تلاش دستگاه قضایی برای بازگرداندن دارایی های سهام داران پدیده

به گزارش رکنا به نقل از قوه قضاییه، هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده با حضور هیأت عالی قضائی، وکلای مدافع، نمایندگان جمعی از شکات و سهامداران و اصحاب رسانه و مطبوعات، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم، در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور و به ریاست قاضی سیدهادی منصوری در مشهد برگزار شد.

در ابتدای جلسه و پس از اعلام رسمیت آن توسط قاضی منصوری، رئیس دادگاه از متهم ردیف اول، محسن پهلوان مقدم فرزند اسداله خواست تا با قرار گرفتن در جایگاه متهم، به سوالات مطروحه پاسخ دهد.

قاضی منصوری همچنین با اشاره به محتوای مذاکرات جلسه قبل دادگاه گفت: بر اساس درخواستی که متهم از دادستانی مشهد مبنی بر اعطای فرصت جهت بازگرداندن اموال و دارایی‌های شرکت داشته که متعاقب آن این درخواست توسط دادستان مرکز خراسان رضوی در صحن علنی دادگاه مطرح شد، نکاتی قابل ذکر است.

وی افزود: همانگونه که دادستان اشاره کردند، آنچه مورد پذیرش دادگاه قرار خواهد گرفت، اعطای فرصت به متهم و یا متهمین برای بازگرداندن اموال شرکت در جهت استیفای حقوق شکات و سهامداران است. حال آنکه در گذشته و در جریان رسیدگی به پرونده شرکت موسوم به پردیسبان نیز شاهد بودیم؛ متهمین آن پرونده از دادگاه درخواست اعطای مهلت نمودند و در مهلت داده شده نیز به تعهدات خود عمل کردند؛ بر این اساس دادگاه ویژه نیز در تعیین مجازات، متهمین را در چارچوب قانون، مستحق تخفیف دانست. بدیهی است که هدف اول دستگاه قضائی در اینگونه پرونده‌ها، حفظ و بازگرداندن اموال و دارایی‌ها به مردم و در نهایت مجازات قانونی متهمان در راستای اجرای عدالت و دفاع از حقوق عامه است.

رئیس دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مستقر در مشهد، خاطرنشان کرد: همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد هرگونه اعطای مهلت به متهمین در چارچوب قانون و در راستای حفظ حقوق سهامداران و شکات انجام خواهد گرفت؛ بنابراین به کلیه شکات و سهامداران اطمینان خاطر می‌دهیم که متهمان در هر صورت به کیفر اعمال خود خواهند رسید و مجازات قانونی در مورد آن‌ها اعمال خواهد شد.

پس از توضیحات رئیس دادگاه در مورد نحوه اعطای فرصت به متهمین برای جبران مافات، قاضی منصوری از نماینده سازمان بازرسی و نماینده سازمان زمین مسکن و شهرسازی خواست تا به بیان مطالب خود بپردازند.

بر این اساس نمایندگان سازمان‌های موصوف با تشریح نحوه تخلفات متهمین، خواستار اجرای قانون توسط دادگاه شدند.

در این هنگام قاضی منصوری متذکر شد چنانچه مشخص شود که در جریان تخلفات صورت پذیرفته توسط متهمین، سازمان اداره و یا مسئولی نیز دچار تخلف و جرم شده، به آن نیز رسیدگی خواهد شد؛ چراکه باب دفاع از حقوق عامه برای دستگاه قضائی باز است وهیچگونه خط قرمزی در این زمینه برای مجموعه قضائی وجود ندارد.

پس از تشریح تخلفات انجام شده توسط نمایندگان سازمان‌های دولتی؛ قاضی منصوری از وکیل نماینده تعدادی از شکات خواست تا به بیان مطالب خود بپردازد.

در این هنگام نماینده تعدادی از شکات گفت: اقاریر تعدادی از متهمان که ضمناً از اعضا هیأت مدیره وقت این شرکت نیز بوده‌اند نشان از تخلفات متعدد متهم ردیف اول دارد و بر اساس اعتمادی که به دستگاه قضائی وجود دارد، اطمینان خاطر داریم که عدالت در مورد متهمین اجرا خواهد شد، چه آنکه دستگاه قضائی قاطعیت خود را قبلاً نیز در پرونده‌های مشابه مانند پرونده‌های پردیسبان و تعاونی اعتباری اعتماد ایرانیان نشان داده است که جای تقدیر دارد.

انجام عملیات سنگین تبلیغاتی اغواگرانه برای هجوم مردم به منظور خرید سهام با هدف رشد غیرواقعی قیمت سهام این شرکت، از جمله شگردهای متهم ردیف اول بود که در صحن علنی دادگاه مطرح شد.

پس از انجام دفاعیات وکیل مدافع متهم ردیف اول و دفاعیات محسن پهلوان مقدم؛ قاضی منصوری به نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی اجازه داد تا مطالب خود را در خصوص ادعاهای مطرح شده توسط متهم بیان نماید.

نماینده مدعی العموم گفت: یکی از نتایج اقدامات متهم ایجاد بی نظمی عمومی به دلیل انجام تجمعات متعدد بوده است که موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم آورده است.

پس از اتمام دفاعیات متهم محسن پهلوان و وکیل مدافع وی؛ رئیس دادگاه از نماینده مدعی العموم خواست تا کیفرخواست صادره نسبت به یکی دیگر از متهمین با نام محمد دهقانی فیروز آباد فرزندعلی اکبر را قرائت نماید.

تحصیل مال از طریق نامشروع و فعالیت گسترده در امر دلالی سهام پدیده از جمله تخلفات نامبرده است.

متهم دهقانی فیروز آباد اظهار کرد: اقاریر و اظهارات خود را در مرحله تحقیقات مقدماتی قبول دارم. دفتر شرکت در شهرستان بیرجند با اجازه آقای پهلوان راه اندازی شده بود و من مبادرت به خرید و فروش سهام می‌کردم.

در خلال اظهارات متهم دهقانی فیروز آباد؛ رئیس دادگاه به حسابرس ویژه پرونده اجازه داد تا توضیحات تخصصی خود در مورد نحوه عملکرد غیرقانونی متهم را ارائه نماید.

بر این اساس نامبرده پس از اعلام ممنوعیت خرید و فروش سهام شرکت پدیده توسط دادستانی مشهد که با هدف پیشگیری از عمق یابیبیشتر تخلفات متهمین و حفاظت از منافع سهامداران انجام شد؛ مبادرت به خرید و فروش سهام می‌کرده است.

پس از انجام دفاعیات متهم فیروزآباد؛ قاضی منصوری گفت: به دلیل درخواست تعداد زیادی از سهامداران، از نماینده مدعی العموممی‌خواهیم که اسامی شکات حاضر در دادگاه را قرائت کرده تا نسبت به بیان مطالب و شکایات خود در صحن علنی بپردازند.

در این هنگام اظهارات قابل تأمل چند تن از شکات، فضای دادگاه و حضار را متأثر کرد.

یکی از شکات گفت: یک فردی که می‌گوید دیپلم ردی است چگونه ادعا می‌کند می‌خواسته یک پروژه ملی را اداره کند؟ و یا این سوال مطرح است که چگونه متهمین هنوز هم به دنبال تأثیرگذاری بر نظر شکات هستند؟ چگونه جنایات خود در مورد خانواده سهامداران را می‌توانند جبران کنند؟ چگونه می‌خواهند عزیزان از دست رفته ما را به ما برگردانند؟ چگونه متهمین می‌خواهند سلامتی از دست رفته ما را به ما برگردانند؟

نمایندگان جمعی از شکات خواستار اعمال مجازات قانونی و اشد مجازات عوامل اصلی شدند.

با اعلام قاضی منصوری ادامه رسیدگی به اتهامات سایر متهمین شرکت پدیده به صبح فردا موکول شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 477432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟