به گزارش رکنا، اینکه این حرکت ناجوانمردانه تبدیل به دردهای بی‌درمان برای مردم شود، برای این سودجویان متقلب فرقی نمی‌کند. رسیدن به سود کلان با فروش جنس‌هایی که خطر ابتلا به سرطان‌ را افزایش می‌دهد، تنها معادله‌ای است که بر آن تمرکز دارند. البته عرضه گوشت‌های آلوده در بازار مطمئنا در پی تقاضای شهروندان رونق گرفته است. این را هم باید اضافه کرد که گاهی شهروندان به اجبار تن به خرید این کالا می‌دهند، شاید اشکال را باید در نظارت مسئولانه بر بازار عرضه گوشت دنبال کرد. موضوعی که ما را به خیابان قرنی ٣١کشاند. به سراغ شخص اول سازمان 
تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی رفتیم. جایی که حمیدرضا کریم از دی‌ماه ١٣٩٣بر کرسی ریاست این سازمان تکیه زده و معتقد است با ابتکاری که در طول این سال‌ها به خرج داده است، هیچ شکایتی نیست که او و همکارانش به صورت روزانه به آن رسیدگی نکنند. حال این شما و این هم پاسخ‌های کریم به پرسش‌ها و ان‌قلت‌هایی که ممکن است در ذهن شما هم باشد.
پیش از شروع به مصاحبه شما از ابتکاری صحبت کردید که در این سازمان تحول ایجاد کرده، در این باره بیشتر برای ما بگویید.
اول باید این نکته را بگویم که سازمان تعزیرات حکومتی هیچ تکلیف قانونی در حوزه نظارت ندارد. در این حوزه با توجه به نوع تخلف، سازمان ها و نهادهای دیگر همچون صنعت ، معدن و تجارت، اتحادیه های صنوف، مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی، شبکه بهداشت و نیروی انتظامی و... وظیفه دارند به تخلفات بهداشتی، صنفی، قاچاق کالا و ارز رسیدگی کنند و پس از بازرسی و تشکیل پرونده، آن را برای صدور رأی در اختیار ما بگذارند. اما در این میان با توجه به استعداد قانون،ما به صورت فراسازمانی عمل می کنیم و با تعطیل کردن یکی از شعب رسیدگی کننده به پرونده ها، یکی از قضاتمان را مأمور کرده ایم که در گشت سیار به تمام شکایت هایی که از سوی نهادها و شهروندان به ما می رسد، با اجرای طرح های مشترک با دیگر دستگاه هابه این شکایت ها رسیدگی کنند. این طرح آن قدر موفق بوده که امروز در کشور از آن الگوبرداری کرده اند.
یعنی گشت سیار تعزیرات برای هر لحظه آمادگی اجرای بازدید سرزده از صنوف مختلف را دارد؟
بله، ایجاد این گشت سیار برای همین راه اندازی شد که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی هم داشته است. ما یک نهاد شبه قضایی هستیم و در جایی که متخلفان حاضر نمی شوند در را به روی بازرسان سازمان های مختلف باز کنند یا اجازه بازرسی نمی دهند، حضور قاضی ما در آن مکان موجب صدور دستور ورود می شود و به این ترتیب سودجویان هیچ راهی برای گریز ندارند. نمونه آن هم ٢آزمایشگاه پزشکی هستند که در هفته گذشته از ورود بازرسان دانشگاه علوم پزشکی ممانعت کردند و با دستور قاضی جلیلی رئیس شعبه گشت تعزیرات پرونده این متخلفان برای رسیدگی بیشتر گشوده شد.
با این حساب نباید هیچ تخلفی در سطح شهر شاهد باشیم.
در اصل باید همین طور باشد. اما با توجه به امکاناتی که ما داریم این امر امکان پذیر نیست. سال گذشته ۴٠هزار پرونده وارده داشتیم که در همین مدت به ۴٠هزار پرونده متشکله و ٣٠٠٠پرونده سنواتی (پرونده های در انتظار استعلام نهادهای مختلف) رسیدگی شد. امروز در هر شعبه ماهانه بین ۴٠٠تا ٧٠٠پرونده تخلف رسیدگی می شود. حالا این را بگذارید مقابل ٣٠٠تا ۴٠٠هزار واحد صنفی مجوزدار و بدون مجوز در سطح شهر مشهد. در همین شرایط سال گذشته ۴٧٠٠طرح مشترک با نهادهای مختلف اجرا کردیم. اگر بخواهیم به تمام تخلفات ریز و درشتی که در شهر رخ می دهد و خیلی از آن ها نیز به ما گزارش نمی شود، رسیدگی کنیم، باید ظرفیتمان را بسیار بیشتر از این افزایش دهیمکه با اعتبارات کنونی امکان پذیر نیست.
وضعیت بازار گوشت و تخلفاتی همچون گران فروشی، کم فروشی و تقلب در آن‌دغدغه مهم مردم است. چه سازوکارهایی برای نظارت و پیشگیری بیشتر در نظر گرفته شده است؟
امروز این مشکلات بیشتر شده است. گزارش های زیادی هم در این باره داشته ایم و به آن رسیدگی کرده ایم تا جایی که در طول ٢ماه گذشته ٢٠تن گوشت فاسد و تاریخ مصرف گذشته را شناسایی و از چرخه خارج 
کرده ایم.
آخرین پرونده تان در این باره چه بوده است؟
یکی از آخرین پرونده ها در خیابان هنرور ١١به ما گزارش شد. با اعلام شهروندان مبنی بر تردد مشکوک خودروهای یخچالدار در این خیابان و خالی کردن بسته هایی در یک زیرزمین بی نام و نشان، حساسیت موجود، موجب ایجاد طرح بازدید از این مکان از سوی تیم گشت تعزیرات، کارشناسان اداره دام پزشکی و نیروی انتظامی شد. با حضور تیم های گشت مقابل این مکان که یک در کوچک به خیابان داشت، افراد درون آن حاضر به باز کردن در نمی شدند که پس از گذشت چند ساعت و صدور دستور قضایی، مأموران برآن شدند تا در را شکسته و وارد شوند که البته افراد داخل کارگاه در را باز کردند. وقتی وارد شدیم با صحنه دهشتناکی 
روبه رو شدیم که دل هر انسانی را به درد می آورد. آنچه می دیدیم باورکردنی نبود و مشخص شد که افرادی با حضور در تمام واحدهای عرضه فراورده های دامی به جمع آوری تمام ته مانده های مواد یخچالی، از قبیل آشغال گوشت و پیه، جگر های تاریخ مصرف گذشته مرغ، سیرابی های بسته بندی یخ زده وکپک زده، کوهان شتر، سنگدان مرغ و... که تاریخ تولید برخی از آن ها مربوط به٢ سال پیش بود اقدام می کردند و با انجام یک سری عملیات متقلبانه و ریختن این مواد درون میکسر آن را به جای گوشت چرخ شده ارزان قیمت، در بازار به فروش می رساندند.
چطور شهروندان متوجه این تقلب نمی شوند؟
این افراد در کارشان بسیار مهارت دارند. آن ها پس از چرخ کردن تمام این مواد غیربهداشتی و آلوده، از یک پودر کرم رنگ که خودشان مدعی هستند پودر مرغ است، استفاده می کنند که بوی بد گوشت را می گیرد. برای رنگ آن نیز از یک جوهر آلبالویی رنگ استفاده می کنند. در همین بازرسی که شخصا در آن بودم هنگام باز کردن در سطل رنگ مقداری از آن به دستم خورد و تا یک هفته لکه اش روی دستم بود و پاک نمی شد. حال همین رنگ بر سر کبد و دستگاه گوارش افراد چه می آورد ؟ مطمئنا این صددرصد سرطان زاست.
چه مقدار گوشت غیربهداشتی از آنجا کشف شد؟
از این مکان ١۶تن گوشت فاسد کشف کردیم و متهمان دستبند زده راهی زندان شدند. برای این افراد ۶میلیارد تومان قرار صادر کردیم. یکی از اتهامات دیگر این افراد جعل است چرا که با دستگاه جت پرینتر و جعل آرم دام پزشکی اقدام به زدن لیبل های جدید به این گوشت ها می کردند. در بحث جعل متهمان را به دادسرای انقلاب می فرستیم. البته این فقط آخرین پرونده ما بود، روز قبلش ۵٠٠تن گوشت فاسد در بولوار کوثر از یک خانه دیگر کشف شد. پیش از آن هم در منطقه سیدی ۶٠٠کیلو گوشت فاسد کشف کردیم و نیروی انتظامی نیز اخیرا در یکی دیگر از مناطق مشهد ۶٠٠کیلو گوشت فاسد کشف کرده است.
چه تخلفی در حوزه بهداشتی پرتکرار است؟
استفاده از بلانکیت (جوهر قند) نیز یک تخلف رایج است که به آن لقب 
قاتل خاموش داده اند. طبق پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵٠درصد سرطان ها مربوط به همین بلانکیت و سم های افزوده شده به موادغذایی همچون رنگ زعفران است. مردم باید فرهنگ مصرف را عوض کنند. تولید کننده هم باید بداند که ماهیت برخی کالاها سم است و در واقع با یک خلاف به ظاهر کوچک سم به مردم می فروشد. یکی دیگر از خلاف های رایج در سطح شهر عرضه مکمل های بنزین در پمپ بنزین هاست که این اقدام خلاف قانون است و با متخلف ها نیز برخورد می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 478479 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟