به گزارش رکنا، یکی از اعضای این باند 4 سال پیش در اقدامی هولناک خواهرش را به قتل رسانده بود اما با رضایت مادرش از قصاص نجات یافت و با وثیقه از زندان آزاد شده بود.

25 تیرسال‌جاری اعضای این باند 8 نفره در محدوده مشکین دشت البرز به قصد قدرت نمایی وارد یک درگیری مسلحانه شدند که نتیجه آن کشته شدن دو نفر و مصدومیت یکی از آنها بود. متهمان پس از ورود پلیس به صحنه متواری شدند، تعدادی از آنها به خارج از کشور گریختند و چند نفر از آنها هم به استان‌های غربی کشور فرار کردند تا اینکه با ردیابی و پیگیری اطلاعات پلیس آگاهی استان البرز 4 نفر از متهمان دستگیر شدند.

دستگیری متهمان پرونده

سرهنگ محمد نادربیگی رئیس پلیس آگاهی استان البرز درباره چگونگی دستگیری برخی از متهمان این پرونده گفت: به‌دنبال اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده، 2 نفر از متهمان که برای انجام یک سرقت به سلماس گریخته بودند، دستگیر شدند و در ادامه هم حامد 30 ساله و مهدی 32 ساله 2 متهم اصلی این پرونده که در استان البرز مخفی شده بودند به دام افتادند.

نادربیگی درباره انگیزه درگیری اعضای این باند هم خاطرنشان کرد: در روز درگیری دو گروه از اراذل و اوباش با سرقت سه خودروی 206 و دو خودروی پراید در حالی که با هم اختلافات مالی داشتند برای تسویه حساب در مشکین دشت قرار گذاشتند و کار به درگیری کشید. در این درگیری مسلحانه دو پسر جوان به‌ نام‌های مهدی و محمد به قتل رسیدند و یک نفر دیگر نیز زخمی شد. متهمان بعد از فرار خودروها را در کیانمهر کرج رها کرده بودند.

‌قتل خواهر در پرونده متهم اصلی

یکی از متهمان اصلی پرونده به‌ نام مهدی 32 ساله در سال 94 مرتکب قتل خواهرش شده بود. او به‌خاطر سوءظن به خواهر 26 ساله‌اش او را با 4 گلوله از پای درآورده و دخترخاله‌اش را مجروح کرده بود اما با رضایت مادرش که تنها اولیای دم پرونده بود توانست از چوبه دار رهایی یابد و از جنبه عمومی جرم نیز به 10 سال حبس محکوم شد که پس از گذشت چند سال از محکومیتش با قید وثیقه آزاد شد اما دوباره با این درگیری، قتل دیگری را به جرایم ارتکابی‌اش اضافه کرد. مهدی حتی در فضای مجازی هم کلکسیونی از اسلحه‌هایش را برای فروش در معرض دید خریداران قرار داده بود.

همچنین حامد دیگر متهم اصلی این پرونده نیز در سال‌های گذشته به اتهام آدم ربایی به حبس محکوم شده بود که او هم با قرار وثیقه از زندان بیرون آمده بود.

نادر بیگی درباره دیگر متهمان متواری این پرونده نیز گفت: بزودی سایر متهمان هم دستگیر خواهند شد و با توجه به هماهنگی‌هایی که با دستگاه قضایی صورت گرفته است مجازات سنگینی برای متهمان این پرونده در نظر گرفته شده است.

متهمان هم‌اکنون برای تکمیل پرونده در اختیار پلیس آگاهی استان البرز قرار گرفته‌اند.

نگاه کارشناس

قاضی محمد عنبری رئیس شعبه ششم اجرای احکام دادگستری استان البرز در این باره می‌گوید: مرتکبین قتل عمدی بعد از جلب رضایت اولیای دم براساس مقررات ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی از جنبه عمومی جرم به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شوند که مقام قضایی رسیدگی‌کننده به حکم با رعایت مقررات ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲، مبادرت به تعیین مجازات می‌نماید.

متأسفانه این مجازات گاهی به‌دلیل رضایت اولیای دم از سوی قاضی تخفیف می‌خورد اما به نظر می‌رسد بهتر است در مورد برخی از مجرمین این قانون تشدید شود. هرچند در لایحه تعزیرات در ماده ۲۳۲ و ۲۳۴ در موارد خاصی که پرونده مطرح شده مصداق بند ۳ ماده ۲۳۴ می‌باشد... برای مرتکب مجازات ۷ تا ۱۵ سال را در نظر گرفته است و امید است تدوین و تصویب این لایحه بسرعت انجام شود.

کبری جوادی کارشناس روانشناسی نیز درباره جسارت بزهکاران در برخی جرم‌ها می‌گوید: قرار گرفتن در گروه‌های خشن و بزهکار جسارت یا همان اعتماد به نفس کاذب را در مجرم ایجاد می‌کند به طوری که در این پرونده متهمان با وجود سوابق متعدد کیفری بدون بیم و ترس از مجازاتی که در پیش خواهند داشت دست به جنایت می‌زنند.

وی مصرف مشروبات الکلی و همچنین اعتیاد به مواد مخدر را از جمله زمینه‌های ارتکاب جرم دانست وگفت: خارج شدن از حالت عادی وبه دست آوردن شرایطی که فرد دست به رفتارهای خشونت‌آمیز می‌زند در برخی مجرمین دیده می‌شود.

متهم با به گلوله بستن افراد می‌خواهد ثابت کند که می‌تواند دست به کارهایی بزند که توجه همه را به خود جلب کند. حس قدرت نمایی در اغلب بزهکارانی که متهم به اوباشگری هستند دیده می‌شود.

خشونت‌گرایی آسیبی است که نه تنها فرد بلکه دیگران را درگیر می‌کند. استفاده نادرست از فصای مجازی و رفتارهای پر خشن در خانواده‌ها زمینه این نوع رفتارها را ایجاد می‌کند. ‌‌ برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 510619 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟