دستگیری فروشندگان 47 قطعه تاکسیدرمی پرندگان در آمل

مهدی کشاورزیان اظهار کرد: دو فروشنده پرندگان تاکسیدرمی شده در فروشگاه‌های عرضه محصولات صنایع دستی این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.

وی با اشاره به تلاش مأموران یگان حفاظت محیط زیست آمل در کشف و شناسایی متخلفان، افزود: پس از هماهنگی‌های قضایی بازرسی از دو فروشگاه صنایع دستی انجام شده و موفق شدیم ۳۰ قطعه پرنده کاکایی، ۹ قطعه پرنده بوتیمار و هشت قطعه پرنده سار تاکسیدرمی شده کشف کنیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل تصریح کرد: متخلفان جرائم مشمول بند "ج" ماده 10 قانون شکار و صید با مجازات نقدی به جزای از 3 میلیون ریال تا 15 میلیون ریال و مجازات کیفری محکوم می‌شوند.

این مسؤول یادآور شد: حمل، عرضه، فروش و صید جانوران وحشی زنده یا کشته شده و اجزای آنها بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست جرم بوده و مجازات حبس آن از یک تا سه ماه اعمال قانون می‌شود.

کشاورزیان ادامه داد: در صورت صدور رأی قضایی متخلفان براساس مصوبه شورای‌عالی محیط زیست باید متخلفان به میزان مبلغ 181 میلیون ریال برای ضرر و زیان محیط زیست به حساب خزانه دولت واریز کنند.

وی با اعلام اینکه برمبنای اصل 50 قانون اساسی همه ما در مقابل حفاظت از محیط زیست مسئولیم، بیان کرد: از همه شهروندان آملی درخواست دارم برای حفظ و بقای حیات وحش ارزشمند که در معرض انواع تهدیدها قرار دارد، موارد تخلف را به اداره محیط زیست شهرستان آمل اطلاع دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل با بیان دستگیری شکارچی غیرمجاز در این شهرستان، متذکر شد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت آمل پس از دریافت حکم بازرسی ورود به منزل یکی از متخلفان حرفه‌ای و سابقه‌دار شکار غیرمجاز از مقام قضایی، موفق به کشف و ضبط یک قبضه سلاح شکاری تک‌لول مجاز، ۱۰ قطعه پرنده کبوتر وحشی و یک طاقه قرقاول که جزو حیوانات حمایت شده قرار دارد، شدند.

این مسؤول در مورد مجازات کیفری و حقوقی جرم، یادآور شد: برای این جرم براساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید از 30 تا 50 میلیون ریال و طبق ماده ۱۱ قانون شکار و صید از ۲۲ میلیون و 500 هزار ریال تا 45 میلیون ریال مجازات نقدی یا حبس تعریف شده است.

کشاورزیان بیان کرد: از نظر ضرر و زیان وارده به محیط زیست براساس مصوبه شماره ۳۸۰ شورای‌عالی محیط زیست در صورت رأی قضایی برای متخلف براساس شکار غیر مجاز باید مبلغ 5 میلیون ریال توسط متخلف پرونده به حساب دولت واریز شود.

وی با اشاره به مجازات حبس در قانون شکار و صید براساس بند "الف" ماده ۱۱ قانون شکار و صید، یادآور شد: شکار در فصل و ساعات ممنوعه جرم است و طبق بند "الف" ماده ۱۲ صید و شکار جانوران وحشی بدون داشتن پروانه ممنوع خواهد بود همچنین در صورت تشخیص مقام قضایی مجازات حبس هم می‌تواند برای متخلف رأی صادر شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 485077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟