بنابر اعلام مسئولان اورژانس ٤ نفر از جانباختگان این حادثه از اتباع کشور افغانستان هستند، همچنین در بین مصدومان هم نام ٥ تبعه این کشور دیده می‌شود. همچنین در این تصادف مرگبار که بین دو خودروی پژو ٤٠٥ و یک سواری دنا رخ داد، ٢ ایرانی کشته شدند. علت این حادثه هنوز از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد که واقعیت این حادثه هم چیزی شبیه حوادث مشابه است که چند سالی است در جاده‌های شرقی و جنوب شرقی کشور رخ می‌دهد؛ قاچاق اتباع افغانستان به ایران. ماشین‌های قاچاق‌بری که حالا به یکی از موضوعات عادی استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان تبدیل شده است؛ ماشین‌هایی که برای انتقال سریع‌تر اتباع غیرقانونی با سرعتی سرسام‌آور جاده‌های ایران را طی می‌کنند و روز و ماهی نیست که خبری از واژگونی یا تصادف‌های خونین اینچنینی از آنها با گوش نرسد.
اما این حادثه بعدازظهر یکشنبه رخ داد. محمد صابری، رئیس اورژانس کرمان، نخستین کسی بود که خبر این حادثه را رسانه‌ای کرد. به گفته او ساعت ١٧ و ٤١ دقیقه در جاده باغین به چوپار خودرو پژو ۴۰۵ حامل اتباع افغانی با خودروی دنا برخورد کرد و ٦ نفر از سرنشینان پژو قبل از رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه در دم جانشان را از دست دادند. رئیس اورژانس کرمان همچنین درباره هویت جانباختگان و مصدومان این حادثه هم توضیح داد: «همه مصدومان و جانباختگان این حادثه مرد و بین ٣٥ تا ٥٠‌ سال دارند که در بین کشته‌شدگان ۲ نفر ایرانی و ۴ نفر تبعه افغانی و همچنین افراد مصدوم‌شده ۲ نفر از سرنشینان خودرو دنا و ۵ نفر تبعه افغانی از سرنشینان خودرو پژو ۴۰۵ هستند.»
اما این برای نخستین‌بار نیست که ماشین‌های قاچاق‌بر دچار حادثه می‌شوند. مروری بر اخبار و گزارش‌های منتشرشده از مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور به‌خصوص استان مرزی کشور نشان می‌دهد که این شیوه عجیب در انتقال غیرقانونی اتباع افغانستانی به ایران تاکنون چه حوادث تلخی را رقم زده است. ٢٩ فروردین ماه ‌سال ٩٤ بود که خبر یک تصادف مرگبار در استان کرمان منتشر شد. تصادف یک دستگاه پژوه پرشیا با ١٦ سرنشین با یک کامیون که باعث جانباختن ١١ نفر شد. درواقع در آن حادثه همه ١١ سرنشین پرشیا به دلیل برخورد شدید با کامیون جانشان را از دست دادند. محل دقیق حادثه جایی در میانه راه رستم‌آباد به بم بود؛ جاده‌ای فرعی برای انتقال غیرقانونی افغان‌ها به ایران که آن شب به جهنمی برای میهمان‌های غیرقانونی تبدیل شد. در آن حادثه پژو حامل افغان‌ها به دلیل شدت برخورد آتش گرفته بود و همه ١٠ تبعه افغان همراه با راننده ایرانی در آتش سوختند. نکته عجیب و البته دردناک این حادثه حضور ٥ افغان در صندوق عقب این ماشین بود که به طرز معجزه‌آسایی از مرگ نجات پیدا کردند و توسط نیروها ی امدادی به بیمارستان منتقل شدند. هر چند بعد از چند روز ٣ نفر از آن مصدومان هم جانشان را از دست دادند تا تعداد قربانی‌های آن حادثه به ١٤ نفر برسد.
حادثه دلخراش دیگر اما ٨ شهریور ماه‌ سال ٩٣ رخ داد. در آن حادثه ١٤ نفر از اتباع غیرقانونی افغان همراه راننده ایرانی ماشین کشته شدند. باز هم پژو ٤٠٥ و برخورد با یک کامیون، این تصادف خونین را رقم زد. این‌بار اما محل حادثه در نزدیکی داراب در استان فارس بود. در آن حادثه هم شدت برخورد باعث آتش‌سوزی ماشین قاچاق‌بر شد. بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی کارشناسان و نیروهای امدادی حاضر در محل نشان می‌داد که این سرنشینان حتی فرصت فرار و خارج‌شدن از ماشین را نداشتند و همگی در کنار هم در آتش سوخته بودند. البته در آن حادثه به دلیل فاصله حدود ١٠٠ کیلومتری محل حادثه با مرکز شهرستان داراب کار امدادرسانی به مصدومان حادثه هم سخت شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 488234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟