئه کند، مدعی شده است که وی با اجتهاد شخصی خود تصمیم به قتل روزنامه نگار منتقد سعودی گرفته است. این اظهارات برای تبرئه مسئولان ارشد عربستان از جمله احمد العسیری قائم‌مقام سابق سرویس استخبارات عربستان سعودی و سعود القحطانی مشاور مستعفی دیوان پادشاهی عربستان و شخص محمد بن سلمان ولیعهد عربستان انجام شد.

عربستان سعودی در ابتدا مدعی شده بود که ترور جمال خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری صورت نگرفته و حتی شخص ولیعهد نیز این موضوع را در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ تکذیب کرد. اما وقتی اطلاعات متعددی از سوی رسانه‌های ترک و آمریکایی در این خصوص منتشر شد، به این موضوع اذعان و در عین حال تأکید کرد که ترور به صورت اشتباه صورت گرفته است. در نهایت عربستان مجبور شد مسئولیت تعدادی از مقامات درجه چندم خود در این ترور را بپذیرد.

فخر الدین آلتون سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به صدور حکم دادگاه سعودی گفت: این حکم در سطح پیش‌بینی های ترکیه و جامعه جهانی نبود، ما همچنان نمی دانیم چه بر سر جنازه خاشقجی آمده است و آیا افرادی از ترکیه نیز در این زمینه با سعودی‌ها همکاری داشته اند یا نه؟ این موضوع تردیدهای زیادی را در خصوص اعتبار اقدامات حقوقی در عربستان ایجاد می‌کند.

خدیجه چنگیز نامزد روزنامه‌نگار مقتول سعودی نیز حکم صادر شده را تمسخرآمیز خوانده و ریاض را متهم کرد که تلاش دارد این پرونده را بدون افشای هویت طراحان اصلی این جنایت ببندد. تنها کسی که از صدور حکم راضی به نظر می‌رسد معتصم خاشقجی وکیل خانواده خاشقجی است که این حکم را عادلانه و بازدارنده خوانده است. او در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط به این نکته اذعان کرده که جنایتی که این متهمان انجام داده‌اند، جنایت‌های بزرگی است، وی ولی احکام صادر شده در حق آنها که شامل چند سال زندان است را احکامی عادلانه خواند که از مورد رضایت دادگاهی است که با حکم شرع قضاوت می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟