به گزارش رکنا؛ یک انجمن محیط زیستی خوزستان در اعتراض به تمدید مجوز باطل شده یک طرح انتقال آب از رودخانه کارون، دومین شکایت خوزستانی‌ها علیه سازمان حفاظت محیط زیست را در مراجع قضایی به جریان انداخت.

این دومین شکایت مردمی در خوزستان از سازمان حفاظت محیط زیست است و پیش از این شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی به سبب صدور مجوز ویلاسازی در منطقه حفاظت شده «خائیز» علیه این سازمان اعلام شکایت کرده بود.

"انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان "روز یکشنبه به دلیل آنچه «اهمال و تعدیات مأموران نسبت به انجام وظایف دولتی» نامیده از محمد مسعود تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده است.

در شکایت این انجمن آمده است: در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ کمیته فنی کارشناسی بررسی گزارش‌های ارزیابی محیط زیستی، مجوز پروژه کوهرنگ۳ را در ۲۵ بند تصویب کرد که در بند ۲۱ به صراحت آمده است، در صورت عدم رعایت هر یک از شروط مطروحه در مجوز و مفاد ارزیابی محیط زیستی و یا سایر ضوابط، قوانین و مقررات، مجوز محیط زیستی صادره باطل و کان لم یکن تلقی می‌شود.

در ادامه آمده است: با دقت نظر در نامه ۶ مهر ۱۳۹۵ اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهار محال و بختیاری خطاب به دادستان کوهرنگ و تعطیلی پروژه کوهرنگ۳ نه تنها شروط مجوز محیط زیستی را رعایت نکرده‌اند، بلکه دامنه تخریب را نیز گسترش داده است. بر این اساس تمدید ۲ ساله مجوز محیط زیستی باطل شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور به امضای محمدمسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و تداوم عملیات اجرایی این پروژه فاقد وجاهت قانونی است.

در این نامه تاکید شده است: سازمان بدون توجه به تغییرات اقلیمی تغییر الگوی بارش و آمار رسمی مبنی بر کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش‌ها در حوزه آبخیز کارون بدون هیچ‌گونه بازنگری، اقدام به تمدید مجوز ابطال شده سد و تونل کوهرنگ ۳ کرده است. توجیهات غیرعلمی از سوی معاونت سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر صرف هزینه‌های میلیاردی از منابع عمومی نیز نمی‌تواند دلایل قانع کننده‌ای برای تداوم اجرای این پروژه ضد محیط زیستی باشد و هزینه‌های تخریب سرزمین در استان‌های خوزستان و چهار محال و پیامدهای ملی آن چندین برابر رقم ذکر شده برآورد می‌شود و بهره برداری از پروژه کوهرنگ ۳ بر سرشاخه‌های کارون سبب تداوم و افزایشی بحران ریزگردها و کوچ و مهاجرت اجباری خواهد شد.

در بخش دیگری آمده است: هر گونه تصمیم غیرکارشناسی و ضد محیط زیستی وزارت نیرو و بارگذاری جدید بر روی رودخانه کارون خطرات جدی را متوجه حیات آن و زندگی و معیشت مردم استان‌های خوزستان و چهار محال و بختیاری و همه زیستمندان این رودخانه خواهد کرد.

در ادامه نظر به ضرورت پیشگیری از خسارت‌های جبران ناپذیر در اثر تداوم طرح و پروژه کوهرنگ۳ و تضاد آشکار با سند ملی حفاظت از محیط زیست کشور، ابلاغیه رهبر حکیم انقلاب اسلامی ایران و اصل ۵۰ قانون اساسی، آمایش سرزمینی و لزوم اصلاح شیوه‌های نادرست حکمرانی بر منابع آب کشور و ضرورت رعایت الزامات محیط زیستی و اجتماعی و پایداری سرزمین در حوزه مبدا همچنین عدم رعایت تعهدات مجری پروژه کوهرنگ ۳ مسابق سند رسمی و اعتراف سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه مورخ ۴ اسفند ۹۶ همچنین نامه ۱۴ اسفند ۹۶ نمایندگان مردم اصفهان در مجلس خطاب به معاون اول قوه قضائیه و تاکید بر اجرای غیرقانونی پروژه که مجوز محیط زیستی آن باطل شده است، تعقیب قانونی تجریشی معاون سازمان محیط زیست به عنوان مسئول امضا کننده مجوز ابطال شده پروژه کوهرنگ تونل و سد، درخواست شده است.

تا کنون ۶ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی اجرا شده است که بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب را منتقل می‌کنند.

هفتمین طرح انتقال آب، کوهرنگ ۳، برای انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب از سرشاخه‌های کارون به زاینده رود اجرا شده که پیش از تکمیل در حال بهره برداری است. مجوز این طرح در سال ۹۳ باطل شده بود که در سال ۹۶ درخواست منع توقیف عملیات اجرایی سد کوهرنگ از سوی سازمان محیط زیست به قوه قضائیه اعلام و مجوز آن تمدید شد. عملیات ساخت سد کوهرنگ ۳ از فروردین ۹۷ از سرگیری شده است.

معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست بارها مخالفت صریح خود را با طرح‌های انتقال آب میان حوضه‌ای اعلام کرده بود. این در حالیست که تغییر موضع سازمان محیط زیست و مکاتبه کلانتری رئیس این سازمان درباره وجود آب مازاد در خوزستان، چندی پیش جنجال برانگیز شده بود.

با توجه به وضعیت بحرانی آب در خوزستان به ویژه در رودخانه کارون طرح‌های انتقال آب بیش از دو دهه است که با مخالفت کارشناسان و مردم روبه روست.

مجمع نمایندگان خوزستان نیز آذر ماه ۱۳۹۷ طی نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ابطال مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ ۳ شدند.

همچنین امسال سه انجمن مردم نهاد به خاطر تصمیمات اتخاذ شده در حوزه منابع طبیعی از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به مراجع قضائی شکایت کرده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 485945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟