ماده مخدر و خطرناک فنتالین چیست؟!

به گزارش گروه حوادث رکنا، سرهنگ "عبدالوهاب حسنوند" گفت: از آنجا که احتمال توزیع و ترانزیت اینگونه مواد مخدر خطرناک به کشورهای خاورمیانه به ویژه کشورمان ایران بعید نیست آشنایی والدین با انواع مواد مخدر و انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی آنان ضروری است.

وی در ادامه به یک نوع از مواد مخدر به نام فنتالین اشاره داشد و گفت، فنتالین 100 بار قوی تر از مورفین و 50 بار قویتر از هرویین می باشد و برخلاف هرویین و مرفین ریشه طبیعی نداشته و فقط به صورت آزمایشگاهی تولید می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر توضیح داد: این ماده عمدتا برای مصارف پزشکی استفاده می شود، ولی از سال 1970 میلادی سوء مصرف این موارد در سایر کشورها مشاهده و در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. معمولا این ماده با هرویین مخلوط شده و از آنجا که قدرت فنتالین به مراتب بیش از هرویین است افزایش ریسک بسیار زیادی در اوردوز و مرگ و میر مصرف کنندگان ایجاد می کند.

این مقام انتظامی افزود: با توجه به قدرت بالای این ماده حداقل دوز کشنده آن 250 میکروگرم است به طوری که بسیاری از اوردوزهایی که به هرویین نسبت داده می شود مربوط به فنتالین است. به طور مثال فنتالین طی دو سال گذشته در 80 درصد مرگ های ناشی از اوردوز در کانادا نقش داشته و در آمریکا به عنوان مرگبارترین ماده مخدر شناخته شده است. در سال 2016 بیش از 18000 نفر در اثر مصرف این ماده در آمریکا جان باخته اند. این ماده امکان جذب از ناحیه پوست را داراست و بسیار کشنده محسوب می گردد.

حسنوند در پایان اعلام کرد: اگر چه خوشبختانه این نوع ماده مخدر در ایران چندان شناخته شده نیست و ما گزارشی خاصی در خصوص استعمال آن توسط افراد را نداشته ایم ولی والدین می بایست به این امر توجه داشته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 556870 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟