به گزارش رکنا، سردار عباسعلی محمدیان  افزود: مأموران پلیس مبارزه با جعل کلاهبرداری اداره آگاهی استان البرز در پی دریافت گزارش‌های متعدد از یکی از شعب بانک‌های دولتی این استان، مبنی بر اینکه یک گروه از کلاهبرداران حرفه‌ای از طریق فریب مراجعه کنندگان به دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های غیرنقدی در مناطق مختلف شهرستان کرج، فردیس و شهریار اقدام به سرقت موجودی مردم می‌کنند که موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با تحقیقات ویژه پلیسی و تصاویر دوربین‌های مداربسته شناسایی محل سکونت و اختفای اعضای باند کلاهبرداری آغاز و ۹ اعضای باند جعل و کلاهبرداری در مناطق مختلف شهرستان فردیس دستگیر شدند.

وی خاطرنشان کرد که در تحقیقات اولیه از این افراد مشخص شد که پس از تهیه کارت‌های بانکی سرقتی که دارای رمز بودند از کارت‌های خریداری شده از افراد معتاد و معلوم الحال این کارت‌ها در اختیار افراد دیگر از جمله ۲ نفر قرار می گرفته است.

محمدیان گفت: این افراد با شناسایی سوژه‌های خود در مقابل دستگاه‌های خرید غیر نقدی پس از اینکه کاربر با کشیدن کارت و وارد نمودن رمز قصد عملیات بانکی را داشت به او اعلام می‌کردند که دستگاه خراب است و او را قبل از فشردن دکمه لغو به سوی دستگاه دیگر هدایت نموده و با انتخاب گزینه انتقال، وجه را به کارت سرقتی یا خریداری شده منتقل و از محل متواری می شدند.

وی افزود: این افراد در فرصت مناسب از طریق دستگاه ATM یا POS محل فروش وجه را برداشت می‌نمودند.

رئیس پلیس البرز بیان داشت: یکی دیگر از شگرد فریب سوژه‌ها درخواست کردن از آنان با پرداخت وجه برای خرید شارژ تلفن همراه بوده و رمز سوژه را هنگام وارد کردن رؤیت کرده و پس از ورود به صحنه عملیات بانکی اعلام می‌کردند که دستگاه گزینه خرید شارژ ندارد و با خارج شدن از آن عملیات و دور شدن سوژه رمز را وارد و مجدد عملیات انتقال وجه به کارت سرقتی را انجام و حساب سوژه را خالی می‌کردند.

محمدیان اظهار داشت: متهمان در اعترافات خود به بیش از ۳۰ فقره خرید کارت بانکی برای انتقال در امر کلاهبرداری و چندین فقره خالی کردن حساب‌های مالباختگان اعتراف کرده و تلاش برای دستگیری سایر همدستان و همچنین مالباختگان ادامه دارد.

وی یادآور شد که میزان مبلغ کلاهبرداری و خسارت وارد شده به دستگاه‌های کارت خوان ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی گفت: ناآشنایی مردم با خدمات الکترونیکی (انجام امورات با ATM ، کش لیس ، پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی و …) موجب شده تا کلاهبرداران با سو استفاده از ناآگاهی سوژه‌ها به راحتی اقدام به تحصیل مال با این روش کرده است.

وی تاکید کرد که بانک‌ها نیز با اخذ آدرس واقعی از افتتاح کنندگان حساب و منوط شدن انتقال وجه با ارسال پیامک تأیید از سوی صاحب حساب می‌تواند تا حد زیادی از بروز جرم جلوگیری کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 486107 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟