حجت الاسلام‌هادی صادقی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه قم، با بیان اینکه همت تمام مجموعه قوه قضاییه خدمت به مردم است بااشاره به علل افزایش پرونده‌های قضایی اظهار کرد: یکی از علل افزایش جرم انگاری در قوانین است در حالی که در برخی موارد می توان جرم زدایی کرد و به دنبال این کار در قوه قضائیه هستیم تا جرایم و پرونده‌های قضایی کاهش یافته و رسیدگی به پرونده‌ها سرعت گیرد.

وی با تاکید بر تلاش دادگستری قم برای پیشگیری از جرم و جلوگیری از تشکیل پرونده قضایی برای افرادی که امکان چشم پوشی از جرم داشته اند خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط دستگاه قضایی با علما و مراجع تقلید اولویت این نهاد است و به خواسته‌های ایشان توجه شده که یکی از این اقدامات جلوگیری از زندانی شدن افرادی است که توان پرداخت مهریه ندارند و در این راستا هزار و ٨٠٠ نفر که زندانی بودند بررسی شد و احراز شد توانمندی ندارند و حقوق آنها برگردانده شد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به طرح تحول قوه قضائیه گفت: برای اجرای این طرح از مشارکت مردمی استفاده می‌کنیم چرا که هیچ طرحی در هیچ دستگاهی بدون حمایت مردمی موفق نمی‌شود.

صادقی با اشاره به نقاط مشارکت اجتماعی با طرح تحول قوه قضائیه تصریح کرد: یک نقطه همکاری و اعتماد مردم به قوه قضائیه است و نیازمند بسیج قضایی و حقوقی در کشور هستیم.

وی با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: در مسیر ءارتقا قوه قضائیه بحث پیشگیری از جرم به جد و به صورت همگانی پیگیری خواهد شد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه فرهنگ صلح و سازش باید در مردم افزایش پیدا کند اظهار کرد: فرهنگ دینی و ملی ما را به عفو و مهربانی با یکدیگر تشویق می‌کند و این کار پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: با حمایت نهادهای فرهنگی و آموزشی باید فرهنگ حقوقی در جامعه ارتقاء یابد. بسیاری از پرونده‌ها بر اثر نا آگاهی ایجاد می‌شود پس باید در تعلیم و تربیت تعقل درست شود.

صادقی بر عزم قوه قضائیه برای اجرای عدالت در جامعه تاکید کرد و گفت: اجرای عدالت نیازمند مشارکت و همراهی مردم است.

وی با بیان اینکه شرایط امروز به گونه ای است که ارتباط ما با آمریکا مساله اول منطقه و خود آمریکا است افزود: ما امروز در دوران پس از فتح مکه هستیم و وضعیتی شبیه زمانی داریم که علی(ع) سوره برائت را به مشرکین ابلاغ کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 485288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟