به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع رسمی در نیجریه اعلام کردند در حمله تروریستی مردان مسلح به روستایی در ایالت کادونا، در شمال نیجریه که به طور مرتب صحنه رویارویی‌ها و خشونت‌های قومی است، ۹ نفر کشته شدند.

نصیر احمد الروفی، فرماندار منطقه در بیانیه‌ای در صفحه اختصاصی خود در توییتر اعلام کرد: «دولت محلی کادونا قتل ۹ نفر از شهروندان را به دست عناصر جنایتکاری که سحرگاه به روستای ناندو در ناحیه سانگا حمله کردند، تایید می‌کند.»

در این بیانیه ضمن محکوم کردن این خشونت‌ها آمده است: «دستگاه‌های امنیتی اجساد ۹ نفر از جمله کودکان را کشف کردند. مهاجمان همچنین بسیاری از خانه‌های روستا را نیز آتش زدند.»

منطقه کادونا محل اتصال شمال با اکثریت جمعیت مسلمانان فولانی و جنوب با اکثریت جمعیت مسیحی است و به طور مرتب صحنه تنش‌های شدید قومی به ویژه میان دامپروران مسلمان و کشاورزان مسیحی است.

بحران که اغلب بر سر دسترسی به زمین و آب است، در سال‌های اخیر ابعاد قومی و مذهبی به خود گرفته و با انفجار جمعیت در پر جمعیت‌ترین کشور آفریقا با ۱۹۰ میلیون نفر جمعیت و استفاده ابزاری اغلب سیاستمداران محلی از آن شدت گرفته است.

جنوب کادونا ماه فوریه صحنه مجموعه حملاتی مرگبار میان مسلمانان پرورش دهنده دام و کشاورزان مسیحی بود.

به گفته پلیس محلی, ۲۶ فوریه (۷ اسفند ۱۳۹۷) دست کم ۲۹ نفر از جمله یک مامور پلیس در حملات مردان مسلح به روستا‌ها کشته شدند که این حملات را به پرورش دهندگان دام نسبت می‌دهند.

این حمله احتمالا به تلافی حملاتی انجام شد که ۱۱ فوریه به حدود ده روستای مسلمانان صورت گرفته بود.

به گفته فرماندار منطقه، در این حمله ۱۳۰ نفر از مسلمانان فولانی کشته شده بودند که با وجود این، پلیس از تایید آن خودداری و اعلام کرده بود تحقیقات باید جریان خود را در این منطقه جدا افتاده که دسترسی به آن بسیار دشوار است، دنبال کند.

محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه شامگاه شنبه در بیانیه‌ای خشونت‌های اخیر را محکوم و طرف‌های درگیر را به "توقف خشونت‌های مداوم" ترغیب کرد.

وی افزود: «هیچ رهبر مسئولی از دیدن این که هموطنانش به طور وحشیانه و بر اساس تعصب‌های قومی و مذهبی یکدیگر را می‌کشند، شب آرام سر به بالین نمی‌گذارد.»

وی همچنین با تاکید بر این مطلب که "خشونت نمی‌تواند راه حلی برای این بحران‌های مداوم باشد" از این که کسانی به طور عمدی به تحریک کردن، انتقام گیری و تلافی جویی برای حل و فصل مشکلات خود متوسل می‌شوند، ابراز تاسف کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 464865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟