معاون قضایی دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: انتشار جریان رسیدگی دادگاه و دادسرای اطفال و نوجوانان، افشای هویت و مشخصات متهم به وسیله‌ی مطبوعات یا سایر رسانه­‌های عمومی یا به هر روش دیگری ممنوع می‌باشد و متخلفین مورد پیگرد قانونی قرار می‌­گیرند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین باقرزاده ظهر امروز در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که در سالن جمهوری استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار کرد: حمایت از کودکان یک موضوع بزرگ و عظیم است و نیاز به مطالعات و پژوهش‌های زیادی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از قوانینی که در رابطه با حمایت کودکان است قانون آیین دادسری کیفری و قانون مجازات است، گفت: از بدو انعقاد نطفه در وجود مادر قانون وارد عمل شده است.

معاون قضایی دادگستری استان ادامه داد: این قوانین نشات گرفته از آموزه‌های دینی است.

وی با اشاره به اینکه قبلا ماده‌های زیادی برای حقوق کودکان قانون در بخش‌های مختلف ناقص بود، افزود: با رویه‌های مختلف در سال ۹۳ قانون آیین دادرسی کیفری به تصویب رسید که به دادگاه اطفال و نوجوانان اختصاص یافت.

باقرزاده ادامه داد: در ماده ۲۸۵ مقرر داشته است تا دادگاه اطفال با ریاست رئیس دادگستری تشکیل شود که این یک نکته بسیار مهمی است که البته در این میان قضات دادگاه مذکور، توسط رئیس قوه‌ی قضاییه و از بین قضاتی که حداقل پنج سال سابقه‌ی خدمت قضایی دارند، با رعایت سن و تأهل و ترجیحا داشتن فرزند، انتخاب می‌شوند و همچنین باید در این دادگاه‌ها روانشناس و مشاوران نیز باشد.

وی با اشاره به اینکه در ماده ۲۸۵ تا ۲۸۷ نحوه تشکیل دادگاه اطفال تشریح شده است، افزود: در کنار آن دادسرای اطفال و نوجوانان تشکیل شده است که همه احکام دادگاه اطفال قابل تجدید نظر است.

معاون قضایی دادگستری استان گفت: رئیس کل دادگستری استان، در راستای اقدامات تربیتی و حمایتی از اطفال، برای هر شعبه از دادگاه اطفال، حداقل چهار نفر مرد و زن را از بین متخصصان علوم تربیتی، روان‌شناسی، جرم‌شناسی، مددکاری اجتماعی، دانشگاهیان و فرهنگیان آشنا به مسائل روان‌شناختی و تربیتی کودکان و نوجوانان، اعم از شاغل یا بازنشسته، به مدت دو سال (انتخاب مجدد آنان بلامانع است)، به عنوان مشاور دادگاه انتخاب می­‌کند تا در هر پرونده‌ی ارجاعی، رئیس شعبه به قید قرعه دو نفر از آنان را انتخاب نماید.

وی ادامه داد: حال اگر جرم توسط اطفال زیر ۱۵ سال تمام رخ دهد و مجازات قانون برای جرم ارتکابی فقط حبس کمتر از ۳ سال یا آن جرم، جرمی منافی عفت مانند زنا باشد، مراحل تعقیب و تحقیق و رسیدگی تماما توسط دادگاه اطفال صورت می­‌گیرد، اما در مواردی غیر از موارد بیان‌شده، تعقیب و تحقیقات لازم پیرامون جرم توسط دادسرا به عمل می‌­آید.

وی توضیح داد: در جریان تحقیقات مقدماتی، دادگاه، نوجوانان بین ۹ تا ۱۵ سال را به والدین یا سرپرست قانونی یا در صورت نبود آنها به هر شخص حقیقی یا حقوقی که صلاح بداند می‌­سپارد تا در صورت نیاز او را نزد دادگاه حاضر کند. هرچند خود طفل نیز ملزم به حضور است. نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۸ سال یا به‌صورت قبل تحت نظر قرار می‌­گیرند یا برای آنها کفیل تعیین می‌­شود. درصورتی که این افراد قادر به معرفی کفیل نباشند یا در جرایم علیه امنیت یا جرایمی سنگینی که مجازات قانونی آنها اعدام، قصاص، سه یا بیش از سه سال حبس است شرکت داشته باشند؛ دادگاه یا دادسرا می‌­تواند قرار نگهداری موقت متهمان ۱۵ تا ۱۸ سال را در کانون اصلاح و تربیت صادر نماید.

باقرزاده تصریح کرد: انتشار جریان رسیدگی دادگاه و دادسرای اطفال و نوجوانان، افشای هویت و مشخصات متهم به وسیله‌ی مطبوعات یا سایر رسانه­‌های عمومی یا به هر روش دیگری ممنوع می‌باشد و متخلفین مورد پیگرد قانونی قرار می‌­گیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟