رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: دو هزار و 102 کیلوگرم تنباکوی معسل و میوه ای به ارزش تقریبی پنج میلیارد ریال در یکی از کارگاه های غیرمجاز البرز کشف و ضبط شد.

جهانگیر شاهمرادی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: کارگاه غیرمجاز تولید و بسته بندی تنباکوی تقلبی با نشان تجاری یک برند معروف در البرز در گشت مشترک و با حضور تعزیرات حکومتی، دادستانی، دانشگاه علوم پزشکی و ناجا کشف و به دستور مراجع قضائی پلمب شد؛ در این انبار، تنباکوی معسل و میوه ای با وزن دو هزار و 102 کیلوگرم به ارزش تقریبی پنج میلیارد ریال کشف و ضبط شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز بیان کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور وابسته به وزارت صمت پس از افزایش قیمت ارز در سال گذشته و افزایش قیمت محصولات دخانی، ممکن است مصرف کنندگان به سمت تنباکوی ارزان اما تقلبی سوق پیدا کنند.

وی از ارجاع نمونه ای از‌ تنباکوهای تقلبی جهت بررسی و آنالیز فنی و بهداشتی به آزمایشگاه مرجع خبر داد و تصریح کرد: نتایج بررسی تنباکوهای تقلبی بیانگر آلودگی شدید آن به آلاینده های میکروبی و شیمیایی است که به هیچ وجه قابلیت مصرف ندارند و باید به سرعت معدوم شوند.

شاهمرادی اظهار کرد: خواهش ما از مردم جهت حفظ سلامتی خود عدم مصرف دخانیات است اما در صورت خرید تنباکو در درجه اول خرید باید از فروشندگان معتبر صورت گیرد و در درجه دوم خریدار باید به هولوگرام، طرح های هشدار دهنده، قیمت متعارف، تاریخ تولید و انقضا آن توجه داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز به واحدهای صنفی نیز تذکر داد و گفت: در صورت بازرسی و کشف تنباکوی تقلبی در واحدهای صنفی علاوه بر ابطال مجوز فعالیت صنفی، فرد متخلف به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده 35 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی و ماده دو قانون حمایت از مصرف کنندگان و بند یک قانون مواد خوراکی بهداشتی، تولیدکننده و عرضه کننده کالای تقلبی خوراکی به دو سال حبس تا حبس ابد یا جزای نقدی و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی محکوم می شوند.

شاهمرادی ادامه داد: در صورتی که به مصرف کننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران، معادل دو تا پنج برابر خسارت به عنوان جزای نقدی به مجازات اضافه خواهد شد و همچنین در صورت فوت مصرف کننده حداکثر مجازات در نظر گرفته می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در پایان خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت کارگاه های تولیدکننده اقلام تقلبی یا مراکز عرضه آن، مراتب را به سامانه 124 اطلاع دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 481398 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟