به گزارش رکنا، اسماعیل حسینی با اشاره به تعداد پرونده قضائی تشکیل‌شده در حوزه گمرکات استان مرکزی اظهار داشت: بخشی از قاچاق‌های رخ‌داده که بیشتر مربوط به مشتقات نفتی و گازی است، در گمرک کشف، اما بخش اعظم آن توسط نیروی انتظامی کشف می‌شود.

164 فقره پرونده کشفیات قاچاق در گمرکات استان مرکزی تشکیل شد

وی افزود: امسال به‌غیر از پرونده‌های نفتی و گازی، در استان مرکزی، 164 فقره پرونده قاچاق در گمرکات استان کشف و تشکیل شده که کشفیات در این حوزه در مقایسه با سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی تصریح کرد: ارزش کشفیات در حوزه گمرکات استان 18.2 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال گذشته 22 درصد رشد داشته است.

حسینی بیان کرد: بیشتر کالاهای قاچاق کشف‌شده در حوزه گمرک استان پارچه‌های گران قیمت، لوازم تزئینی، لوازم یدکی خودرو و لوازم برقی بوده است.

افزایش برخورد با قاچاق و منطقی کردن تعرفه‌ها سبب کاهش قاچاق در گمرکات می‌شود

وی با اشاره به راهکارهای کاهش قاچاق گفت: بیشتر کالاهای قاچاق تعرفه گمرکی بالایی دارند، برهمین اساس منطقی کردن تعرفه‌ها یکی از بهترین راه‌های کاهش قاچاق است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی عنوان کرد: افزایش برخورد با امر قاچاق، منطقی کردن تعرفه‌ها، کاهش و برطرف کردن موانع تعرفه‌ها، کوتاه کردن روند صدور و اخذ مجوزها، افزایش کیفیت کالا، مردمی کردن مبارزه با قاچاق و اطلاع آنها از (ضرر و زیان‌های قاچاق در اشتغال، اقتصاد و آینده فرزندان کشور، تولید و حتی بعضا در برخی از موارد در سلامت و بهداشت افراد و در نهایت ورود فرهنگ بیگانه به کشور) سبب کاهش قاچاق می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: متاسفانه ایجاد موانع در روند صادرات، یا گاها ممنوع شدن صادرات برخی از کالاها سبب شکل‌گیری و حرکت به سمت قاچاق می‌شود.

وی با اشاره به کشفیات قاچاق در حوزه صادرات استان گفت: باتوجه به این که استان مرکزی بزرگترین صادرکننده مشتقات نفت و گاز است، بیشتر قاچاق رخ‌داده از استان در حوزه نفت و گاز است، برای مثال گازوئیل یارانه‌ای را با نفت سفید ادغام می‌کنند که بیشتر اوقات در روند صادرات با آنالیز کالا متوجه این نوع قاچاق شده و جلوی آن گرفته می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی ادامه داد: ممکن است بخشی از صادرات قاچاق در استان در حوزه دام باشد که کشفیات آن بسیار کم است.

در استان مرکزی قاچاق گندم نداریم

حسینی افزود: باتوجه به حساسیت‌ها و نظارت‌های انجام‌شده در روند پیگیری و کنترل قاچاق گندم، از استان مرکزی قاچاق گندم نداریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 492527 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟