محاکمه فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی

به گزارش رکنا، به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، دادستان کل عربستان سعودی اعلام کرد فعالان حقوق زنان در این کشور که نزدیک به یکسال تحت بازجویی بودند، قرار است محاکمه شوند.

در بیانیه‌ای که از سوی دادستان کل عربستان سعودی در روزنامه‌های این کشور منتشر شده، آمده است این زنان متهم هستند در اقداماتی که گفته می‌شود «تضعیف پادشاه و امنیت و ثبات ملی» را هدف قرار داده بود، همکاری داشته‌اند. نام این اشخاص و یا لیست اتهامات آنها در این بیانیه نیامده است، اما در آن به بیانیه سال گذشته که به دستگیری این افراد پرداخته بود، اشاره شده است.

دادستان سعودی ادعا کرده است: «این زنان از تمامی حقوقی که در قانون پادشاهی وجود دارد بهره‌مند شده‌اند». این در حالی است که تحقیقات انجام شده توسط سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر و سازمان عفو بین‌الملل در سال گذشته نشان داده بود مقامات سعودی این زنان را شکنجه و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

مایکل پیج، معاون خاورمیانه این گروه در این خصوص گفت: «دادستان سعودی به جای آزادسازی بی‌قید و شرط فعالان حقوق زنان، آن‌ها را مجازات می‌کند». او در ادامه افزود «مقامات سعودی هیچ اقدامی در خصوص تحقیق درباره اتهامات شکنجه‌کردن در این کشور انجام نداده است و حالا این فعالان حقوق‌بشر هستند و نه شکنجه‌گران که با اتهامات جنایی و محاکمه مواجه شده‌اند».

چندین زن ۲۰ تا ۷۰ ساله در ماه مه سال ۲۰۱۸ در عربستان سعودی بازداشت شدند. رسانه‌های وابسته به دولت در آن زمان گزارش دادند که آن‌ها متهم به حمایت مالی از «دشمنان خارجی» هستند. تعدادی از این زنان چند روز پس از دستگیری آزاد شدند؛ اما دستکم ۱۰ نفر از آن‌ها در زندان ماندند. از جمله این زنان «لجین الهذلول» است که خواهرش در ماه ژانویه از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، خواسته بود موضوع دستگیری خواهرش را با مقامات ریاض در میان بگذارد.

پیش از این، پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای بازداشت و شکنجه فعالان حقوق زنان در عربستان را محکوم کرده بود. پس از بازداشت شماری از فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی، کمیسیون اروپا اعلام کرد با مقامات سعودی در تماس است تا اتهامات مطرح شده علیه متهمان به روشنی مشخص شود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته بود مسئولان این اتحادیه در تماس با مقامات سعودی خواستار توضیح آنان درباره بازداشت فعالان زن حقوق بشر شده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 462030 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟