آموزش اجباری مهارت زندگی برای کودک‌آزاران

به گزارش رکنا ، مریم بیدخام در حاشیه عیادت از کودکی که مورد آزار قرارگرفته است،، تصریح کرد: در این پرونده نباید به دنبال مقصر بگردیم بلکه باید تلاش کنیم با استفاده از آموزش‌های پیش از ازدواج، مهارت‌های فرزندپروری و پیشگیری از ازدواج‌ها تحمیلی از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

وی افزود: کودکان در برخی از مواقع در دسترس‌ترین افراد برای تخلیه خشم پدر و مادر هستند، کودک‌آزاری دلایل مختلفی دارد که ازجمله آن می‌توان به مصرف الکل، مصرف مواد مخدر، اختلالات روانی، افسردگی و اضطراب و مشکلات خانوادگی اشاره کرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین اظهار کرد: با رسانه‌ای شدن اخبار مربوط به کودک‌آزاری موافق نیستم چراکه مردم حال خوبی ندارند و انتشار این عکس‌ها افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کنند در مقابل آن پیشنهاد می‌دهم که به‌محض بروز این اتفاق تمامی دستگاه‌های متولی و مرتبط اعم از دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، دادستان، دفتر اجتماعی و سایر دستگاه در ابتدای امر در جریان قرار بگیرند و کارگروهی ایجاد شود.

وی تأکید کرد: اگر این کارگروه ایجاد شود ما آمار را رصد می‌کنیم و اگر آمار در حال افزایش باشد به کاهش آن کمک می‌کنیم؛ ما می‌توانیم بهترین خدمات را به این افراد بدهیم بدون اینکه جریان رسانه‌ای شود و افکار عمومی را ناراحت کند.

بیدخام یادآور شد: برخورد قهری و زندان برای این مسائل گزینه خوبی نیست بلکه مجازات افرادی که برای فرزندان خود مشکل ایجاد می‌کنند را می‌توان آموزش اجباری مهارت فرزندپروری و کلاس‌های مشاوره قرار دهیم، اگر افراد کارگاه آموزشی را بگذرانند در آینده این حوادث تکرار نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در دفتر امور اجتماعی سعی کردیم به ارتقا فرهنگ عمومی کمک کنیم چراکه بسیاری از این اتفاقات در خانواده‌هایی رخ می‌دهد که ازنظر فرهنگی جزو طبقات آسیب‌پذیر هستند و فقر فرهنگی دارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین یادآور شد: این حوادث نشات گرفته از جهل افراد است، این خانواده‌ها نمی‌دانند که اگر مشکلی برای فرزند ایجاد شود ممکن است تا آخر عمر همراهش باشد؛ آسیب‌های جسمی و روانی ممکن است آینده کودک را تحت‌الشعاع قرار دهند.

وی تأکید کرد: یکی از فعالیت‌های خوب‌صورت گرفته در حوزه پیشگیری اجرای «طرح نماد» توسط آموزش‌وپرورش است، دفتر اجتماعی اعتبارات خوبی برای این طرح در نظر گرفته و تلاش داریم تا پایان سال کل مدارس را تحت پوشش قرار دهیم.

بیدخام بیان کرد: مدرسه نباید صرفاً محل درس خواندن باشد بلکه باید جایی باشد که اگر کودکی دارای مشکلات خانوادگی است و این موضوع در رفتار دانش‌آموز دیده می‌شود، معلم تشخیص دهد و این افراد را به مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع دهند و از همان ابتدا مشکل به‌صورت ریشه‌ای حل شود.

وی افزود: کارگاه‌های آموزشی برای زوجین در شرف ازدواج نیز از دیگر برنامه‌های امور اجتماعی است که با محوریت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اجرا می‌شود، در این دوره آموزشی زوجین مهارت‌های گفت‌وگو، مهارت زندگی، مهارت کنترل خشم و مهارت فرزندپروری را فرامی‌گیرند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین یادآور شد: سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در حوزه پیشگیری ورود پیدا کردند و طرح‌هایی برای محلات آسیب‌پذیر ارائه دادند، به‌طوری‌که با حضور چهره به چهره و صحبت با مردم آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که انجام می‌شود کارگاه پیشگیری از مصرف الکل است که جامعه هدف شناسایی و توسط علوم پزشکی آموزش داده می‌شوند، خیلی از جوانان ممکن است با عوارض این ماده آشنایی نداشته باشند، از طرفی این مسئله چون نوعی تابو است خیلی ورود نمی‌کنند اما ما ورود پیدا کردیم و توسط پزشکان کارگاه‌های آموزشی برگزاری می‌کنیم.

بیدخام یادآور شد: پیشگیری از مواد مخدر در تقسیم‌کار ملی با 11 دستگاه دولتی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده تا در حوزه پیشگیری از مواد مخدر کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند، ما هر چه سطح اطلاعات جامعه را افزایش دهیم به‌تبع آن حوادث این‌چنین ازجمله کودک‌آزاری کاهش می‌یابد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: هر کودک این حق را دارد که از زندگی و تغذیه سالم استفاده و کودکی کند ما نیز باید زمینه شکوفایی استعداد را فراهم آوریم؛ این آسیب‌ها ممکن است آینده را تحت تأثیر قرار دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 486251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟